Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Analizand datele statistice privind comerțul european pe 2023, publicația poloneza …. constata că exporturile din Europa pe calea ferată au scăzut dramatic,  iar importurile au scăzut lent de la începutul războiului. Comerțul dintre UE27 și Uniunea Vamală Eurasiatică (Armenia, Belarus, Kazahstan, Kârgâzstan și Rusia) a fost, astfel, cel mai afectat. Uniunea Internațională a transporturilor raportează că, în aprilie 2023, exporturile au fost cu 73% sub nivelul din februarie 2020, în timp ce importurile au scăzut cu 26% sub nivelul din februarie 2020.

Cele mai recente date evidențiază rezistența transportului rutier în timpul pandemiei, comerțul cu camioane în UE27 rămânând aproape stabil în 2020 și 2021. Ca și în cazul transportului feroviar, comerțul rutier cu țările din Uniunea Vamală Eurasiatică a fost afectat puternic de războiul din Ucraina, înregistrând o scădere de 50% a importurilor în aprilie 2023 și o scădere de 16% a exporturilor față de februarie 2020. În schimb, schimburile comerciale ale UE27 cu țările din Balcani și Turcia au crescut cu aproape 40% la începutul anului 2023.

Creșterea fluxurilor de mărfuri dinspre UE către Turcia și creșterea activității transportatorilor turci în UE este întărită si de prezenta importantă a companiilor turcesti la toate târgurile de profil din Europa. Guvernul turc se așteaptă ca industria turcă de transport și logistică să înregistreze venituri din exporturi de servicii în valoare de 20 de miliarde de dolari în acest an și de 25 de miliarde de dolari anul viitor. Vânzările din această industrie reprezintă deja 20% din totalul exporturilor de servicii ale Turciei.

Cele mai recente date privind mărfurile comercializate arată modul în care șocul provocat de războiul din Ucraina a afectat fluxul de bunuri și lanțurile de aprovizionare din întreaga lume. Datele permit o comparație a schimburilor comerciale cu cele mai valoroase cinci mărfuri comercializate între UE27 și economiile în tranziție – inclusiv Belarus și Rusia – și a modificării schimburilor comerciale cu aceleași mărfuri între UE27 și toate regiunile.

Grupurile de mărfuri care includ materiale esențiale pentru dezvoltarea tehnologiilor energetice curate, cum ar fi nichelul, pe care Rusia îl exportă, sunt singurele dintre primele cinci cele mai valoroase mărfuri importate pe calea aerului din economiile în tranziție care înregistrează o creștere (82%) între T4 2021 și T4 2022. ITF subliniază că penuria de combustibili fosili indusă de război și eforturile de a îndeplini obiectivele climatice au intensificat necesitatea ca Europa să treacă mai repede la energia curată.

Războiul din Ucraina a avut un impact major asupra importurilor de bunuri pe calea aerului în UE27 (un mod de transport utilizat de obicei pentru produsele finite de valoare mai mare). În aprilie 2023, importurile au fost cu 10% mai mici decât în februarie 2020. Exporturile pe calea aerului au arătat rezistență în primele luni ale conflictului, dar au scăzut lent, pentru a se situa, în aprilie 2023, cu 15% sub nivelul din februarie 2020, anterior pandemiei.

În schimb, schimburile comerciale dintre SUA și restul lumii s-au dovedit mai rezistente la aceste șocuri mondiale, deși în a doua jumătate a anului 2022 s-a înregistrat un declin. Importurile SUA (2%) și exporturile pe cale maritimă (7%) în mai 2023 rămân peste nivelurile de dinaintea pandemiei. Importurile (12%) și exporturile (7%) pe calea aerului către și dinspre SUA au scăzut lent de la începutul pandemiei, dar au rămas peste nivelurile anterioare pandemiei în mai.

În schimb, volumul de mărfuri transportate între Europa și Eurasia a crescut brusc în urma pandemiei Covid-19, războiul din Ucraina provocând o scădere generală a comerțului feroviar între Europa și vecinii săi.

Barometrul TimoCom pentru perioada cuprinsă între 20 iunie și 19 iulie arată că pe piața exporturilor României raportul dintre mărfuri și camioane a crescut mult față de luna anterioară, de la 27/73 la 37/63, în timp ce la importuri a crescut ușor, de la 32/68 la 34/66, după o scădere semnificativă în luna anterioară, de la 39/61 la 32/68.

Toate relațiile au înregistrat creșteri la export, cele mai mari dintre acestea fiind spre Germania (de la 34/66 la 51/49), Polonia (de la 29/71 la 46/54), Franța (de la 42/58 la 56/44) și Ungaria (de la 40/60 la 54/46).

Relațiile cu cele mai mari rapoarte dintre mărfuri și camioane la export sunt Franța (56/44), Ungaria (54/46) – cele două țări au avut valori mari și în luna anterioară – și Germania (51/49), iar relațiile cu cele mai mici rapoarte între mărfuri și camioane sunt Spania (23/77), Belgia (12/88) și Olanda (11.89), exact ca în luna anterioară.

La import două relații au înregistrat scăderi față de luna anterioară – Spania (de la 20/80 la 12/88), Italia (de la 36/64 la 32/68) – trei relații au fost constante – Belgia (15/85), Germania (24/76) și Marea Britanie (7/93), iar cele mai mari creșteri au fost în Cehia (de la 40/60 la 56/44), Olanda (de la 25/75 la 31/69) și Ungaria (de la 24/76 la 30/70).

Cele mai mari rapoarte dintre mărfuri și camioane pentru import se înregistrează, ca de obicei, pe relațiile Polonia, Bulgaria (81/19) și Cehia (aceasta din urmă în revenire, după o scădere puternică în luna anterioară, când a fost, totuși, în top). Iar cele mai mici rapoarte dintre mărfuri și camioane au fost în Marea Britanie (7/93), Spania (12/88), Belgia și Franța (ambele cu 15/85).