Fluxuri de containere în Genova și Trieste, legate de China (TEU)
Upply a analizat comerțul dintre Italia și China din ultimii ani (China-Italy Trade: Beyond the Belt and Road Initiative (upply.com)) și a trasat câteva perspective legate de acesta după retragerea Italiei din inițiativa Belt and Road (BRI), în contextul actualelor tulburări geopolitice mondiale.
BRI, arată studiul, a fost adesea asociat cu proiecte gigantice de investiții chineze, în special în infrastructură. Cele două porturi evidențiate în memorandumul de înțelegere (MoU) din 2019 – Trieste și Genova – au înregistrat rezultate diferite. În cazul Trieste, fluxul de mărfuri legat de China a scăzut după creșterea inițială din 2019, iar pentru Genova, după niveluri record în 2021 și 2022, volumele din 2023 au revenit la nivelul celor din 2018. Desigur, arată analiștii Upply, un memorandum prin natura sa nu este obligatoriu și, în plus, cercetările sugerează că există factori administrativi și politici complecși în spatele angajamentului limitat al Chinei în aceste două porturi.
Investițiile chineze în Italia sunt mai mici decât investițiile Chinei în economiile din Europa de Vest și de Nord, atât în ceea ce privește numărul de proiecte, cât și valoarea. Concret, au existat doar trei mari proiecte între 2019 și 2023, cu valori ale tranzacțiilor mai mari de 100 de milioane de dolari, potrivit American Enterprise Institute. În țările BRI au fost investiții mari din China, dar mai ales în sectorul energetic sau în țări mai aliniate politic, ca Ungaria, iar Italia nu se încadrează în niciuna dintre aceste categorii. Totuși, Italia a atras doi mari producători auto chinezi, GAC și Geely, care și-au localizat centrele europene de design în Milano și proiectează noi locații, iar poziția strategică a Italiei în Marea Mediterană a motivat achiziționarea de către COSCO a furnizorului italian de servicii logistice Trasgo în ianuarie 2024, ceea ce servește strategiei lanțului de aprovizionare digitală Cosco în Italia și Europa și își propune să optimizeze capacitatea logistică generală a grupului în Europa.
Mari proiecte de investiții chineze în Germania, Franța și Italia
Investiții chineze în proiecte greenfield în UE și Maroc, în subsectoarele industriei auto, din 2018 în 2023 (în milioane de dolari)
Așa cum reiese dintr-o analiză recentă a Upply (Chinese automotive investment for the European market (upply.com)), China vrea să cucerească piața auto europeană și pentru asta nu doar că face tot posibilul să-și crească exporturile, dar și investește semnificativ la nivel local, în fabrici de componente și baterii și chiar de vehicule. Ceea ce are impact și asupra pieței de logistică. Analiza Upply ia în calcul, pentru perioada 2018-2023, nu doar proiectele din UE ale companiilor chineze, ci și pe cele din Maroc, o locație deja tradițională pentru nearshoring în sectorul auto.
În acest interval, investițiile chineze în industria auto și în sectoarele conexe au fost caracterizate mai ales de trecerea – și numerică, și ca valoare – de la fuziuni și achiziții la greenfield, ceea ce corespunde strategiei ce vizează extinderea peste ocean, determinate inclusiv de apariția, în 2019, a Cadrului European de Examinare a Investițiilor Străine Directe.
O altă caracteristică a strategiei chineze este aceea de a concentra investițiile chineze greenfield din industria autovehiculelor asupra bateriilor pentru vehiculele electrice, pentru a deservi producători auto europeni. Aceste proiecte se desfășoară mai ales în Ungaria, Maroc, Suedia și Germania (țări care conduc și ca număr de investiții, și ca valoare). De exemplu, producătorul suedez de baterii Northvolt a atras mai multe companii chineze care au înființat fabrici în această țară, și la fel și centrul BMW din Debrecen a atras furnizori chinezi care să producă în Ungaria. Iar aici analiștii Upply subliniază faptul că prietenia politică dintre China și Ungaria este unul dintre motivele pentru care Ungaria este atât de atractivă pentru investitorii chinezi. În plus, investițiile chineze s-au extins de la piese auto (inclusiv baterii și anvelope) la producția de vehicule. BYD a anunțat prima sa fabrică din Europa, situată tot în Ungaria, de unde are ambiția de a vinde 800.000 de unități pe continentul nostru până în 2030, GAC și-a stabilit un centru de cercetare și dezvoltare în Milano, deschizând calea pentru extinderea viitoare, iar Great Wall Motor intenționează să înființeze fabrici în Europa, la fel și SAIC, proprietarul MG, ca răspuns la succesul MG pe piața de aici. Toate aceste investiții vor atrage noi furnizori chinezi în Europa, pentru a scurta lanțul de aprovizionare.
02.10.2020
Ultimul număr: Martie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit