Activitatea ISCTR a fost mult mai bună în 2021 comparativ cu anul precedent, având în vedere şi specificitatea acestuia din urmă şi a faptului că în 2020 inspectorii de control au fost prezenţi mai puţin în trafic. Raportat la atribuțiile conferite de legiuitor, personalul care asigură inspecția şi controlul este însă subdimensionat – 350 de inspectori la nivel naţional, apreciază Mihai Alecu, inspector de stat şef în cadrul ISCTR. Mai mult, lipsa locațiilor de control care să îndeplinească normele de siguranță pentru inspectorii de trafic și pentru conducătorii auto și vehiculele oprite a fost un alt obstacol în activitatea instituţiei.
În 2021 au fost verificate în total 194.000 de vehicule, dintre care aproximativ 96.500 au fost de transport marfă. Sancțiunile aplicate în total pentru nerespectarea legislației se ridică la 69.816.000 de lei. Cele mai frecvente abateri constate au vizat cadrul de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere și de odihnă, utilizarea aparatelor tahograf supraîncărcarea autovehiculelor de mare tonaj.
Instituţiile cu atribuţii de control din Uniunea Europeană, membre ale Euro Control Route, au mutat întâlnirile periodice în mediul online pe perioada pandemiei. Au păstrat însă obiceiul de a discuta despre practicile în materie de control şi în ultimul an au dezbătut în special aplicarea Pachetului Mobilitate. Special pentru transportul mărfurilor periculoase se discută modificări ale buletinului de control ADR, cu adoptarea a patru categorii de risc faţă de trei, câte sunt în prezent. În ceea ce priveşte legislaţia socială, o preocupare tot mai mare o reprezintă modalităţile de fraudare ale tahografului digital, chiar la aparatele de ultimă generaţie. Nu doar tehnologia a avansat, din păcate. Despre toate acestea am discutat cu Mihai Alecu, inspector de stat şef în cadrul Inspectoratului de Stat pentru Control în Transportul Rutier.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit