Ford Otosan și Mars Logistics anunță deschiderea unei noi rute de transport intermodal, în vederea îmbunătățirii eficienței, rentabilității și sustenabilității operațiunilor logistice între fabrica Ford Otosan din Craiova și Turcia. În cadrul acestui nou sistem, componentele vor fi transportate din Turcia în România, iar vehiculele fabricate în România vor ajunge în Turcia, ambele prin transport feroviar. Această tranziție are ca scop reducerea emisiilor cu 63% comparativ cu transportul rutier, facând operațiunile logistice mai eficiente și mai economice.
Noua linie feroviară intermodală va efectua patru curse săptămânale către Istanbul Halkalı, permițând transportul a aproximativ 12.000 de vehicule pe an către Turcia. În același timp, această soluție logistică prietenoasă cu mediul va asigura livrarea eficientă a componentelor de producție din Turcia către fabrica din Craiova. Proiectul va fi realizat în colaborare cu Mars Logistics și una dintre cele mai importante companii de transport feroviar din Turcia. Datorită acestei noi rute, se estimează că emisiile vor fi reduse cu 63% până la sfârșitul anului, comparativ cu transportul rutier.
De la preluarea fabricii din Craiova în 2022, Ford Otosan și-a întărit rețeaua de producție europeană, contribuind totodată la consolidarea relațiilor comerciale dintre Turcia și România. Odată cu extinderea producției de modele la fabrica din Craiova, exporturile de componente din Turcia către România au crescut semnificativ, aducând beneficii atât pentru Ford Otosan, cât și pentru furnizorii săi.
Güven Özyurt, director general Ford Otosan, a subliniat importanța proiectului în ceea ce privește sustenabilitatea și eficiența operațională, declarând: „Cu noul model logistic pe care l-am stabilit între România și Turcia, transportăm componentele necesare pentru activitatea de producție a fabricii noastre din Craiova, care în prezent construiește modelele Ford Puma, Ford Tourneo Courier și Ford Transit Courier. Prin valorificarea avantajelor costurilor transportului feroviar față de cel rutier și maritim, ne îmbunătățim competitivitatea, oferind în același timp o contribuție semnificativă la obiectivele noastre de sustenabilitate.”
Garip Sahillioğlu, membru al consiliului de administrație responsabil pentru transportul rutier și feroviar la Mars Logistics, a adăugat: „Suntem mândri să punem în practică proiectele pentru care am desfășurat studii de fezabilitate timp îndelungat. Prin ruta feroviară intermodală pe care am implementat-o, colectăm componente de la furnizorii Ford Otosan din Turcia pentru vehiculele produse la fabrica din Craiova, prima investiție europeană a Ford Otosan. Aceste componente sunt apoi transportate cu vagoanele noastre către Terminalul Feroviar Mars Halkalı, operat de compania noastră. De acolo, livrările ajung la terminalul din cadrul fabricii Ford Otosan Craiova, care este, de asemenea, gestionat de noi.”
Ford Otosan România produce versiunile cu motoare pe combustie ale modelelor Ford Transit Courier, Tourneo Courier și Puma, alături de renumitul motor 1.0 EcoBoost, recunoscut pe plan mondial. De asemenea, la finalul anului trecut, Ford Otosan Craiova a demarat și producția pentru versiunile electrice E-Transit Courier, E-Tourneo Courier și Puma Gen-E, livrările către clienți debutând la începutul acestui an.
Uzina din Craiova operează în trei schimburi atât în zona de producție vehicule, cât și în zona de producție de motoare și dispune în acest moment de peste 6.600 de angajați.
Operațiunile logistice reprezintă cea mai mare provocare pentru fabricile de vehicule din țara noastră, atât pe inbound (importul de piese și componente în România), cât şi pe outbound – exportul vehiculelor finale. Pentru a veni în sprijinul investitorilor strategici este foarte important ca statul român să accelereze proiectele de infrastructură.
„Ritmul proceselor logistice nu ține pasul, din păcate, cu creșterea de la an la an a producției. O parte dintre componente/vehicule sunt transportate cu trenul, altele vin pe rutier, însă unele au pornit inițial pe mare. Toate cele 3 canale de aprovizionare sunt importante și trebuie eficientizate. Dezvoltarea infrastructurii rutiere în România este de o importanță vitală. Finalizarea anunțată în curând a drumului expres Craiova-Pitești este încurajatoare. De asemenea, autostrada A1 prinde contur tot mai mult și avem speranțe și pentru drumul Craiova-Lugoj“, a explicat Josephine Payne, Președintele Ford România, cu prilejul evenimentului de lansare a noului Transit Courier.
Din păcate, la nivelul infrastructurii feroviare nu se vede același progres, iar Ford și-ar dori ca cea mai mare parte a producției să fie exportată cu trenul, mai ales că șina de cale ferată ajunge până în incinta fabricii. Portul Constanța reprezintă un alt centru de interes, pentru că de acolo se trimit autovehiculele asamblate în România către Turcia și Spania. Războiul din Ucraina a aglomerat însă foarte mult portul, astfel că acum este mult mai greu de organizat expediții pe mare.
Nu s-a luat însă o decizie fermă privind o eventuală schimbare drastică de strategie din cauza problemelor de infrastructură.
02.10.2020
Ultimul număr: Ianuarie-Februarie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit