Federația pentru automobilism și ciclism și Patronatul întreprinderilor belgiene au lansat recent Belgian Mobility Dashboard, un nou instrument care adună diverse date legate de mobilitatea în Belgia. Printre altele, platforma cuantifică costul economic al congestiei rutiere în sectorul transporturilor, iar în 2021 acesta s-a ridicat la 1,5 miliarde de euro.
În versiunea actuală, tabloul de bord al mobilității belgian adună date despre aglomerația rutieră, punctualitatea trenurilor, evoluția emisiilor de CO2 de la nou înmatriculate și în stoc, precum și o hartă a nodurilor multimodale în toată Belgia. În ceea ce privește sectorul transporturilor, înmatriculările vehiculelor grele de marfă pe gaze naturale și electrice au stagnat în 2021 față de 2020, undeva la puțin peste 310 camioane.
O altă statistică interesantă se referă la impactul economic al congestiilor rutiere. Valorile sunt comparate zi de zi cu valorile anului precedent, datele fiind concrete. Așadar, costul total al congestionării traficului pentru tot anul 2021 este estimat la 4,596 miliarde euro, din care 32% reprezintă vehiculele grele de marfă. Prin urmare, deficitul pentru sectorul transporturilor este estimat la 1,53 miliarde de euro.
FEB (Federatia Firmelor Belgiene) colaboreaza strans cu toate institutiile si parteneriatele sociale competente pentru a ajuta companiile din aceasta tara sa traverseze cu bine criza economica adusa de pandemia de coronavirus, iar colaborarea a dus imediat la masuri de sprijin.
Consiliul de ministri din Belgia a decis sa permita somajul temporar pentru toate firmele, pe motiv de forta majora, retroactiv, incepand de pe 13 martie. Masura este necesara, spun economistii, pentru ca firmele sa faca fata reducerii activitatii din prezent din multe domenii de activitate si sa evite falimentul.
Guvernul a mai decis, pentru a atenua socul reducerii veniturilor angajatilor, sa le ofere o indemnizatie complementara, in plus fata de somajul temporar, de 5,63 de euro/zi, platita de autoritatile publice.
Iar de curand au fost aprobate noi masuri fiscale, s-a decis ca este posibila depunerea declaratiilor TVA, pentru impozitul firmelor si impozitul persoanelor pana la 30 aprilie si s-a acordat o amanare de doua luni pentru plata TVA si a altor taxe, fara conditii suplimentare si fara penalitati sau dobanzi de intarziere, pentru toate firmele.
Tot in contextul pandemiei, partenerii sociali au semnat o noua conventie colectiva de munca interprofesionala care permite somajul temporar pentru angajati din domenii si firme care nu au regim propriu, cum ar fi cel de distributie, alimentar, chimic s.a.
Toate aceste masuri le dau firmelor belgiene gura de oxigen de care au nevoie pentru a depasi saptamanile dificile ce ne stau in fata.
In plus, s-a constituit pe langa Banca Nationala un Grup de Management al Riscului Economic, din care face parte si FEB, si care va analiza consecintele socio-economice ale noului virus si va veni la guvern cu propuneri pentru combaterea crizei, un principiu important de care federatia insista sa se tina cont fiind acela ca resursele sa fie rezervate celor care chiar au nevoie de ele.