Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), prin structurile de control fiscal, desfășoară în prezent două tipuri de acțiuni care presupun interacțiunea de la distanță cu contribuabilul: emiterea Notificării de conformare (care reprezintă un document prin care organul de inspecție fiscală transmite contribuabililor/plătitorilor prezumtivi a fi selectați pentru efectuarea inspecției fiscale riscurile fiscale identificate, în scopul reanalizării situației fiscale și îndeplinirii obligațiilor conform prevederilor legale, ori a clarifica riscurile fiscale notificate, după caz) și efectuarea de acțiuni de verificare documentară (ce constă în realizarea situației fiscale a contribuabilului/plătitorului, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal, precum și pe baza oricăror informații și documente transmise de terți sau deținute de organul fiscal, care au relevanță pentru determinarea situației fiscale).

Contribuabilii cu risc fiscal ridicat sunt supuși acțiunilor de control fiscal, respectiv inspecția fiscală în cazul contribuabililor care, urmare Notificării de Conformare, nu corecteazã și nu clarificã riscurile fiscale pentru care au fost notificați și controlul antifraudă în cazul acelora pentru care există indicii de evaziune fiscalã.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Finanțelor Publice, în perioada ianuarie-mai 2024 s-au emis 8.240 de notificări de conformare, pentru riscuri fiscale estimate de 3.075.102.504 de lei, creștere fiind de aproximativ 202% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, când s-au transmis 2.724 de notificări, pentru riscuri fiscale estimate de 238.140.012 lei.
S-au realizat 11.150 de verificări documentare, pentru care au fost stabilite sume suplimentare în valoare de 329.087.934 de lei, în creștere cu aproximativ 10% comparativ cu perioada similară din 2023, când s-au transmis 10.186, pentru care au fost stabilite sume suplimentare în valoare de 313.615.481 de lei.

În prima parte a anului s-au realizat și 9.393 de inspecții fiscale, pentru care au fost stabilite sume suplimentare în valoare de 1.290.851.213 lei, o creștere de aproximativ 10% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, când s-au realizat 8.608 de inspecții (cu sume suplimentare de 927.714.525 de lei).

În ceea ce privește controalele antifraudă, pentru un număr similar de peste 11.000 de controale, implicațiile fiscale au crescut de la 986.515.598 de lei la 1.248.483.108 de lei (creștere 26%), iar sancțiunile contravenționale (amenzi și confiscări) au crescut de la 65 de milioane de lei la 171 de milioane de lei (+163%).

In data de 10.02.2021, Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) București a intreprins o acţiune de control in domeniul constructiilor, pentru identificarea si combaterea muncii nedeclarate, verificarea modului de respectare a dispozitiilor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca și a modului de respectare a prevederilor Legii nr. 55/2020 pentru limitarea raspandirii infectiei cu SARS –CoV-2.

Acțiunea, condusa de Inspector sef Constantin Bujor și Inspector general de stat, Dantes Bratu, s-a desfasurat pe raza municipiului Bucuresti, respectiv pe străzile Verzisori, Avalansei si Constantin Mile, fiind sprijinită și de patru echipaje de politie din cadrul DGPMB.

În timpul actiunii au fost efectuate 10 controale de specialitate in domeniul relatiilor de munca si in domeniul SSM. Din totalul de 69 de persoane identificate pe baza fisei prevazuta de HG nr. 488/2017, 58 de persoane aveau incheiate contracte individuale de munca in forma scrisa, în vreme ce 11 persoane desfasurau activitati fara a avea incheiate in forma scrisa contracte individuale de munca. În consecință, au fost dispuse 3 sistari de activitate in domeniul SSM și au fost aplicate 6 sanctiuni contraventionale, valoarea amenzilor totalizând 252.000 de lei.