Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

S-a incheiat o noua luna plina in activitatea ministrului transporturilor si infrastructurii, cu participari la numeroase conferinte interne sau internationale si cu anulari si atribuiri de contracte – interesant este faptul ca unor firme binecunoscute pentru afacerile cu Statul li s-a dat cu o mana si li s-a luat cu alta. Astfel, CNADNR a reziliat contractul de proiectare si executie a sectiunii Bucuresti-Pitesti din autostrada Bucuresti-Brasov, incheiat cu Spedition UMB, Pa&Co International, Euroconstruct Trading 98 si Tehnostrade, pe motiv ca antreprenorul a abandonat lucrarile pe un sector de drum acum mai mult de 16 luni, dar si ca solicita majorari de pret pe care CNADNR nu le poate acorda.

De departe insa, cel mai important eveniment al lunii trecute este rezilierea, de catre CNADNR, dupa indelungi sicane, a contractului Colas pentru proiectarea si executia tronsonului Cernavoda-Medgidia din Autostrada Soarelui. Compania motiveaza aceasta decizie prin faptul ca firma franceza a refuzat in repetate randuri sa continue lucrarile, invocand diverse motive pentru a justifica intarzierile, dar si prin lipsa planificarii, mobilizarii si aprovizionarii cu materiale. Pana in prezent nu au fost finalizata proiectarea pe circa 14 km din cei 20,3 si nu au fost obtinute avizele si acordurile necesare, dar francezii au solicitat bani in plus si prelungirea termenului de executie cu 24 de luni. In plus, pe cei 5,5 km aflati in executie, lucrarile au inceput tarziu, in vara lui 2010, dar executia podetelor si structurilor a fost oprita de Inspectoratul de Stat in Constructii in octombrie, ca urmare a nerespectarii legii privind calitatea in constructii.
Pe de alta parte, reprezentantii Colas au declarat, inca inainte de reziliere, ca pentru cei 14 km asteptau o decizie oficiala privind ruta finala, urmata de incredintarea terenului si a autorizatiilor de constructie.
La patru zile de la rezilierea contractului, CNADNR a facut publice penalitatile pe care le-a solicitat constructorilor din septembrie 2010 pana in martie 2011: acestea se ridica la 40.094.672,523 euro, din care numai Colas a primit, pentru cele mentionate mai sus, 16.084.116,867 de euro.
De altfel, aplicarea acestor tipuri de penalizari – nu se precizeaza nicaieri daca acesti bani au si fost incasati – va fi la ordinea zilei, ministrul transporturilor stabilind, tot de curand, regulile si sanctiunile pentru cei 183 km de autostrada de pe coridorul 4 finantati din fonduri europene. Astfel, nu mai este posibila depasirea cu mai mult de 10% din valoarea de contract actualizata conform indicilor statistici sau schimbarilor de legislatie, iar penalitatile se aplica pentru intarziere (4.000 de lei/zi), intarziere pentru neatingerea unuia dintre punctele de referinta (500.000 de euro) sau intarziere in atingerea unui punct de referinta (suspendarea oricarei plati datorate pana cand sunt atinsi toti indicatorii aferenti). Limita penalitatilor de intarziere este de 15% din valoarea de contract acceptata, iar penalitatile de intarziere in finalizarea contractului in termenul prevazut sunt de 0,1%/zi din valoarea acestuia.
Cea mai grava problema nu e inca o reziliere de contract sau inca o lucrare majora abandonata, ci faptul ca in ultimul timp avem relatii tot mai incordate cu Franta, sustinatorul nostru traditional, dar care, cand a fost vorba de aderarea la Spatiul Schengen, ne-a sugerat sa mai asteptam… nu se stie cat. Si de atunci nimic nu mai e cum a fost… Din aceasta cauza, spun gurile rele, a avut de suferit Colas, dar si alte firme franceze au probleme sau chiar incep sa-si retraga investitiile de la noi. Ce mai aduce conflictul dintre Colas si CNADNR, in afara de o noua intarziere a finalizarii Autostrazii Soarelui? Peste 4.000 de concedieri, deoarece Grupul Bouygues, din care face parte constructorul, a decis retragerea de la noi a tuturor santierelor, concluzionand ca suntem o tara cu risc financiar.