Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Federația Națională din Transporturile Rutiere din Franța (FNTR) și-a prezentat recent tradiționalul studiu referitor la mediul de afaceri din această industrie, pentru primul trimestru din 2024. Iar concluzia principală este că aproape toți indicatorii economici au fost la nivelul minimului lor istoric înregistrat în timpul crizei sanitare, în condițiile în care de la jumătatea lui 2022 nu vedem decât un declin constant. Administratorii firmelor de transport estimează că scăderea activității din primul trimestru al anului va continua în trimestrul următor, iar indicatorii care măsoară evoluția forței de muncă din ultimele trei luni și previziunile pentru trimestrul al doilea din 2024 confirmă această scădere accentuată, fiind sub mediile lor pe termen lung și cu mult sub nivelul din timpul pandemiei. Dificultățile de recrutare au scăzut brusc: conform ultimului sondaj INSEE, în ianuarie 2024 doar 44% dintre transportatori se confruntau cu probleme de recrutare, față de aproape 64% cu un an mai devreme.

În aceste condiții, și investițiile în transportul rutier de mărfuri sunt în scădere bruscă și se fac aproape numai pentru înnoirea flotelor, incertitudinea economică este la un nivel record, iar moralul oamenilor de afaceri, un alt indicator măsurat periodic de FNTR, este excepțional de scăzut. 58% dintre oamenii de afaceri intervievați se declară nemulțumiți de situația actuală a firmelor lor.

Potrivit sondajului INSEE din martie 2024, climatul de afaceri din industria producătoare franceză se îmbunătățește din nou, și la fel și cel din sectorul agroalimentar, care crește din noiembrie 2023 și, deși este cu mult sub media sa pe termen lung, este la cel mai înalt nivel din iulie 2023 încoace.

În ceea ce privește fabricarea bunurilor de capital, indicatorul sintetic al climatului de afaceri

este în creștere și peste media sa pe termen lung, creștere care se datorează mai ales subsectorului de fabricare a echipamentelor electrice, unde personalul implicat în producție și registrele de comenzi sunt în creștere clară.

În industria producătoare de echipamente de transport, indicatorul climatului de afaceri a revenit și este la cel mai înalt nivel din ultimii 20 de ani.

În construcții în schimb climatul de afaceri se înrăutățește din nou și indicatorul sintetic pierde

un punct, mai ales din cauza înrăutățirii percepției antreprenorilor din domeniu, dar rămâne ușor peste media sa pe termen lung.

Tarifele de transport rutier de mărfuri din Franța au încetat să scadă în februarie, așa cum rezultă dintr-un barometru Upply (France: stagnation of road transport prices in February (upply.com)), dar sectorul de transport rămâne în criză, deoarece deteriorarea situației economice începe să se facă simțită tot mai mult.

Potrivit indicelui Upply Freight, stagnarea din februarie, care vine după patru luni de scăderi succesive, trebuie privită cu prudență, deoarece vor fi necesare mai multe date pentru a se vedea dacă se confirmă sfârșitul recesiunii.

Prețul motorinei a înregistrat o ușoară scădere în ianuarie (-0,5%) și, având în vedere întârzierea de aproximativ o lună indusă de sistemul obligatoriu de transmitere a modificărilor prețurilor motorinei în tarifele de transport, ar fi fost logic ca acestea din urmă să scadă, iar faptul că nu s-a întâmplat așa pare destul de haotic în interpretarea Upply.

Potrivit datelor publicate de INSEE, climatul de afaceri din Franța a pierdut în februarie un punct față de ianuarie și cinci puncte față de februarie 2023, fiind de 98, sub media pe termen lung. Deci antreprenorii francezi sunt de acord cu Ministerul Economiei, care și-a redus prognoza de creștere pentru 2024 la 1%.

Deși toate sectoarele chestionate de INSEE evoluează în jurul mediei lor istorice de 100, imaginea este mai contrastantă decât pare. Renașterea relativă a optimismului în sectorul industrial este în opoziție cu starea de spirit sumbră a antreprenorilor din alte domenii. În comerțul cu amănuntul, de exemplu, indicatorul a scăzut cu cinci puncte în februarie, mai ales din cauza opiniilor defavorabile privind perspectivele generale de afaceri și vânzărilor anterioare, așa cum arată INSEE.

În plus, în sondajul său lunar de afaceri din februarie 2024, Banque de France indică o creștere a indicatorului lunar de incertitudine, construit dintr-o analiză a comentariilor companiilor chestionate. Acest indicator este în creștere în special în industrie și construcții. Potrivit Banque de France, lipsa de predictibilitate este agravată de situația din Marea Roșie, care sporește dificultățile de aprovizionare pentru produsele ce tranzitează Canalul Suez (de exemplu, echipamentele electrice). În plus, companiile din transporturi au subliniat blocajele legate de mișcarea de protest a fermierilor, care era încă foarte activă atunci când au fost chestionate.