Agenția de rating Fitch a reconfirmat în data de 30 august 2024 ratingul aferent datoriei guvernamentale a României la BBB-/F3 pentru datoria pe termen lung și scurt în valută, precum și perspectiva stabilă.
Decizia reconfirmării ratingului suveran și a menținerii perspectivei stabile este susținută, în opinia agenției, de statutul de membru al Uniunii Europene și de intrările de capital de la Uniunea Europeană care susțin convergența reală a veniturilor, finanțele externe și stabilitatea macroeconomică a țării, precum și de evoluția pozitivă a PIB-ului pe cap de locuitor și a indicatorilor de guvernanță și dezvoltare umană, care se situează la niveluri superioare față de țările din aceeași categorie de rating (“BBB”).
„Decizia agenției de rating Fitch reconfirmă încrederea în măsurile adoptate de Guvernul României pentru asigurarea sustenabilității finanțelor publice. Este important pentru că termenii și condițiile de finanțare, dar și apetitul mediilor investiționale de pe piața de capital sunt puternic influențate pozitiv de menținerea unui rating recomandat investițiilor și a unei perspective stabile. România înregistrează în acest moment un nivel istoric al investițiilor publice, susținute în mare parte de fonduri europene, în domenii vitale pentru îmbunătățirea calității vieții românilor. Cu toate acestea, este un anunț care trebuie însoțit de un sentiment de responsabilitate față de îmbunătățirea eficienței bugetare și consolidarea fiscală, astfel încât să asigurăm reziliența economiei”, a declarat ministrul Finanțelor, Marcel Boloș.
Punctele forte care au condus la menținerea ratingului și a perspectivei sunt contrabalansate de nivelul deficitelor bugetului de stat și ale contului curent în raport cu suverani cu un rating similar, de nivelul ridicat al rigidității bugetare și de poziția datoriei externe nete.
În opinia agenției, economia României va înregistra o creștere de 2,5% în anul 2024, fluxurile considerabile de fonduri europene, inclusiv fondurile de coeziune din Cadrul Financiar Multianual (2021-2027) și fondurile de redresare și reziliență, vor continua să susțină creșterea și investițiile pe termen mediu. Dincolo de stimularea cererii directe, fondurile UE vor contribui și la potențialul de creștere al economiei, accelerând recuperarea față de nivelul mediu al UE.
Agenția Fitch estimează că datoria publică raportată la PIB va înregistra o creștere, dar în limitele suveranilor cu un rating similar, și cu nivelul medianei actuale „BBB”, care se situează la 58,3%.
Principalii factori care pot conduce individual sau colectiv la îmbunătățirea ratingului de țară sau a perspectivei sunt reducerea susținută a deficitului bugetar, care ar susține și o scădere pe termen mediu a datoriei publice exprimată ca procent din produsul intern brut, precum și îmbunătățirea structurală a poziției contului curent prin reducerea îndatorării externe și a riscurilor privind finanțarea externă.
În opinia agenției, principalii factori care pot conduce individual sau colectiv la înrăutățirea ratingului de țară sau a perspectivei sunt o consolidare fiscală insuficientă pe termen mediu, ceea ce ar putea duce la o creștere semnificativă a raportului datorie publică/PIB și materializarea unor efecte negative asupra credibilității politicilor publice, stabilității macroeconomice și lichidității externe, care ar rezulta din deficitele gemene (fiscal și de cont curent) excesiv de mari.
După ce am prezentat cu satisfacție închiderea favorabilă a câtorva contestații pe diurnă, bucuria a durat mai puțin de două săptămâni, deoarece ANAF a însoțit fiecare soluționare favorabilă a contestației cu începerea unui nou control.
Cu alte cuvinte, ANAF recunoaște că rapoartele de inspecție fiscală au fost întocmite superficial, asumându-și criticile primite în cadrul ședințelor de la grupul de lucru pe diurnă întocmit din reprezentanți ai Ministerului Finanțelor Publice, ANAF, Ministerului Muncii și ai Inspecției Muncii.
Am spus în mai multe rânduri că ANAF și-a întocmit RIF-urile pe premise false. Dacă contractele de transport sunt întocmite numai cu beneficiari străini, asa nu înseamnă că șoferii lucrează EXCLUSIV în afara României, cum au susținut inspectorii fiscali în RIF-uri. Astfel că, pentru a arăta că totuși au avut dreptate, ANAF a reînceput controalele la aceleași firme cu Rif-uri pe diurnă, fiind cerute la control, de această dată, cardurile tahograf ale șoferilor. Cum va motiva ANAF situația detașării pe baza înregistrărilor de pe cardurile tahograf nu este încă clar, cum nu este clar nici cum poate reîncadra diurna sau indemnizația de detașare – neimpozabile în limita a de 2,5 ori veniturile funcționarilor publici – ca venituri de natură salarială. Poate doar dacă administratorii firmei declară cu subiect și predicat că le-au acordat diurnele șoferilor în funcție de kilometrii parcurși sau alte criterii care pot fi considerate “de performanta” (de ex. In functie de tipul de autovehicul condus, in functie de vechime etc.), aceste tipuri de sporuri fiind de regula legate de performanta muncii si, ca atare, fiind posibil sa fie reincadrate ca venituri de natura salarială).
Între timp, grupul de lucru pe diurnă este într-un impas, întâlnirea de pe 10 iunie nefiind ținută, fără ca reprezentanții Ministerului de Finanțe să explice în vreun fel amânarea întâlnirii.
Dacă trebuie să așteptăm până când ANAF finalizează controalele cardurilor tahograf ale șoferilor abia începute, probabil că va trece ceva timp până să se mai întrunească grupul de lucru. Iar transportatorii cu RIF-urile în curs de finalizare nu mai au răbdare și amenință cu proteste.
Amenințări vin și din partea altor transportatori care văd în propunerea Ministerului de Finanțe de reducere a nivelului diurnei neimpozitate de la 87,5 EUR la circa 50 EUR/zi o problemă de competitivitate pe plan internațional.
Este interesant ce au de spus și celelalte industrii despre reducerea diurnei neimpozitate, deoarece este greu de motivat o astfel de măsură doar pentru șoferii care fac transport internațional. Ori se face la nivel general, ori deloc.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit