Președintele Asociației europene a producătorilor de gaze naturale pentru vehicule (NGVA) susține diversitatea de opțiuni în scopul eficientizării sistemelor energetice
Președintele Asociației Europenr a producătorilor de Gaze Naturale destinate Vehiculelor (NGVA Europe) și membru în Consiliul de conducere al Asociației Europene a Distribuitorilor de Gaze naturale (Eurogas), Timm Kehler, a declarat într-un recent comunicat că ˝Europa a dat dovadă de rezistență într-o perioadă turbulentă de crize multiple, care au împins regiunea să își regândească parcursul˝ aratând totodata că ˝în acest moment de schimbări legislative, este absolut necesar efortul comun al celor două asociații la scară europeană˝.
În contextul actualului război din Ucraina și al necesității unor acțiuni concrete în ce privește schimbările climatice, Kehler consideră că ˝satisfacerea nevoilor energetice europene va implica un amestec de tehnologii noi și deja existente˝ și că în acest moment e nevoie atât de un bilanț al infrastructurii existente cât și de o evaluare a eficienței sistemelor în funcție de întregul lor ciclu de viață.
Potrivit reprezentantului NGVA, este necesară o abordare nuanțată în contextul viitoarelor provocări europene și globale, iar acest lucru se poate realiza numai prin ˝coordonarea unei multitudini de tehnologii complementare˝. Astfel, Kehler consideră că ˝pot fi valorificate avantajele gazelor regenerabile în raport cu cele ale gazelor fosile în loc să fie egalizate toate la țeava de eșapament˝ adăugând că ¨efectele unei astfel de schimbări de perspectivă ar fi vizibile prin reduceri imediate ale emisiilor de CO2 și ar reprezenta o mare îmbunătățire în comparație cu lipsa relativă de progrese în ceea ce privește emisiile de CO2 în transporturi în ultimii douăzeci de ani.˝
Totodată, reprezentantul industriei de gaze naturale destinate vehiculelor consideră că fiecare regiune și sector ar trebui să urmărească decarbonizarea un funcție de nevoile și resursele disponibile. Potrivit lui Kehler, ˝biometanul este o soluție fezabilă care prezintă un potențial incredibil pentru decarbonizarea sectorului transporturilor. Un impuls pentru extinderea bioGNL și bioCNG ar contribui la reducerea decalajului dintre combustibilii fosili și soluțiile multiple care sunt discutate pentru viitor˝ a adăugat Timm Kehler. Un imperativ este, potrivit acestuia, menținerea unei diversități de opțiuni energetice având în vedere că fiecare sector are nevoi tehnologice diferite. Președintele NGVA oferă exemplul camioanelor de mare tonaj și navelor maritime de mare adâncime care nu pot fi complet electrificate ceea ce înseamnă că ˝anumite energii alternative nu vor fi disponibile pentru aceste sectoare în același mod în care sunt disponibile pentru altele˝ si atrage atentia asupra faptului că ˝politica UE trebuie să țină seama de nevoile diferitelor sectoare˝. Referindu-se la biometan, Kehler oferă drept exemplu sectorul vehiculelor grele pentru care acest combustibil este ˝o sursă promițătoare și scalabilă, care ar putea economisi până la 42 de milioane de tone de CO2 până în 2050, permițând o altă cale spre decarbonizarea transporturilor, care nu ar fi disponibilă altfel.˝ Diversitatea de soluții este absolut necesară în viziunea Președintelui NGVA, pentru ca industria europeană a gazelor naturale destinate vehiculelor din Europa să poată trece rapid și eficient prin procesul de decarbonizare folosind biometanul. Pentru a realiza acest lucru, corecția emisiilor de carbon este un instrument legislativ util pentru a stimula nu doar extinderea biometanului și a infrastructurii acestuia, ci și a altor opțiuni de decarbonizare. Potrivit lui Kehler, ˝numai în Germania, încă o jumătate de duzină de instalații de biometan lichid, precum și peste o sută de stații de alimentare, sunt pe cale să apară în anul următor, ceea ce va determina o reducere preconizată a amprentei de carbon de la 100 000 la 700 000 de tone de CO2. Acesta este un mare progres, însă dacă dorim să reducem emisiile la nivel general, un efort similar este crucial la nivel european pentru decarbonizare prin utilizarea și extinderea tehnologiilor existente ˝ a mai spus Kehler.
Federația transportatorilor spanioli FETRANSA atrage din nou atenția asupra faptului că benzina a ajuns la început de februarie la un preț record, de 1,538 de euro/l, că motorina, cu 1,422 de euro/l, rămâne foarte aproape de prețul său maxim din toate timpurile, atins în 2012, și că CNG este cu 130% mai scump decât în perioada similară a anului trecut. După un final de 2021 în care combustibilii nu s-au mai scumpit, 2022 a adus noi creșteri de preț, de până la 5,6% până în prezent, așa cum arată Buletinul Petrolier al Uniunii Europene.
Printre cauzele acestor scumpiri se numără scăderea ofertei țărilor producătoare și creșterea prețului barilului de petrol Brent până la 90 de dolari, un nivel nemaiatins din 2014 – acesta fiind întotdeauna extrem de sensibil la incertitudine geopolitică, adică exact ceea ce trăim acum pe fondul conflictului dintre Ucraina și Rusia.
Buletinul UE arată că prețurile benzinei și motorinei sunt în Spania sub media europeană, care este de 1,680 de euro/l sau chiar mai mare, de 1,745 de euro/l dacă ne limităm la zona euro, iar motorina costă în medie 1,567 de euro/l în UE și 1,606 euro/l în zona euro.
Dar, dacă în cazul benzinei și motorinei creșterea pare disproporționată, în cazul gazului ea este exorbitantă, consideră FETRANSA, acesta ajungând la 1,95 de euro/kg pe 4 februarie 2022, față de 0,845 de euro/kg în ianuarie 2021. Ca și alte asociații din această țară, FETRANSA amintește că în Spania există peste 32.000 de vehicule comerciale pe gaz natural, din care mai mult de 10.000 de camioane grele, adică circa 4% din flota de vehicule de peste 16 t a țării, iar acestea nu mai sunt profitabile în condițiile prețurilor actuale ale gazului.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit