Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Seán Kelly, europarlamentar pentru Irlanda de Sud, a susținut apelurile pentru o strategie portuară a UE, subliniind importanța vitală a porturilor în modelarea peisajului economic, a tranziției energetice și a dinamicii comerciale în Europa. Kelly a susținut un raport al Parlamentului European pe această temă, care a trecut cu 585 de voturi pentru, 21 împotrivă și 26 de abțineri – în ciuda faptului că trei eurodeputați irlandezi de stânga au votat împotrivă.

“Porturile sunt extrem de importante pentru dezvoltarea economică, crearea de locuri de muncă și comerț. Este crucial pentru Europa, și în special pentru Irlanda, să ne asigurăm că porturile noastre nu sunt doar competitive, ci și dezvoltate strategic pentru a răspunde cerințelor viitorului”, a declarat eurodeputatul Sean Kelly.

Raportul evidențiază preocupările legate de prezența economică a țărilor din afara UE în porturile europene, acordând o atenție deosebită Chinei. Kelly comentează despre aceste preocupări: “Deși salutăm colaborarea internațională, trebuie să fim vigilenți cu privire la riscurile potențiale, cum ar fi dependența economică, spionajul și sabotajul. Irlanda, prin intermediul unor porturi precum Shannon Foynes, Bantry, Cork și Rosslare și poate prelua un rol de lider în asigurarea faptului că infrastructura noastră maritimă rămâne sigură și rezistentă. Să luăm ca exemplu portul Shannon Foynes, care este extrem de important pentru viitorul energiei regenerabile din Irlanda, pe măsură ce proiectele eoliene offshore se dezvoltă în sud-vestul țării”.

Dezvoltarea energiei eoliene offshore în estuarul Shannon va fi fundamentală pentru angajamentele de zero net-zero ale Irlandei și contribuie semnificativ la strategia mai largă a Europei de a reduce dependența de importurile de combustibili fosili. Trebuie să fie unul dintre primele nume de pe foaia de echipă în strategia industrială offshore eoliană a guvernelor.

Aceasta este o oportunitate pentru un nou ecosistem industrial bazat pe producția de electricitate ecologică și de hidrogen. Nu este vorba doar de energie; este vorba de crearea de locuri de muncă, de investiții în infrastructură și de poziționarea Irlandei ca actor cheie pe piața energiei regenerabile.Cooperarea între porturile din UE este esențială pentru a face față provocărilor prezentate. Irlanda trebuie să se angajeze activ în acest dialog, asigurându-se că porturile noastre nu sunt doar participanți, ci și lideri în modelarea viitorului comerțului și energiei europene. De asemenea, s-a votat în favoarea unui alt raport parlamentar conex, care avertizează împotriva influenței chineze asupra infrastructurilor critice, cum ar fi infrastructura de transport și porturile, rețelele de telecomunicații, metalele rare și cablurile submarine. Raportul a fost adoptat cu o largă majoritate (565 de voturi pentru, 26 împotrivă și 31 de abțineri). Patru eurodeputați irlandezi de stânga au votat împotriva acestui raport.

Ministrul Transporturilor din Irlanda, Eamon Ryan, și ministrul de stat Jack Chambers au anunțat noi reglementări care permit titularilor de permise de conducere de autobuze și camioane cu naționalitate ucraineană să lucreze în mod profesionist în Irlanda. Concret, noua reglementare permite titularilor de permise de camion și autobuz obținute în Ucraina să intre în Irlanda pentru a urma cursuri de 35 de ore pentru a obține atestate profesionale, datorită instituției de protecție internațională, astfel încât să poată fi apoi angajați de companiile de transport irlandeze. Dar nu numai atât, pentru că atestatul profesional este recunoscut în întreaga Uniune Europeană. Scopul acestei reguli este de a contracara deficitul de șoferi, care afectează și Irlanda. Deja din iulie 2022, refugiații din Ucraina pot conduce în Irlanda cu un permis ucrainean valabil, fără a fi nevoiți să îl schimbe cu un permis irlandez sau să dea un examen de conducere.

Regulamentele Uniunii Europene cu privire la calificarea profesională a șoferilor/cetățenilor din Ucraina au intrat în vigoare în iulie 2022, ceea ce facilitează ucrainienilor care au reședința în UE în temeiul Directivei privind protecția temporară să conducă aici cu permisele de conducere naționale actuale. Regulamentul european a fost implementat deja în Irlanda, deschizând posibilitatea angajării de șoferi profesioniști cu naționalitate ucraineană. Cu toate acestea, o persoană cu categoriile C sau D pe permisul de conducere (camioane și autobuze) trebuie să dețină și un certificat de competență profesională (CPC) pentru a conduce în mod profesionist aceste tipuri de vehicule în Irlanda.

Noile regulamente stabilesc, în legislația națională, detaliile formării obligatorii și cerința de a solicita formarea. Posesorii ucraineni de CPC vor urma 35 de ore de formare obligatorie suplimentară, 8 ore de conducere supravegheată și un test teoretic pentru șoferi înainte de a obține un certificat de calificare profesională emis în Irlanda și valabil în toată UE.

Noile reglementări vor facilita șoferilor ucraineni de camioane și autobuze care au reședința în Irlanda în temeiul Legii privind protecția internațională să urmeze formarea necesară și să solicite un loc de muncă în Irlanda.

Ministrul Eamon Ryan a declarat: “Îi invit pe șoferii ucraineni care dețin un permis de categoria C sau D să se înscrie la această nouă modalitate de formare profesională care va acționa ca o cale de angajare. Acest lucru este benefic pentru multe industrii din Irlanda, inclusiv pentru industriile de transport rutier și de transport public, în care am constatat probleme legate de lipsa de șoferi. Aceste reglementări subliniază angajamentul guvernului de a aborda aceste probleme și de a asigura reziliența lanțului nostru de aprovizionare și a sistemelor noastre de transport public.”

Ministrul de stat Jack Chambers a adăugat: “În timp ce ucrainenii care locuiesc în Irlanda în temeiul Directivei privind protecția temporară au putut conduce aici autoturisme încă din iulie, aceste ultime reglementări facilitează acum șoferilor de camioane și autobuze să obțină calificarea de conducere irlandeză necesară. Acest lucru prezintă un dublu beneficiu pentru stat, deoarece sprijină eforturile noastre de a recruta mai mulți șoferi, precum și pentru șoferii ucraineni care locuiesc acum aici. Așteptăm cu nerăbdare să primim șoferi ucraineni în sectorul transporturilor în lunile următoare.”