Observatorul Vehiculelor Comerciale din Franța (OVI) amintește că în 2023 termenele medii de livrare pentru vehiculele comerciale s-au redus la jumătate (de la 289 la 150 de zile), ca urmare a sfârșitului penuriei de materii prime și de componente electronice, iar numărul de unități înmatriculate a crescut datorită recuperării decalajelor din producție, în detrimentul vânzărilor de vehicule rulate. Cu toate acestea, contextul inflaționist și incertitudinile economice au dus la scăderea comenzilor cu 20% față de 2022 pentru autotractoarele noi și cu 9,7% pentru autoșasiuri, în timp ce utilitarele ușoare nu sunt afectate și au și termene de livrare reduse cu mult față de 2022. În ceea ce privește prețul vehiculelor noi, acesta a continuat să crească, pentru autotractoare cu 9,2% și pentru autoșasiuri cu 9,5%, ceea ce poate explica parțial scăderea comenzilor, deoarece cumpărătorii se confruntă cu constrângeri financiare semnificative și cu creșterea ratelor. De aceea investițiile vizează aproape exclusiv înlocuirea vehiculelor vechi și doar 10,2% merg către extindere.
Cu alte cuvinte, în 2024 vom asista la o încetinire sau chiar o contracție a înmatriculărilor, estimările cele mai pesimiste indicând o scădere cu 5% față de 2023, iar cele mai optimiste, o creștere de 2%, față de o creștere de 11% în 2023 comparativ cu 2022, cu atât mai mult cu cât în Franța intră în vigoare 5 ZFE (Zone cu Emisii Reduse), fiecare cu implementări diferite și locale. Iar la integrarea pe scară largă a vehiculelor cu energii noi, aflate deocamdată în stare incipientă, se poate trece numai în urma unui studiu serios privind posibilitățile și costurile totale de operare pentru fiecare dintre ele.
Comenzile sunt mai mici și din cauza performanței slabe din transporturi, perspectivelor pesimiste referitoare la viitorul apropiat și tensiunilor economice și geopolitice – și tot ele sunt cele care fac dificile predicțiile.
Totuși, OVI avansează următoarele cifre: vânzările de autotractoare, care în 2023 au crescut în Franța cu 10% față de 2022, până la 28.450 de unități, vor scădea în 2024 cu 6,9%, până la 26.500, în cel mai rău scenariu, și vor crește cu 2%, până la 29.019, în cel mai bun. Vânzările de autoșasiuri, care au crescut în 2023 cu 7,4% față de 2022, până la 20.391, vor scădea în 2024 cu 5,8% în cel mai rău scenariu, până la 19.200, și vor crește cu 2%, până la 20.799, în cel mai optimist scenariu. Deci totalul pieței de camioane grele din Franța, care a fost în 2023 de 48.841 de unități, va ajunge în 2024 fie la 45.700 de unități, deci va scădea cu 5,3% în cel mai pesimist scenariu, fie la 49.300 de unități, adică va crește cu 2,1% în cel mai optimist scenariu.
În concluzie, după creșterea înmatriculărilor în 2023, legată atât de termenele mari de livrare din anii precedenți, cât și de evoluțiile tehnice (introducerea noilor tahografe inteligente din generația a doua), OVI se așteaptă la o încetinire sau chiar la o contracție a înmatriculărilor pentru 2024, care ar putea ajunge la 5%. Raportul Observatorului mai atrage atenția asupra importanței vânzărilor de vehicule cu propulsii alternative, care exprimă dorința sau capacitatea companiilor de a se angaja să-și reducă emisiile de CO2 prin valorificarea politicilor publice de sprijinire a energiilor verzi.
O analiză realizată de OVI privind piața transportului rutier de mărfuri din 2022 arată că acesta este puternic afectat de creșterea prețului energiei și al altor costuri (combustibil, piese, anvelope etc.) și de lipsa șoferilor, dar în același timp trebuie să realizeze și tranziția energetică și să aleagă soluția optimă pentru fiecare tip de utilizare. În plus, din analiză mai reiese că, după deteriorarea situației economice în a doua jumătate a anului trecut – în condițiile în care în trimestrul al doilea activitatea fusese la un nivel decent – în 2023 se așteaptă o scădere a pieței de transport rutier de mărfuri.
Creșterea costurilor camioanelor grele ale firmelor din Franța care fac transport rutier de mărfuri a fost, în medie, de 18% pentru cele diesel și de 43% pentru cele care rulează pe gaz natural.
În ceea ce privește piața de vehicule utilitare, atât autotractoarele, cât și autoșasiurile s-au scumpit în mod repetat în 2022 și au ajuns la termene de livrare foarte mari, care constituie, ambele, obstacole în calea înmatriculărilor din 2023.
Observatorul PNB Paribas indică faptul că scăderea cu 2,8% a comenzilor de autotractoare din prezent față de 2021 se explică printr-o dinamică fără precedent în 2022, când piața a crescut cu 12,2%, în timp ce pentru șasiuri, ale căror vânzări au scăzut brusc în 2022, din cauza duratei mai mari de carosare, comenzile sunt în prezent în creștere cu 16,5%.
Prețul autotractoarelor a crescut în Franța cu 14,4% în 2022, iar cel al șasiurilor cu 16,4%, valorile sunt greu de negociat de către transportatori din cauza lipsei de disponibilitate a mașinilor noi, iar stocurile de vehicule grele rulate s-au epuizat și ele.
Potrivit OVI BNP Paribas, în 2023 piața per ansamblu va scădea în Franța cu 7,5% la autotractoare noi și cu 6,8% pentru șasiurile noi, iar prețurile vor continua să crească, în special pentru vehiculele noi, cu 11,5% în cazul autotractoarelor și cu 12,1% în cazul autoșasiurilor.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit