Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Spre deosebire de lipsa de reacție a multor guverne europene, printre care și al României sau al Spaniei, la situația economică îngrijorătoare în care se găsesc transportatorii, guvernul portughez a ajuns la un acord cu asociațiile de transportatori prin care se angajează să aprobe un pachet de măsuri menite să atenueze impactul puternic pe care creșterea necontrolată a prețurilor la carburanți îl are asupra sectorului transporturilor rutiere, precum și asupra altor sectoare economice, ca urmare a războiului din Ucraina.

Astfel, potrivit informațiilor furnizate de asociația portugheză ANTP, acordul încheiat cu guvernul portughez include o reducere de până la 30 de cenți pe litru de motorină pentru vehiculele de transport de până la 35 tone, în limita a maximum un rezervor pe lună, și de 20 de cenți pe litru în cazul camioanelor de tonaj mai mare. Aceeași bonificație de 30 de cenți pe litru este stabilită și pentru furnizarea aditivului AdBlue necesar pentru funcționarea motoarelor vehiculelor, precum și o serie de măsuri fiscale pentru a facilita amânarea plății impozitelor percepute pentru această activitate.

Pentru a facilita aplicarea acestor măsuri de subvenționare, care vor fi în vigoare timp de cel puțin 3 luni, guvernul va implementa un sistem de rambursare directă la benzinării în colaborare cu companiile petroliere, contribuind astfel la îmbunătățirea fluxului de numerar al transportatorilor.

Acest angajament al guvernului portughez față de sectorul transporturilor rutiere, în mod similar cu cel al altor țări europene, contrastează cu surprinzătoarea lipsă de măsuri specifice pe care guvernul spaniol a exprimat-o în legătură cu măsurile pe care intenționează să le pună în aplicare în situația economică actuală pentru toate sectoarele economice afectate, în special pentru sectorul transporturilor.

În acest sens, Fenadismer a insistat asupra faptului că Decretul-lege aprobat de guvern la începutul lunii martie, în dezvoltarea acordurilor semnate de asociațiile de transport în decembrie, nu este acum aplicabil din cauza volatilității zilnice ridicate a prețurilor la carburanți, în parte din cauza alterării iraționale și abuzive a pieței carburanților de către companiile petroliere, ceea ce obligă guvernul să adopte măsuri urgente și excepționale pentru a garanta stabilitatea prețurilor la carburanți, astfel încât transportatorii să își poată desfășura activitatea în condiții minime de rentabilitate.

Din acest motiv, lipsa unor măsuri concrete care să fie adoptate de guvern nu face decât să ducă la o mai mare nesiguranță pentru miile de transportatori care se află în prezent într-o situație extremă pentru a putea continua să lucreze în condiții de rentabilitate minimă.

Prin urmare, Fenadismer continuă să avertizeze guvernul că această lipsă de claritate va contribui la prelungirea în zilele următoare a grevei din transporturi pe care mii de transportatori, afiliați și neafiliați la Fenadismer, o desfășoară în semn de protest față de situația critică în care se află în prezent.

Cifra de afaceri din transport rutier de pe piața iberică (Spania și Portugalia) se așteaptă să fie în 2021 de 18.800 de milioane de euro, în creștere ușoară față de cea din 2019. Perioada cea mai grea de când a început pandemia, cea din 2020, a încetinit tendința ascendentă a pieței de transport rutier de mărfuri din zonă, care se menținuse în anii precedenți și atinsese un vârf în 2019. În 2020, cifra de afaceri a scăzut cu 5,1%, până la 17.550 de milioane de euro, conform Observatorului Sectorial DBK. Piața Spaniolă a scăzut cu 5,2%, iar cea portugheză, cu 4,6%, cauza principală fiind reducerea curselor internaționale și a comerțului între state ca urmare a coronavirusului.

În 2021 însă situația a revenit la normal, iar datele, încă nedefinitive, indică o creștere de 7% față de 2020 și chiar un ușor progres față de 2019.

În ciuda revenirii cererii, piața de transport cunoaște presiuni puternice pe termen scurt asupra marjelor de profit, presiuni motivate mai ales de costurile mai mari – în special cele cu forța de muncă, din cauză că este greu de găsit, și combustibilul.

În ceea ce privește structura pieței, în 2020 au existat 112.142 de firme de transport, cu 1,2% mai multe decât în anul anterior. Dintre acestea, 104.424 erau în Spania și 7.7128 în Portugalia. Piața continuă să fie caracterizată de existența unui mare număr de firme mici, cele mai multe dintre ele cu șoferi-patroni care au de obicei un singur camion.

Flota celor două țări este estimată la 275.864 de unități, dintre care 257.462 le aparțin firmelor spaniole și 18.402 celor portugheze. Media de vehicule/companie rămâne mică, de circa 2,3, pe o piață unde circa 70% dintre companii au mai puțin de trei camioane.