Ad
Ad
Ad
Ad

Organizațiile de transport rutier și-au exprimat îngrijorarea cu privire la deficitul tot mai mare de șoferi profesioniști în Spania pentru a ocupa locurile de muncă oferite de companiile de transport spaniole, cu riscul ca acest lucru să afecteze în cele din urmă dezvoltarea normală a lanțurilor de aprovizionare cu bunuri și produse.

Conform diferitelor studii privind situația ocupării forței de muncă în Spania, procentul companiilor de transport care întâmpină dificultăți în ocuparea posturilor vacante este estimat la peste 20%, estimându-se că peste 15.000 de locuri de muncă vacante vor rămâne neocupate din cauza lipsei de candidați disponibili.

Această problemă nu este întâlnită doar în Spania, ci și în alte țări europene și în restul lumii. Penuria de șoferi este deosebit de relevantă, din cauza mai multor factori, cum ar fi costul financiar ridicat necesarii obținerii permisului și atestatului profesional, condițiile dificile al desfășurării activității propriu-zise, care fac această profesie neatractivă în multe cazuri pentru cetățenii spanioli, în ciuda procentului ridicat de șomaj din Spania.

Pentru a clarifica și a facilita încorporarea șoferilor străini pe piața spaniolă a muncii, ministerele Securității Sociale, Transporturilor și Internelor au convenit să colaboreze pentru a încuraja companiile de transport să angajeze șoferi străini din afara UE în diferite moduri: fie prin aducerea acestora din țările de origine, fie prin regularizarea imigranților care locuiesc deja în Spania, prin acordarea, în toate cazurile, a unui permis de ședere pentru obținerea certificatului de competență profesională, inițială sau continuă, în funcție de anul în care au obținut permisul de conducere în țara de origine, precum și prin preschimbarea ulterioară a permisului în Spania, odată ce au trecut șase luni de la obținerea reședinței în Spania.

Birocrația, „un obstacol” în recrutarea șoferilor străini

Asociațiile de transport consideră că este în continuare necesară reducerea numeroaselor obstacole birocratice și a termenelor excesiv de lungi pentru a obține aprobarea unui șofer profesionist străin în Spania. În ceea ce privește schimbul de permise de conducere, există puține țări cu care Spania are un acord de recunoaștere și validare, iar dacă există unul, în multe cazuri schimbul se face doar pentru permisul B, dar nu și pentru permisul profesional C sau D.

Din acest moment, mișcarea lentă a mecanismelor administrației, în special a Poliției Rutiere, face ca un candidat care dorește să se prezinte la examenul pentru obținerea permisului de conducere să aștepte cel puțin opt luni pentru a putea susține examenul, la care se adaugă timpul necesar pentru obținerea certificatului de aptitudini profesionale, astfel încât timpul necesar pentru calificarea unui șofer profesionist străin în Spania poate depăși un an, timp în care, nefiind în măsură să conducă, acesta este dezobișnuit în ceea ce privește abilitățile de conducere a vehiculelor de transport.

Sursa: IRU

IRU, organizația mondială a angajatorilor din domeniul transporturilor rutiere, care reprezintă peste 3,5 milioane de operatori de transport rutier, și ITF, Federația Internațională a Lucrătorilor din Transporturi, care reprezintă 18,5 milioane de lucrători din domeniul transporturilor, au lansat un plan în trei puncte pentru a contribui la soluționarea problemei lipsei de șoferi.

Noua abordare are ca scop reducerea penuriei de șoferi și a dezechilibrelor de pe piața forței de muncă din domeniul transporturilor, asigurarea unor condiții și standarde de muncă decente pentru șoferii care lucrează în afara țării lor de origine, precum și simplificarea și aplicarea normelor pentru lucrători și angajatori.

„Lipsa de șoferi scapă rapid de sub control. Echilibrarea cererii și a ofertei de forță de muncă la nivel mondial prin măsuri simple de facilitare a imigrației legale și de stopare a exploatării șoferilor nerezidenți este o modalitate de a rezolva problema, de a sprijini munca decentă și de a menține în mișcare serviciile vitale de transport rutier”, a declarat secretarul general al IRU, Umberto de Pretto.

Planul prezintă acțiuni pentru ONU, guvernele naționale și industria de profil:

  1. ONU și organizațiile internaționale – să elaboreze un cadru global cu orientări clare pentru a proteja șoferii nerezidenți; să îmbunătățească condițiile pentru șoferi și să sporească coeziunea socială; să armonizeze standardele de calificare și recunoașterea transfrontalieră.
  2. Guvernele naționale – să modifice și să pună în aplicare procedurile de imigrare a forței de muncă pentru a proteja conducătorii auto nerezidenți, să reducă birocrația pentru a permite o imigrație legală mai ușoară pentru conducătorii auto actuali și potențiali; să stimuleze recunoașterea calificărilor din țările terțe prin acorduri bilaterale; să investească și să sporească aplicarea legilor și reglementărilor privind transportul rutier; și să subvenționeze programele interne de formare și integrare.
  3. Operatorii de transport rutier – să dezvolte programe de integrare operațională pentru ca șoferii nerezidenți să beneficieze de aceleași condiții ca și forța de muncă națională; și să sprijine procesele de formare, de gestionare a competențelor și de certificare.

Planul urmărește să echilibreze mai bine bazinele naționale de forță de muncă – între cele cu un surplus și cele cu un deficit de șoferi talentați – fără a exporta problemele dintr-o țară în alta. Planul nu ar trebui să prevaleze asupra inițiativelor naționale existente și nici să afecteze standardele de siguranță sau condițiile de muncă.

„Guvernele, angajatorii din domeniul transporturilor și clienții multinaționali din domeniul transporturilor trebuie să colaboreze cu sindicatele pentru a crea locuri de muncă decente pentru a pune capăt penuriei de șoferi. Transportul rutier va putea să atragă și să păstreze șoferii doar dacă se bazează pe cooperarea între toate părțile interesate și titularii de drepturi pentru a asigura o muncă decentă, drepturi fundamentale ale muncii și protecții sociale autentice”, a declarat Secretarul general al ITF, Stephen Cotton.

Deficitul global cronic de șoferi profesioniști de camion, autobuz, autocar și taxi se accelerează, având un impact asupra a milioane de lucrători, angajatori și servicii de transport rutier. Aproximativ 11 % din posturile de șoferi erau neocupate în 2022. Având în vedere că până la o treime dintre șoferi se vor pensiona în următorii trei ani în multe țări, posturile de șoferi neocupate s-ar putea mai mult decât dubla până în 2026. Guvernele, sindicatele și operatorii conduc acțiuni multiple, dar nu este suficient. Printre alte soluții se numără subvenționarea costurilor de obținere a permisului și de formare, construirea de parcări mai sigure și mai bine amenajate, încurajarea unui număr mai mare de femei și de tineri să se angajeze în profesie și îmbunătățirea tratamentului șoferilor și a înțelegerii profesiei.