Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Sondajul anual al IRU privind deficitul de șoferi arată că numărul de posturi vacante continuă să crească alarmant în întreaga lume și că se poate vorbi chiar despre o criză demografică, adică de un decalaj tot mai mare între șoferii tineri și cei bătrâni.

Studiind peste 1.500 de operatori de transport rutier comercial din 25 de țări din America, Asia și Europa, IRU a constatat că deficitul de șoferi de camioane a crescut în toate regiunile în 2021, cu excepția Eurasiei. În Europa el este cu 42% mai mare decât în 2020, aproape 80.000 de locuri de muncă fiind neocupate în România, Polonia și Germania și 100.000 în Marea Britanie. În Mexic, penuria a crescut cu 30%, până la 54.000, iar în China cu 140%, până la 1,8 milioane. Criza continuă în ciuda faptului că în 2021 s-a înregistrat o creștere a salariilor șoferilor, în special în Europa și SUA.

În aceste condiții, secretarul general al IRU, Umberto de Pretto, crede că deficitul cronic de șoferi profesioniști aduce pentru economie și comunitate un risc și mai mare de inflație, probleme de mobilitate socială și colaps al lanțului de aprovizionare.

În 2022, în timp ce transportatorii din Argentina și China prevăd mici îmbunătățiri, operatorii din majoritatea regiunilor se așteaptă ca deficitul de șoferi de camioane să continue să crească: în Turcia cu 15%, în Mexic cu 32% și în Eurasia și Europa cu 40%.

În transportul de pasageri situația nu la fel de rea, dar tot sunt 7% din posturi neocupate în 2021 în Europa, iar operatorii se așteaptă să se ajungă la 8% în 2022.

Anul trecut mai puțin de 3% dintre șoferii profesioniști din toată lumea au fost femei, excepție făcând China, cu 5%, și SUA, cu 8%. Iar procentul de femei care conduc autobuze și autocare în Europa este mai mare: 12%. Aceste valori sunt însă mai mici decât de obicei, mai ales în Europa și SUA, unde 22%, respectiv 28% din lucrătorii din transport sunt femei.

Și tinerii sub 25 de ani rămân o minoritate, cu 6-7% din numărul total al șoferilor de camioane, în majoritatea regiunilor. În schimb, există de 2-5 ori mai mulți șoferi cu vârsta de peste 55 de ani în toate regiunile, cu excepția Chinei și Mexicului. În SUA și Europa, șoferii mai în vârstă reprezintă aproximativ o treime din forța de muncă, Europa având și cea mai mare vârstă medie a șoferilor, de 47 de ani.

Decalajul de vârstă este și mai mare în transportul de pasageri: în Europa doar 3% dintre șoferii de autobuze și autocare aveau sub 25 de ani în 2021, jumătate față de sectorul transporturilor în ansamblu, iar cei de peste 55 de ani au reprezentat 32%, având o vârstă medie de 50 de ani. Potrivit operatorilor de transport rutier, actualul deficit de șoferi este cauzat de lipsa de personal calificat din toate regiunile, cu excepția Chinei și Turciei.

În acest context, federația operatorilor spanioli de transport Fetransa a analizat în cadrul unei conferințe degradarea condițiilor socio-profesionale din transport, care face ca această profesie să nu mai fie atractivă pentru tineri.

În Spania în transportul de marfă lucrează direct 520.000 de persoane, iar contribuția la PIB-ul național a acestui domeniu tot crescut în ultimii ani. De fapt, în momentele foarte grele ale pandemiei, transportul de mărfuri a arătat cât de important este în orice societate occidentală, în special în această țară, unde aproximativ 95% din mărfuri circulă pe șosele.

Și totuși, este foarte dificilă înlocuirea actualelor generații de șoferi cu altele noi. Unul dintre vorbitorii de la conferința Fetransa a arătat care sunt principalele cauze ce descurajează oamenii să se îndrepte spre acest sector, începând cu degradarea condițiilor socio-profesionale, produse de fenomene precum dumpingul social, care duce la proliferarea companiilor cutii poștale, ceea ce scade costurile cu forța de muncă și reduce prețurile.

Studiile recente realizate de IRU, la care au contribuit și membrii asociației olandeze de transport și logistică TLN, arată că deficitul de șoferi nu a fost încă rezolvat, chiar dimpotrivă, cererea de transport este în creștere. Dar Olanda se descurcă foarte bine să atragă personal pentru acest domeniu, declară Caroline Blom, responsabilă pentru politica strategică privind piața forței de muncă în cadrul TLN. Cele mai recente cifre de la oficiale arată că la final de 2021 existau peste 166.000 de angajați în transport, din care 91.730 sunt șoferi, ceea ce reprezintă un record. „Există diverse soluții la această problemă, pe care suntem bucuroși să le comunicăm și altora, pentru ca posturile vacante să poată fi ocupate în continuare.“ De exemplu, spre deosebire de alte state membre UE, în Olanda profesia de conducător auto profesionist este încă atractivă, deoarece permite un echilibru tot mai bun între muncă și viața privată, ceea ce reprezintă o cerință importantă a șoferilor. Astfel, lor le place să lucreze în companiile unde este posibil acest lucru și, mai mult decât atât, o arată pe rețelele de socializare, deci încurajează și alți tineri să aleagă această meserie. Antreprenorii din domeniul transporturilor și logisticii se prezintă ca angajatori atractivi prin intermediul propriilor site-uri și canale de social media, unde prezintă imagini cu petreceri/grătare la care participă personalul, creând deci o imagine pozitivă asupra locului de muncă.

În plus, Olanda este printre primele țări în ceea ce privește numărul de femei care sunt șoferi profesioniști. Membrii TLN care au angajat femei declară că la început este mai dificil să se găsească orele potrivite de lucru și dimensiunile potrivite de haine și încălțăminte, dar, pe de altă parte, angajarea de femei duce la scăderea numărului de daune și la îmbunătățirea atmosferei de lucru.