Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Investiții chineze în proiecte greenfield în UE și Maroc, în subsectoarele industriei auto, din 2018 în 2023 (în milioane de dolari)

Așa cum reiese dintr-o analiză recentă a Upply (Chinese automotive investment for the European market (upply.com)), China vrea să cucerească piața auto europeană și pentru asta nu doar că face tot posibilul să-și crească exporturile, dar și investește semnificativ la nivel local, în fabrici de componente și baterii și chiar de vehicule. Ceea ce are impact și asupra pieței de logistică. Analiza Upply ia în calcul, pentru perioada 2018-2023, nu doar proiectele din UE ale companiilor chineze, ci și pe cele din Maroc, o locație deja tradițională pentru nearshoring în sectorul auto.

În acest interval, investițiile chineze în industria auto și în sectoarele conexe au fost caracterizate mai ales de trecerea – și numerică, și ca valoare – de la fuziuni și achiziții la greenfield, ceea ce corespunde strategiei ce vizează extinderea peste ocean, determinate inclusiv de apariția, în 2019, a Cadrului European de Examinare a Investițiilor Străine Directe.

O altă caracteristică a strategiei chineze este aceea de a concentra investițiile chineze greenfield din industria autovehiculelor asupra bateriilor pentru vehiculele electrice, pentru a deservi producători auto europeni. Aceste proiecte se desfășoară mai ales în Ungaria, Maroc, Suedia și Germania (țări care conduc și ca număr de investiții, și ca valoare). De exemplu, producătorul suedez de baterii Northvolt a atras mai multe companii chineze care au înființat fabrici în această țară, și la fel și centrul BMW din Debrecen a atras furnizori chinezi care să producă în Ungaria. Iar aici analiștii Upply subliniază faptul că prietenia politică dintre China și Ungaria este unul dintre motivele pentru care Ungaria este atât de atractivă pentru investitorii chinezi. În plus, investițiile chineze s-au extins de la piese auto (inclusiv baterii și anvelope) la producția de vehicule. BYD a anunțat prima sa fabrică din Europa, situată tot în Ungaria, de unde are ambiția de a vinde 800.000 de unități pe continentul nostru până în 2030, GAC și-a stabilit un centru de cercetare și dezvoltare în Milano, deschizând calea pentru extinderea viitoare, iar Great Wall Motor intenționează să înființeze fabrici în Europa, la fel și SAIC, proprietarul MG, ca răspuns la succesul MG pe piața de aici. Toate aceste investiții vor atrage noi furnizori chinezi în Europa, pentru a scurta lanțul de aprovizionare.

O instalație de reciclare a bateriilor litiu-ion în valoare de 120 de milioane de euro este în construcție la Zawiercie. Aceasta va fi una dintre primele și cele mai mari instalații de acest tip din Europa. Investitorul este Elemental Strategic Metals, o companie care aparține grupului Elemental Holding.

Suprafața în curs de dezvoltare este de 145.000 mp, în timp ce suprafața terenului complexului este de 500.000 mp.

Tehnologii de recuperare brevetate

La noua fabrică Elemental, care este dezvoltată de Atlas Ward Polska în Cracovia, se vor recupera metale industriale și prețioase din baterii și acumulatori, utilizate, printre altele, în vehicule electrice, laptopuri și telefoane mobile. Producția va avea loc în două linii de proces, pe baza tehnologiilor dezvoltate, printre altele, în colaborare cu oameni de știință de la Universitățile de Tehnologie din Wrocław și Silezia și de la Rețeaua de Cercetare Łukasiewicz – Institutul de Metale Neferoase.

Elemental Holding Group a obținut un împrumut de 52 de milioane de euro de la BERD pentru acest proiect.

„Litiul, cobaltul, platina, paladiul sau rodiul extrase la Zawiercie vor putea fi refolosite în procesele de producție a metalelor valoroase folosite, printre altele, ca materie primă pentru noile baterii. Odată devenită operațională, uzina va oferi 200 de noi locuri de muncă și va permite Zawiercie să dezvolte un centru industrial care produce metale strategice pentru noile tehnologii folosind procese moderne și ecologice cu emisii reduse de carbon”, asigură directorul executiv al Elemental Holding, Michał Zygmunt.

Cele șapte clădiri vor avea o suprafață de 23.500 mp. Complexul este format dintr-o hală pentru reciclarea, pirometalurgia și rafinarea bateriilor LIBs, o instalație de depozitare a bateriilor cu un atelier, o stație de tratare a apelor reziduale de proces, o clădire de birouri și o poartă de acces, toate fiind ridicate simultan.

Un parc fotovoltaic va fi, de asemenea, construit adiacent clădirilor pentru a alimenta complexul cu energie. Finalizarea lucrărilor este programată pentru al patrulea trimestru al anului 2023.

În Europa, fabricile de reciclare a bateriilor auto litiu-ion abia acum se construiesc. În 2021 existau reciclatori de baterii care funcționau în Europa, dar amploarea operațiunilor lor este relativ mică – aceștia reciclează aproximativ 30.000 de baterii litiu-ion pe an, în timp ce bateriile plumb-acid reprezintă peste 1 milion. Northvolt a lansat o fabrică pilot de reciclare a bateriilor litiu-ion în Västeras, Suedia, în 2020.

Reciclarea scuterelor electrice

MB Recycling Bartłomiej Hajduk reciclează bateriile litiu-ion de la aparatele electronice de consum de mici dimensiuni. În colaborare cu această companie, Lime dezasamblează scuterele și recuperează materialele. Până în prezent, 10.000 de trotinete electronice Lime au fost reciclate în Polonia datorită cooperării cu MB Recycling. Bateriile sunt destinate a fi utilizate ca mijloc de stocare a energiei. MB Recycling crede că același lucru se va întâmpla și cu bateriile auto. O baterie care are deja, să zicem, 60% din capacitatea sa inițială este ideală pentru acest scop. Curenți mult mai mici, temperaturi stabile, îi vor permite să i se dea o a doua viață, crede coordonatorul MB Recycling, Paweł Kalinowski.

Compania anunță că a recuperat 99% din materiale, dintre care 42,5% sunt componente din aluminiu. Acest metal este în cea mai mare parte reciclat. În urma acestui proces rezultă jante de aluminiu, cadre de bicicletă, foi de copt sau tăvi de grătar. Compania mai reciclează oţel, cauciuc, motoare, materiale plastice, metale şi baterii.