Marketplace-ul online internațional de top, Trendyol a raportat rezultatele a celei de-a doua ediție de Black Friday din România. Astfel, în perioada 31 octombrie și 11 noiembrie, platforma a înregistrat 73 de milioane de vizite, 47% din vânzările totale provenind de la peste 4.500 de comercianți români participanți.
Campania de Black Friday a Trendyol a atins apogeul pe 7 noiembrie, cu 7,2 milioane de vizite și 1,8 milioane de utilizatori activi înregistrați în acea zi – mai mult decât dublul cifrelor din ziua de vârf a anului trecut (8 noiembrie 2024). În plus, 7 noiembrie a stabilit un nou record pentru volumul tranzacțiilor, reprezentând o creștere de 123% față de ziua de vârf a anului trecut. „Ora de aur” a evenimentului a avut loc între 21:00 și 22:00 pe 7 noiembrie, perioadă în care au fost finalizate aproximativ 11.000 de tranzacții. Mai mult, între 31 octombrie și 11 noiembrie, Trendyol a fost cea mai descărcată aplicație din toate categoriile, atât din App Store, cât și din Google Play din România.
Un rezultat important al acestei ediții a fost participarea activă a comercianților români, cu 4.500 implicați direct în campanie.

„Rezultatele remarcabile ale celei de-a doua campanii de Black Friday din România evidențiază cât de bine este primită oferta noastră de către clienții români, și cât consistența parteneriatelor pe care le avem cu comercianții locali. În această perioadă, aproape jumătate din vânzările totale de pe platformă au fost generate de partenerii noștri români, subliniind impactul pozitiv pe care îl construim împreună în ecosistemul local de e-commerce. Ne concentrăm în continuare pe susținerea dezvoltării lor și pe oferirea unei experiențe de cumpărături sigure și captivante pentru clienți.”, a precizat Irem Yılandil, Head of International Expansion, Trendyol Group.
În ceea ce privește comportamentul de consum, românii au comandat în principal articole de modă, jucării educaționale și produse pentru casă. Printre cele mai populare produse s-au numărat puloverele, seturile de pijama, hanoracele, jucăriile educaționale și lenjeriile de pat. Brandurile românești care au înregistrat cele mai multe comenzi au fost B&T Shoes, Răspundel Istețel, Nufăr și Uniconf.
În timpul campaniei de Black Friday, majoritatea comenzilor de pe site-ul Trendyol din România au provenit din marile centre urbane, Bucureștiul fiind în frunte, urmat de Cluj-Napoca și Iași.
De asemenea, campania a fost susținută de cea mai mare inițiativă de marketing de influencer din România. Mii de creatori de conținut au publicat peste 30.000 de stories pe parcursul celor două săptămâni, comenzile prin linkurile influencerilor crescând cu 60% față de anul trecut. În plus, ambasadorii campaniei Theo Ross, Gina Pistol și Smiley au contribuit la amplificarea vizibilității ofertelor prin secțiunile lor tematice din aplicație.
Campaniile Trendyol din noiembrie vor continua în cea de-a doua fază, care coincid cu perioada internațională de Black Friday, între 25 noiembrie și 2 decembrie, sub sloganul „Black Friday Bestsellers”. Această nouă rundă de reduceri va oferi clienților români oportunități speciale de a achiziționa articole populare și de a descoperi mai multe branduri și produse.
Opt din zece companii de retail din România se așteaptă ca activitatea lor să fie afectată în următoarele 12 luni de platformele internaționale, potrivit rezultatelor celei de-a doua etape a studiului „Impactul platformelor internaționale asupra comerțului din România – Perspective de viitor”, comandat de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) și realizat de MIA Marketing.
77% dintre întreprinderi consideră ca activitatea lor va fi afectată de platformele din afara UE, în principal prin scăderea vânzărilor (32%). În mod paradoxal, întreprinderile, care se așteaptă ca cifra de afaceri din acest an să fie mai mică decât cea din 2024, sunt de părere că principalul canal care se va contracta nu va fi cel online, ci magazinele fizice ale IMM-urilor.
Datele studiului arată că previziunile pentru 2025 prezintă o polarizare accentuată, doar 9% dintre firmele de retail estimează o creștere a vânzărilor pentru acest an, în timp ce majoritatea întreprinderilor se așteaptă la o stagnare a acestora. Cu toate acestea, aproape o cincime dintre comercianți se pregătesc pentru o scădere a vânzărilor, magazinele fizice/offline fiind în prezent principalul canal de vânzare pentru acest grup, însă vor înregistra o scădere în viitor.
În competiția cu platformele internaționale, pentru a supraviețui, retailerii mici și medii își ajustează rapid strategia. Bugetul pentru publicitatea online crește continuu, deoarece costurile pentru vizibilitate în rezultatele căutărilor și fluxurile de informații sunt din ce în ce mai mari. În același timp, 41% dintre respondenți au declarat că vor scurta lanțul de aprovizionare și vor achiziționa direct de la producători pentru a controla viteza și costurile în contextul unei concurențe globale din ce în ce mai intense.
„Electro&IT și Fashion sunt categoriile ce resimt presiunea platformelor internaționale în cel mai înalt grad. Dacă aceste magazine online și offline cedează, efectele în cascadă înseamnă depozite și spații comerciale goale, chirii neplătite și locuri de muncă pierdute – cu impact direct asupra veniturilor fiscale și economiei românești.”, a precizat Cristi Movilă, Președintele ARMO.
„Știm de la INS că unul din patru români lucrează în retail, sectorul de retail având aproape un milion de angajați la nivel national. Datele studiului nostru arată clar unde se rupe lanțul – magazinul fizic este cel mai expus, inclusiv pentru retailerii care vând și online. Semnalele transmise în ultima perioadă inclusiv de colegii din EuroCommerce confirmă că fenomenul și efectele măsurate de noi sunt valabile nu doar în e-commerce, ci și în magazinele tradiționale. Nu doar în România, ci peste tot în Europa. Dacă nu se acționează acum, cât timp aceste afaceri mai pot fi salvate, vom vorbi în curând despre pierderi ireversibile de zeci de mii de locuri de muncă și goluri majore în bugetul de stat.”, a adăugat Cristian Pelivan, Directorul Executiv ARMO.
Studiul „Impactul platformelor internaționale asupra comerțului din România” a fost realizat de MIA Marketing prin intermediul interviurilor telefonice asistate de computer (CATI) în perioada 28 aprilie – 13 mai 2025, pe un eșantion de 511 firme: 227 micro-întreprinderi (0–9 angajați), 186 firme mici (10-49 angajați) și 98 de firme medii (50-249 angajați). Respondenții au fost persoanele de decizie, responsabili cu strategia de dezvoltare și de activitățile comerciale. Marja de eroare este de ±4,3% la un nivel de încredere de 95%.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit