Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportatorii de colete nu mai pot să-și mențină veniturile prin gestionarea prețurilor, așa cum a fost cazul în ultima parte a lui 2022 și în 2023, și în special cei din țările dezvoltate economic anunță pentru 2023 scăderi de volume și de cifre de afaceri pentru unele dintre liniile lor de servicii, așa cum reiese dintr-un raport al Ti Insight. Iar pentru unele regiuni asta înseamnă trecerea de la servicii premium la servicii standard sau la amânări de livrări.

Piața globală de coletărie însă nu poate fi privită ca un întreg, ci există mari diferențe de la o regiune la alta. Iar creșterea medie mondială a cifrei de afaceri, de 3,8% – creșterea volumelor a fost de 6,4% – se datorează mai ales Chinei și regiunii Asia Pacific. Într-adevăr, piețele emergente stimulează creșterea pieței globale de coletărie, compensând performanța slabă a Europei, iar America de Nord se află undeva la mijloc, cu o reluare a creșterii în 2023 (3,2%), după o ușoară scădere în 2022. Pentru 2024 se estimează o creștere semnificativă de 9,2% la nivel global față de 2023, până la un total de 565.962 de milioane de euro, determinată de comerțul electronic transfrontalier și internațional – deși piețele interne vor continua să domine – pe fondul scăderii inflației și normalizării economiei. Iar în 2028 se estimează că se va ajunge la 736.624 de milioane de euro, datorită unei creșteri de 7,3%/an. O altă estimare este aceea că B2C va continua să domine piața.

UPS, FedEx și DHL și-au menținut pozițiile de primii trei jucători de pe piața de livrare de colete, iar companiile mai mici, cum ar fi SF Express, La Poste și Yamato, au înregistrat rate de creștere sau scăderi mai mici, ceea ce sugerează că au potențiale provocări în menținerea cotei de piață față de concurenții mai mari. Raportul Express and Small Parcels 2024 este scris de cercetători și analiști din industrie și utilizează date de pe portalul GSCi al Ti, unde există peste un milion de date și analize. Acesta include date despre dimensiunea piețelor, pe regiuni, țări, intern, internațional, B2B și B2C, despre jucătorii cheie care folosesc lockere, despre companiile din Top 10, cu venituri și număr de colete ale fiecăreia, dar și informați despre peisajul concurențial de pe piața Contract Logistics.

După doi ani prosperi, industria de transport și logistică a intrat în 2023 la nivel global într-o perioadă cu turbulențe, așa cum reiese dintr-o analiză a Upply (2024 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups (upply.com)), iar companiile de transport expres și transport de coletelor mici continuă să domine în mare măsură piața, având performanțe constante, care le protejează de volatilitate.

Situația lor este foarte diferită de cea a companiilor de transport maritim, care, după ce s-au apropiat de primele trei poziții în clasament în 2022, datorită veniturilor excepțional de mari de atunci, se află acum cu mult în urmă. Ele au reușit, datorită profiturilor pe care le-au obținut în ultimii doi ani, să se diversifice activ în logistică, dar amploarea activităților lor din acest domeniu nu este încă suficientă pentru a contrabalansa turbulențele de pe piața transportului maritim, deci scăderea veniturilor și profiturilor a fost, în 2023, violentă.

UPS continuă să conducă în clasamentul mondial al operatorilor logistici și de transport după cifra de afaceri, cu venituri de 90,958 de miliarde de dolari (după ce în 2022 depășise, pentru prima dată în istoria sa de 115 ani, pragul de 100 de miliarde de dolari), și EBITDA de 12,724 de miliarde de dolari, cu 9,3%, respectiv cu 32% mai mici decât în 2022. Numărul de colete manipulate zilnic a scăzut și el cu 8,2%. UPS a dat vina pe turbulențele macroeconomice, despre care a spus că au fost alimentate de inflație și de schimbările în comportamentul consumatorilor. Pe piața sa internă din SUA, grupul a suferit și devieri de trafic din cauza amenințării cu greva în iulie 2023, în timp ce era angajat în negocieri salariale cu sindicatul Teamsters. În cele din urmă, s-a ajuns la un acord în al treilea trimestru al anului. UPS a subliniat și situația economică dificilă, care, împreună cu presiunile politice, a provocat o scădere a cererii pentru serviciile sale de colete mici în Europa și Asia. Iar divizia de soluții pentru lanțul de aprovizionare a suferit și ea din cauza problemelor de pe piața expedițiilor, care au dus la scăderea tarifelor de transport aerian și maritim.

Pe locul al doilea ca venituri este DHL Group, cu 88,483 de miliarde de dolari și EBITDA de 11,712 miliarde de dolari, în scădere cu 13,4%, respectiv cu 14,2% față de 2022. Și în cazul său veniturile au fost diminuate mai ales din cauza performanței slabe a diviziei de expediții/transport de marfă și într-o măsură mai mică de cea a diviziei de transport expres, în timp ce activitatea din lanțul de aprovizionare a înregistrat o creștere a veniturilor de 3,2%. Divizia expres a devenit astfel principala sursă de venituri a grupului, iar transportul aerian și maritim au generat împreună venituri de 15,43 de miliarde de dolari, cu 42,9% mai puțin decât în 2022, în principal din cauza reducerii tarifelor. Marja de profit brut a scăzut cu 25,5%, până la 3,68 de milioane de euro. Activitatea de transport rutier de marfă a fost mai puțin afectată, veniturile scăzând cu 3,9%, iar EBIT fiind stabil, de 1,44 de miliarde de dolari, în timp ce transportul expres a suferit o scădere a volumului B2B și B2C, ceea ce a dus la o scădere cu 10% a veniturilor și cu 19,8% a EBIT. Divizia care se ocupă de supply chain și-a majorat ponderea din veniturile totale ale grupului de la 17,3% în 2022 la 20,7% în 2023, datorită unei creșteri de 3,2% a veniturilor. Toate regiunile și sectoarele au înregistrat creșteri ale veniturilor, susținute de noi contracte, de reînnoiri de contracte vechi și de creșterea comerțului electronic. FedEx este pe locul al treilea, cu venituri de 87,693 de miliarde de dolari, cu 13,4% mai mici decât în 2022, și EBITDA de 10,003 miliarde de dolari, cu 8,7% mai mare decât în 2022. Compania are însă o caracteristică specială, exercițiul financiar se desfășoară între 1 iunie și 31 mai, deci încetinirea s-a făcut simțită în exercițiul financiar 2022-2023, care a inclus primele cinci luni din 2023. Prin urmare, comparația de la an la an a fost mai puțin defavorabilă decât în cazul concurenților săi, care au un exercițiu financiar ce corespunde anului calendaristic. Scăderea veniturilor FedEx în anul financiar încheiat la 31 mai 2024 a fost de doar 2,3%, în timp ce EBITDA a arătat o îmbunătățire clară. Transportul expres a rămas principala activitate a grupului, generând venituri totale de 40,8 miliarde de dolari în 2023, în scădere cu 4% față de anul precedent, reprezentând 46,6% din cifra sa totală de afaceri. Urmează FedEx Ground, care a înregistrat venituri de 34,3 miliarde de dolari, cu 2% mai mari decât în anul anterior, în timp ce divizia de transport de marfă a avut venituri cu 6% mai mici, de 9,1 miliarde de dolari. În ceea ce privește rezultatele operaționale, divizia expres încă se luptă cu un profit operațional în scădere cu 27%, până la 776 de milioane de dolari, iar pentru FedEx Ground profitul operațional a crescut cu 29%, până la 4,1 miliarde de dolari, în timp ce divizia de transport rutier de marfă a scăzut cu 6%, până la 1,8 miliarde de dolari. În anul fiscal 2022-2023, FedEx a lansat un program de îmbunătățire a profitului, care pare să dea roade și este probabil să continue, și care presupune reduceri de costuri, în special sub forma reducerii locurilor de muncă din Europa. Concret, pe 12 iunie, grupul a anunțat că începe negocierile pentru a scădea forța de muncă administrativă și comercială din Europa cu 1.700-2.000 de persoane.

Sursă foto: UPS