Potrivit unui Decret-lege votat pe 21 martie în legislativul Italiei, Parlamentul a aprobat un amendament format din 3 articole care introduce în legislația italiană primele norme privind schimbul de paleți în lanțul logistic. Practic, destinatarul mărfurilor este obligat să returneze paleții după descărcare sau să îl despăgubească pe expeditor.
Potrivit presei italiene de transport, aplicarea practică a normelor ridică o serie de întrebari. În primul rând nu este clar care este rolul companiilor de transport care transportă paleți goi? Legea nu clarifică acest lucru, transportatorii neștiind dacă sunt afectați de răspunderea pentru returul paletilor (și, prin urmare, de posibila plată a bonurilor valorice) prevăzute de lege.
Pe 31 mai 2021, asociația transportatorilor FIAP a intervenit pe această temă, declarând că „transportatorii nu se numără printre cei afectați de noile norme”. Potrivit Fiap, companiile de transport nu „receptioneaza paleții, ci îi transportă de la punctul de încărcare până la destinație. „Jocul” gestionării schimbului de paleți, îi privește, desigur, pe expeditorii mărfurilor, dar mai ales pe „destinatarii” acestora – așa cum bine se identifică în rapoartele de prezentare a proiectului de lege – care sunt principalii (sau singurii) obligați să le returneze”, scrie asociația.
Fiap ridică, de asemenea, întrebări. Primul se referă la gestionarea contabilă și bugetară a bonurilor care trebuie emise în cazul nereturnării paleților, care „va trebui să facă obiectul unor studii suplimentare și din partea organismelor ministeriale competente în materie fiscală și contabilă”. A doua problemă se referă la aceste bonuri în sine, în ceea ce privește valoarea lor. Bonul devine un „bun a cărui trasabilitate este incertă”.
Fiap mai arată că „noua reglementare, la articolul 17, punctul 2, prevede că obligația de restituire, impusă destinatarului, îi revine acestuia “indiferent de starea de conservare și de conformitate tehnică a paleților”. Această normă ar trebui să afecteze practica obișnuită a „refuzului de a reexpedia”, practicată în mod normal în cadrul schimburilor, în cazul în care persoana însărcinată cu recepția – și, prin urmare, cu returnarea – paletului nu consideră că ambalajul este adecvat”.
Pe scurt, se pare că noua obligatiee, în loc să închidă capitolul privind schimbul de paleți, îl redeschide, deoarece, după cum concluzionează Fiap, „cu siguranță are nevoie de o observație mai aprofundată, mai concretă și, cu siguranță, de o coordonare cu normele deja existente în materie”.
În dimineața zilei de 7 martie 2022 a atins pragul de 124 de dolari pe baril pentru Wti. Acest lucru a dus, potrivit sondajelor zilnice ale Staffetta Quotidiana, la un preț mediu la pompă care a depășit 2 €/l (mai exact 1,899 pentru autoservire și 2,015 pentru stațiile deservite de personal). Creșterile au afectat și gazele naturale lichefiate, care pe piața din Amsterdam au ajuns la 335 €/MWh. Concret, potrivit Staffetta Quotidiana, aceasta înseamnă un preț mediu la pompă între 2,094 (stațiile self-service) și 2,140 €/kg (stațiile deservite de personal).
Motorina vândută în afara rețelei este, de asemenea, în creștere, iar în acest caz există cazuri de reducere a livrărilor către companiile de transport rutier de mărfuri. Prețurile variază între 1,40 și 1,67 €/l (fără TVA), în funcție de zona geografică (în sud este, în general, mai scump). În ultimele 6 luni, prețul de încărcare a unui camion-cisternă cu motorină a crescut la aproximativ 50.000 de euro, cu aproximativ 13.000 de euro mai mult decât în urmă cu 6 luni.
O situație care îi determină pe mulți transportatori rutieri să ceară clienților lor o ajustare constantă a tarifelor sau chiar să ia în considerare posibilitatea de a-și lăsa camioanele nefolosite în curți, deoarece nu mai pot lucra în pierdere. Această perspectivă poate fi auzită atât în numărul tot mai mare de întâlniri ale transportatorilor rutieri de mărfuri, dintre care multe au apărut în mod spontan, cât și în comunicatele de presă ale asociațiilor acestora.
Cel mai recent a fost emis în dimineața zilei de 7 martie de către Fiap, care a avertizat că “timpul a expirat”, deoarece “politica se dovedește a fi prea lentă”. Iar dacă nu există condițiile economice necesare, companiile “vor lua serios în considerare oprirea vehiculelor înainte de a-și pune în pericol activele companiei sau, mai rău, de a produce datorii greu de recuperat”. Asociația solicită în primul rând “un control administrat temporar al prețului la motorină pentru a asigura circulația mărfurilor și mai ales distribuția de medicamente și produse de primă necesitate”.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit