Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Câștigătorul premiilor Tranzit de eficiență din acest an a fost Express Euroscan din Suceava, care s-a dezvoltat grație specializării pe transportul de containere, adăugând în ultimii ani și alte domenii de transport, inclusiv mărfuri generale. Firma suceveană nu a impresionat prin cifra de afaceri, cu 14,7 milioane de euro nefiind în top 20 firme de transport ordonate după cifra de afaceri, ci prin creșterea veniturilor în 2021 față de 2020 cu 3,66 milioane de euro și, mai ales, prin nivelul profitului obținut în 2021 – aproape 3 milioane de euro, în creștere cu aproape un milion de euro față de 2020.

Activele Express Euroscan (în valoare de 10.459262 lei) sunt reprezentate în mare parte de autocamioane, ceea ce arată faptul că activitatea principală a firmei o reprezintă chiar transporturile rutiere, activități conexe precum expedițiile sau logistica nefiind prezente încă în portofoliul companiei. Dezvoltându-și activitatea mai mult pe achiziția de camioane rulate, Express Euroscan și-a dezvoltat o activitate de reparații și întreținere de autocamioane, cu un aport important pentru profitabilitatea firmei, mai ales că firma din Suceava are unul dintre cele mai mari parcuri de camioane din țară: 169 de camioane licențiate.

În aceleași timp, gradul de îndatorare este foarte mic comparativ cu al altor firme din top 50, semn că investițiile făcute de firma suceveană au fost extrem de precaute, fără să riște stabilitatea financiară a firmei. Indicatorii de solvabilitate și conversie a cash flow-ului sunt, de asemenea, foarte buni, compania având premisele unor investiții viitoare într-o companie tot de transport într-o altă țară sau pentru extinderea activităților oferite și în afara transporturilor rutiere.

Pe locul al treilea s-a clasat Speed Line Impex, din Arad, tot pentru prima oară în top 10, în timp ce pe locul secund a ieșit Total NSA – o prezență constantă în topul de eficiență Tranzit – un aport important la rezultatele din 2021 având și activitatea din domeniul transportului de materiale de construcții.

Implicațiile și costurile intrării în vigoare a obligativității de a aduce camioanele în țara de origine după cel mult opt săptămâni au constituit unul dintre subiectele conferinței Tranzit de la Suceava, de pe 26 mai.

Gabriel Sîrbu a arătat că pe platforma Trans.eu au început să se înregistreze indicatori care sugerează o luptă pentru mărfurile de retur, „dar schimbări mari nu există, nu trebuie să intrăm în panică, situația este stabilă, și noi spunem asta bazându-ne pe un volum de circa 15 milioane de transporturi efectuate trimestrial pe Trans.eu“.

Pe de altă parte, din perspectiva sennder, prețul de transport a crescut, față de 1 septembrie 2021, în medie cu 7% pentru cursele pe bază de contract și cu circa 30% pentru cursele spot, independent de clauza de motorină. Iar în ceea ce privește consecințele întoarcerii camioanelor în țara de origine, directorul general al firmei, Bogdan Steliean, nu vede o problemă reală la import, dimpotrivă, volumele au crescut mult în ultimul timp, deci curse de România vor fi. „Problema este când se va opri spirala inflației și a consumului, când se va liniști economia.“ sennder ajută transportatorii să găsească, în funcție de numărul de săptămâni pe care șoferii vor să-l petreacă departe de casă, 2-3 curse în Comunitate, plătite mai bine decât cele tur-retur, astfel încât să aducă acasă camioanele și șoferii conform legii, dar să obțină și profit cât mai mare.

În ceea ce privește raportul de forțe dintre transportatori și beneficiari sau posibilitatea de a negocia tarifele atunci când costurile cresc, Bogdan Steliean amintește că în trecut, dacă semnai un contract cu un client mare, era bătut în cuie 2-3 ani, nu se putea schimba nimic, indiferent de ce fluctuații apăreau. Dar acum chiar și firmele mari acceptă să introducă în contracte clauza de combustibil.

Ovidiu Plăcintă, proprietarul Express Euroscan, a confirmat că nu mai lucrează pentru niciun client fără a avea în contract clauza de combustibil, dar a declarat și că a trebuit să renunțe la un client căruia îi aloca 50 de camioane, deoarece acesta nu i-a oferit decât o creștere de tarif de 1 eurocent/km.

Prezent la discuție, consultantul în transportul Decebal Popescu (Transport Academy) a subliniat că, într-adevăr, a remarcat de-a lungul timpului că operatori români nu negociază bine, poate și pentru că peste 80% dintre firmele românești de profil sunt mici și au dificultăți în a-și impune punctul de vedere în discuțiile cu clienții.

În plus, așa cum arată Alin Crețu, președintele ATM Bucovina și proprietarul firmei de transport AC Mobile, „mulți dintre noi suntem obișnuiți să lucrăm mai ales la a cincea sau a șasea mână, e greu să te apropii de clienții mari. Și până vom avea o legislație care să ne protejeze, poate prin impunerea clauzei de motorină, putem folosi beneficiile digitalizării pentru a lucra la a doua sau a treia mână.“ Decebal Popescu a atras atenția și de această dată asupra faptului că transportatorii trebuie să învețe în primul rând să-și calculeze corect costurile și astfel își vor face viața mai ușoară. „Eu am printre clienți firme foarte cunoscute și, de curiozitate, am asistat la negocieri între ele și transportatori, și am văzut creșteri de tarife mai mari ca oricând în ultimii 20 de ani, deoarece solicitarea era extraordinar de detaliată și de bine argumentată. Aici este cheia.“