Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

A devenit posibilă plata taxelor de trecere în țările UE cu sisteme de taxare electronică printr-un un singur furnizor EETS (European Electronic Toll Service), utilizând o singură unitate de bord (așa-numita OBU).

Pe baza unui acord încheiat cu șeful Administrației Naționale de Administrare Fiscală, furnizorul SETRE preia o parte din sarcinile de taxare și pune la dispoziție aparatele de bord necesare pentru a calcula și colecta taxa datorată. Decontarea taxei rutiere are loc între utilizatorul OBU și furnizorul SETRE și între furnizorul SETRE și șeful KAS.

Deoarece furnizorul SETRE calculează el însuși taxa de trecere datorată (cu verificarea KAS) și își asumă responsabilitatea financiară pentru aceasta,  controlul acoperă o gamă restrânsă de activități: doar vehiculele echipate cu un OBU operațional cu parametrii mașinii introduși corect (categoria vehiculului și numărul de axe). Eventualele litigii sunt clarificate de KAS cu operatorul SETRE, iar acesta plătește eventualele penalități. „Primim din ce în ce mai multe semnale de la membrii noștri cu privire la sancțiunile impuse pentru neplata taxei de drum. Transportatorii nu știu cum să se apere împotriva acestei situații. Aceștia află de la operatorul echipamentului că problema este la KAS, în timp ce administrația fiscală aruncă mingea la fileu susținând că de vină este un dispozitiv defect. Iar transportatorul rămâne în continuare singur cu problema”, descrie situația Anna Brzezińska-Rybicka, purtător de cuvânt al Asociației Transportatorilor Rutieri Internaționali din Polonia.

Pe 14 februarie, KAS a semnat cu Telepass primul contract cu un furnizor SETRE din Polonia. Procedura de acreditare a fost finalizată la mijlocul lui octombrie. Al doilea acord a fost semnat de KAS pe 7 iulie cu Toll4Europe, iar trezoreria raportează că și această procedură de acreditare va fi finalizată în curând.

Serviciile SETRE disponibile în Polonia de un an au fost implementate cu ajutorul tehnologiei de bypass și fără remunerarea operatorului KAS, ceea ce a reprezentat probabil cel mai mare obstacol în afară de problemele tehnice.

SETRE se plătește cu întârziere, ceea ce poate facilita menținerea lichidităților pentru transportatori. Datorită numeroaselor simplificări, SETRE este din ce în ce mai popular. Belgia a fost prima țară care a decis, încă din prima zi de taxare electronică, că va fi deschisă la SETRE și a fost deschisă la SETRE de la 1 aprilie 2016. La acea vreme, doar Axxes avea acest serviciu. Între timp cota SETRE în Belgia depășește 40%, iar la început a fost de doar 5%. Administrația presupune că în 2023 cota SETRE ar putea depăși 60%. Germania a început să introducă SETRE în 2019, pe o piață în valoare de 7,5 miliarde de euro pe an, și presupune că, până cel târziu în 2024, ponderea SETRE va depăși 50%. În următorii ani, ponderea SETRE în taxele de drum din UE ar trebui să ajungă la jumătate din cifra de afaceri. În cazul Franței, pe autostrăzile concesionate, toate plățile pentru vehiculele de peste 3,5 t se efectuează prin intermediul SETRE.

Polonia a anunțat că va trece la un nou sistem electronic pentru plata taxelor rutiere din țară din iunie 2021. Noul sistem, numit e-TOLL, va înlocui sistemul existent viaTOLL, iar suportul tehnic pentru viaTOLL va fi întrerupt după 30 septembrie a.c. Eurowag este aici pentru a ajuta companiile să facă tranziția către noul sistem cât mai ușor posibil.

Ce este nou la e-TOLL?

Noul sistem e-TOLL, spre deosebire de viaTOLL, se bazează pe urmărirea vehiculelor prin sistemul global de navigație prin satelit (GNSS). Aceasta înseamnă că vehiculele comerciale de peste 3,5 tone trebuie să își transmită în mod regulat locația către sistem pentru a determina ce taxe rutiere trebuie să plătească. Nerespectarea acestei conexiuni poate duce la amenzi de până la 1.500 PLN (aproximativ 1.600 RON), chiar dacă pierderea semnalului nu se datorează unei erori a conducătorului auto.

Cum se pot conecta vehiculele la sistemul e-TOLL?

Acum, Polonia oferă trei posibilități pentru conectarea vehiculelor la sistemul e-TOLL: o unitate de bord compatibilă (OBU), o aplicație mobilă sau un sistem de localizare externă (ELS) montat din fabrică.

Conectarea cu ajutorul aplicației mobile

O aplicație mobilă gratuită, disponibilă atât pentru Android, cât și pentru iOS, poate fi utilizată pentru conectarea la sistemul e-TOLL. Dar această soluție are mai multe dezavantaje. Necesită ca șoferii să mențină o conexiune permanentă cu sistemul e-TOLL, adică un consum constant de baterie și date. Dacă semnalul este întrerupt, șoferii pot primi amenzi din partea autorității poloneze de taxare.

În momentul redactării acestui articol, aplicația mobilă pentru e-TOLL nu mai este disponibilă pentru descărcare.

Conectarea prin sistemul de localizare extern acreditat

Vehiculele se pot conecta și la e-TOLL printr-un ELS care a fost instalat în vehiculele lor. Aceste soluții trebuie achiziționate și instalate prin intermediul companiilor externe și necesită de obicei o taxă de abonament pentru serviciile lor.

Conectarea prin intermediul unității de bord

O unitate de bord (OBU) aprobată de autoritățile poloneze de taxare poate, de asemenea, să se conecteze la sistemul e-TOLL. Această opțiune este soluția recomandată de Eurowag, deoarece vine cu cele mai mici cheltuieli pentru companiile de transport. Această soluție are, de asemenea, avantajul de a nu necesita un telefon mobil, pe care șoferii fie ar putea să uite să îl încarce, fie să îl oprească accidental, rezultând amenzi.

Alegerea unui OBU pentru conectarea la e-TOLL vine cu avantaje suplimentare. Guvernul polonez oferă deduceri fiscale de 500 PLN (aproximativ 545 RON) pentru fiecare vehicul echipat cu un dispozitiv compatibil e-TOLL.

De ce să alegeți OBU-ul Eurowag?

OBU-ul Eurowag oferă mai mult decât o simplă modalitate de conectare la sistemul e-TOLL. Este, de asemenea, un dispozitiv de taxare EETS certificat, ceea ce înseamnă că permite plăți simple de taxare în mai multe țări europene. De asemenea, vine cu protecție încorporată împotriva fraudei cardurilor de combustibil, datorită unei tehnologii unice numită Fuel Guard. Instrumentele de gestionare a flotelor sunt disponibile și pe OBU-ul Eurowag și pot fi activate dacă se dorește. Dar, spre deosebire de soluțiile ELS, plata pentru instrumentele de gestionare a flotei nu este o cerință cu un OBU Eurowag.

Pregătește-te pentru e-TOLL cu Eurowag

Eurowag monitorizează îndeaproape situația e-TOLL și ține clienții noștri informați cu privire la toate noutățile importante de îndată ce apar. Dacă doriți asistență pentru trecerea la e-TOLL, înscrieți-vă la acest link și primiți asistență excelentă de la colegii noștri experimentați!