Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Dacă expeditorii și transportatorii din mai multe ţări implementează deja scrisori de trăsură electronice, puţine ţări sunt gata să implementeze exclusiv eCMR.

Legislația poloneză prevede versiuni pe hârtie ale scrisorii de trăsură, astfel încât, în scopul serviciilor de control, CMR-urile sunt tipărite, creând un sistem hibrid. În alte țări, versiunile electronice sunt suficiente.

Organizația GS1, care se ocupă de standarde în domeniul documentației logistice, sprijină introducerea și popularizarea scrisorilor de trăsură electronice. Documentele digitale fac posibilă reducerea timpului de administrare de la 23 de minute la 9 minute. Comisia Europeană estimează că economiile realizate prin implementarea circulației documentelor digitale ar putea depăși 27 de miliarde de euro în 8 ani, estimează GS1.

Procesul de eliminare a hârtiilor este lent. Ponderea eCMR-urilor reprezintă doar câteva procente din toate scrisorile de trăsură emise în Europa. Sistemele de emitere a eCMR-urilor sunt oferite și de companii poloneze precum GreenTransit și Trans Assist.

Documentele electronice promit economii la nivel administrativ. În mai multe țări este încă necesară scrisoarea de trăsură pe suport de hârtie, dar șoferii susţin că în Germania eCMR este deja destul de folosită. Marii transportatori de acolo emit scrisori de trăsură electronice, iar autorităţile germane nu au nicio problemă cu o scrisoare de trăsură digitală.

CMR-urile electronice sunt, de asemenea, atractive pentru transportatori. Este vorba despre accelerarea plății serviciului și despre securitatea documentelor. Cele pe suport de hârtie sunt trimise la companie de către șoferi, așa că trebuie așteptate, ceea ce întârzie începerea facturării. S-a întâmplat ca un colet care conținea 20 de scrisori de trăsură să dispară, situaţie care creează multe probleme pentru transportatori.

Interesul tot mai mare pentru acest serviciu este recunoscut de companiile care oferă sisteme eCMR. O firmă poloneză de software susţine că a implementat eCMR la circa 20 de companii cu aproape 4.000 de utilizatori, adică șoferi și administratori. Companiile folosesc un sistem hibrid, tipăresc scrisoarea de trăsură pentru serviciile de control din Polonia, dar toată documentația este păstrată în format electronic. De asemenea, sunt în curs de desfășurare teste în alte țări. În Italia, 5 companii de transport au pilotat implementarea scrisorilor electronice în 2021. Companiile au testat eCMR-uri de la 3 furnizori: Acucuride din Italia, Pionir din Belgia și Transfollow din Olanda. Autocamioanele au efectuat mai mult de 100 de curse în care e-CMR a fost utilizat în formă hibridă, adică în paralel cu CMR-ul tradițional pe hârtie. Traseele folosite au fost către Belgia, Franța, Germania, Olanda, Portugalia, România, Spania și Elveția.

Pașaportul pentru produse digitale a fost lansat în aprilie 2022. Conceptul a fost introdus în luna martie prin regulamentul european privind „produsele durabile”, adoptat ca parte a programului Green Deal al UE.

Noile cerințe îi obligă pe toți operatorii să pună la dispoziție date structurate în mod corespunzător privind produsele. În plus, acestea interzic distrugerea produselor nevândute și promovează bunurile produse în mod durabil.

Pașaportul digital al produselor este un set de date care permite identificarea unui produs, precum și a compoziției și originii acestuia pe tot parcursul ciclului său de viață. Acesta include nu numai date despre produsele finite, ci și despre componente și produse intermediare. Pașaportul se aplică nu numai bunurilor produse în Europa, ci și celor importate în UE de pe alte piețe.

Doar anumite tipuri de produse alimentare, furaje și produse farmaceutice au fost exceptate de la posesia acestuia. În primă instanță, pașaportul se va aplica: din 2024 – bateriilor și textilelor, materialelor de construcții, apoi din 2026 – echipamentelor electrice și electronice.

Pașaportul produselor va facilita verificarea conformității acestora de către autoritățile de reglementare. Costul punerii în aplicare a acestei soluții depinde de modelul care va fi implementat în cele din urmă. Un raport al firmei de consultanță Deloitte sugerează că costul estimat al implementării unui standard deschis la nivel mondial ar putea fi cuprins între 3 și 7,1 miliarde de euro. Cu toate acestea, în cazul în care ar fi create standarde concurente, cheltuielile financiare ar trebui să fie de zeci de ori mai mari și ar putea varia de la 63 de miliarde de euro la 152 de miliarde de euro.

EuroCommerce și GS1 in Europe au elaborat și publicat o poziție comună în sprijinul conceptului de pașaport digital al produselor. Camera Poloneză de Comerț și Distribuție și GS1 Polonia vor sprijini împreună ipotezele publicate ale pașaportului digital al produselor și vor promova conceptul acestuia în rândul părților interesate.

Comisia Europeană susține că CPP va reduce deșeurile. Acesta subliniază că echipamentele electronice și electrice reprezintă sursa de deșeuri cu cea mai rapidă creștere din Uniune. Cantitatea de echipamente electrice și electronice de pe piața UE a crescut de la 7,6 milioane de tone în 2011 la 8,7 milioane de tone în 2018. Pe de altă parte, colectarea deșeurilor electrice (DEEE) în 2018 a fost estimată la 8,9 kg pe cap de locuitor, ceea ce indică o rată de colectare de 47%.

Conform noii ipoteze stabilite de UE în 2019 (ca an de referință actual utilizat de Eurostat), doar 3 state membre au atins 65%. 19 state membre au atins deja o rată de colectare de cel puțin 45% pentru bateriile portabile uzate în 2019. 

Propunerea legislativă, care creează un cadru pentru un sistem alimentar durabil (FSFS), este una dintre inițiativele emblematice ale strategiei „de la fermă la gură” și se așteaptă să fie adoptată de Comisie până la sfârșitul anului 2023. Scopul său este de a face tranziția către un sistem alimentar durabil mai rapidă și mai ușoară.