Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În timp ce atenția lumii asupra transportului maritim se concentrează asupra acțiunilor Houthi din Yemen, o altă problemă ia amploare pe mare: creșterea pirateriei împotriva navelor comerciale, după o perioadă de declin și stagnare. International Maritime Boureau (IMB) a lansat un studiul anual privind acest fenomen prin care este explicat faptul că în 2023, atacurile piraților au crescut față de anul precedent, atingând 120 de evenimente de acest fel. Din 2017 până acum, a avut loc pentru prima dată capturarea unei nave de către pirații somalezi 14 decembrie în largul coastelor Somaliei.

Cele mai multe evenimente se referă la abordaje de nave în 105 din cazuri, iar în 45 din cazuri, în principal, sunt vizate vrachiere. Urmează ca ținte petrolierele (34 de cazuri) și navele container (18 cazuri). Atacurile din Golful Guineea, care a devenit una dintre cele mai periculoase zone în ultimii ani, rămân limitate: în 2023 au fost 22 de incidente, față de 19 în 2022 și 35 în 2021, iar în 2020 au fost 81 de cazuri. Cu toate acestea, trei din cele patru deturnări raportate la nivel mondial și 14 răpiri de echipaje, cu doi răniți, au avut loc în această zonă. Prin urmare, Golful Guineea rămâne o zonă foarte periculoasă pentru navigatori.

O altă zonă considerată periculoasă este strâmtoarea Singapore, unde au loc numeroase incidente, deși mai puțin periculoase decât în Africa. În total, au avut loc 37 de incidente, față de 38 în anul precedent, cu o rată de succes de 95%. Pirații au luat ostatici nouă navigatori. În Strâmtoarea Malacca, aflată în apropiere, un marinar de pe un vrachier a fost rănit în octombrie 2023. Rămânând în această zonă, atacurile piraților în arhipelagul indonezian sunt în creștere: 18 cazuri în 2023, față de 10 în anul precedent, cu doi navigatori luați ostatici. Pirații acționează și în America Latină, cu 14 incidente grave în fața portului peruvian Callao, în care 7 navigatori au fost luați ostatici. De asemenea, au fost raportate atacuri în Macapa, Brazilia, Cartagena și Puerto Bolivar, Columbia. În aceste cazuri, navele erau ancorate. Pentru a face față pirateriei, căpitanii și armatorii de nave sunt sfătuiți să urmeze recomandările și procedurile de raportare în conformitate cu cea mai recentă versiune a celor mai bune practici de gestionare.