Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a întâlnit marți, 23 ianuarie a.c., la sediul MTI, cu reprezentanții Confederațiilor patronale și Federațiilor reprezentative ale transportatorilor rutieri.

În ședința de Guvern de săptămâna trecută a fost adoptată Ordonanța pentru modificarea și completarea OG nr.43/1997 privind regimul drumurilor, în vederea reintroducerii toleranțelor la depășirile de mase și dimensiuni. De asemenea, au fost adoptate o serie de acte normative, promovate de către MTI, prin care s-au soluționat și celelalte cereri ale partenerilor sociali, respectiv:

  1. Eliminarea diferențierii între transportul rutier național și internațional în privința acordării despăgubirilor conform Convenției CMR, prevedere stabilită prin Ordonanța pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier;
  2. Posibilitatea reducerii tarifelor Autorizațiilor Speciale de Transport (AST) prin asigurarea competenței Adunării Generale a Acționarilor a CNAIR privind aprobarea tarifelor pentru prestațiile specifice, altele decât tariful de utilizare a rețelei de drumuri. Acest aspect a fost reglementat prin Hotărârea pentru modificarea și completarea anexei nr. 1 la OUG nr. 84/2003 pentru înființarea CNAIR;
  3. Eliminarea obligativității deținerii de către conducătorii auto a atestatului pentru transport agabaritic. Solicitarea partenerilor sociali a fost transpusă prin adoptarea actului normativ prin care este modificată OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

De asemenea, în ceea ce privește măsurile care nu necesită adoptarea prin acte normative, Ministerul Transporturilor, prin CNAIR, a inițiat, în vederea reducerii timpilor de așteptare, implementarea separării fluxurilor UE și non-UE în punctele de trecere a frontierei (care permit acest lucru) și este în derulare identificarea soluțiilor tehnice aferente.

Totodată au fost realizate și următoarele demersuri cerute de transportatori:

În această perioadă, s-au constituit grupurile de lucru pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ, dar și pentru îmbunătățirea cadrului normativ în vederea eliminării ”pirateriei” în transporturi. Tot în cadrul grupurilor de lucru s-a stabilit să fie discutate și găsite soluții pentru modificarea cadrului legislativ privind condițiile de omologare, instalare și montare a tahografelor inteligente generația 2.

După întâlnirea de la Ministerul Transporturilor, reprezentanții asociațiilor patronale din industrie s-au întâlnit tot ieri cu șefii Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), respectiv cu președintele Alexandru Petrescu și cu vicepreședintele Sorin Mititelu.

Lista de revendicări a fost clară:

  1. Să se aplice tariful de referință la camioane ca punct de plecare pentru B0, cu bonusurile și malusurile aferente;
  2. Egalizarea primelor între persoane fizice și juridice care au aceeași activitate comercială sau cod CAEN;
  3. Plata în rate a primelor de asigurare pentru polițele emise prin BAAR;
  4. Măsuri pentru creșterea gradului de cuprindere a asigurărilor;
  5. Să se respecte principiul bonus-malus din legea actuală;
  6. Organizarea unei întâlniri ministeriale pentru modificarea legii 132/2007 în vederea posibilității suspendării poliței RCA;
  7. Modificarea HG de plafonare la tariful practicat de fiecare asigurător, astfel încât pe perioada în care HG este în vigoare să se respecte tariful de referință.

„Dorim ca tariful de referință calculat de KPMG, o entitate terță, să reprezinte prima de asigurare a unui camion în B0 și de acolo să se aplice bonus și malus. Pentru vehiculele cu malus 6 sau 7 nu este nicio problemă să crească prețul poliței la 16.000-20.000 de lei, dar cei cu bonus trebuie să beneficieze de o reducere. Transportatorii nu au beneficiat de bonusul lor în ultimul an. Mai mult, au fost incluși (cu B2, B4, B6, B8) în baza de date a asiguraților cu risc ridicat. Astăzi, în baza de date a BAAR, 97% dintre asigurații înscriși figurează cu bonus. De anul trecut și până în prezent, tariful RCA a crescut cu 30% la transportatori și cu 10-12% la persoane fizice“, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, pentru Agerpress.

În cadrul întâlnirii de aseară, ASF a propus reanalizarea – împreună cu BAAR – a modificării formulei de calcul a tarifului recomandat, a calculului și a valorii factorului N, precum și o informare cu celeritate cu privire la rezultatul discuțiilor purtate cu părțile implicate.

Reprezentanții asociațiilor patronale aveau planificate astăzi, 17 ianuarie 2024, întâlniri cu prim-ministrul Marcel Ciolacu (la orele 16:00) și cu ministrul Finanțelor Marcel Boloș (la orele 18:00).