Portul Göteborg a semnat un contract pentru construirea unei stații de transformare care să deservească terminalele de containere și auto ale portului. Instalația este o parte esențială a infrastructurii necesare pentru a permite conectarea la rețeaua de alimentare de la țărm atât pentru navele de containere, cât și pentru navele car/RoRo – lucru care va fi disponibil în port înainte de 2030.
“Această stație de transformare este o etapă importantă care ne aduce mult mai aproape de conectarea la rețeaua electrică de la țărm pentru navele de containere și navele auto/RoRo. Ea permite conectarea electrică la un total de șapte dane – cinci la terminalul de containere și două la terminalul de mașini”, spune Magnus Nordfeldt, șeful sectorului de afaceri Cargo din cadrul Portului Göteborg.
Cu OPS (Onshore Power Supply), navele pot fi alimentate cu energie electrică la chei, în loc de combustibili fosili, în timp ce sunt ancorate. Acest lucru duce la reducerea emisiilor de dioxid de carbon, oxizi de sulf și oxizi de azot – reducând astfel amprenta climatică, creând un mediu local mai curat și îmbunătățind condițiile de lucru în port. Numai prin conectarea navelor de containere, portul are potențialul de a reduce emisiile de CO₂ cu cel puțin 5.600 de tone pe an.
Cu OPS disponibil pentru navele de transport de containere și autoturisme/RoRo, portul va respecta, de asemenea, viitoarele reglementări ale UE care, începând din 2030, impun navelor de peste 5.000 de tone brute să se conecteze la OPS în timp ce sunt la dană. OPS este deja instalat la terminalele Ro-Ro și Ro-Pax ale portului, precum și la terminalul energetic.
AF Bygg Väst, parte a AF Gruppen Sweden, a primit contractul pentru construirea noii stații de transformare. Valoarea contractului este de 129 de milioane SEK (aproximativ 11,4 milioane EUR) și include construirea unei stații de transformare cu o capacitate de 19 MVA (megavolți amperi) pentru energia de intrare.
„Suntem încântați să ni se încredințeze sarcina de a contribui la o exploatare portuară mai durabilă și așteptăm cu nerăbdare să începem prima noastră colaborare cu Portul Göteborg”, spune Bård Frydenlund, vicepreședinte executiv al AF Gruppen Suedia.
Proiectul stației de transformare va începe în al doilea trimestru al anului 2025 și este programat pentru finalizare în martie 2027. Proiectul este cofinanțat de fondul UE „Mecanismul Conectarea Europei”, cu un sprijin de aproximativ 90 de milioane SEK.
Investițiile totale pentru OPS în terminalele de containere și auto – care includ, de asemenea, instalații de cabluri și aparataj electric pentru șapte dane – sunt estimate la aproximativ 600 de milioane SEK (aproximativ 52,8 milioane EUR).
sursa foto: Portul Göteborg
În 2023, Portul Göteborg a manipulat mai multe containere decât oricând înainte. În primele trei trimestre ale acestui an, portul a manipulat 685.000 de containere (TEU) – cu 8.000 mai multe decât în aceeași perioadă a anului trecut.
Deși numărul de containere manipulate în Portul Göteborg a scăzut ușor în al treilea trimestru al acestui an, portul este încă pe drumul cel bun pentru un an record. Comparativ cu anul 2023 – care a fost cel mai bun an al portului în ceea ce privește manipularea containerelor – există încă o creștere de 1% în primele trei trimestre ale acestui an.
Manipularea containerelor încărcate a continuat să crească cu 5% în această perioadă. Cu toate acestea, manipularea containerelor goale a scăzut semnificativ, ceea ce a avut un impact notabil asupra cifrelor totale.
Mutarea containerelor goale între porturi – cunoscută sub denumirea de repoziționare a containerelor goale (ECR) – este o modalitate prin care companiile de transport maritim își asigură accesul la containere pentru încărcare în porturile în care acestea sunt necesare în acel moment. În general, nevoia de ECR crește în porturile în care importurile și exporturile sunt dezechilibrate. În 2023, importurile de containere în portul Göteborg au scăzut cu aproape 20%, în timp ce exporturile au continuat să crească, creând un dezechilibru. Acum, importurile cresc semnificativ mai mult decât exporturile, ceea ce are un efect de reechilibrare.
„Reducerea ECR în Portul Göteborg este un rezultat al echilibrului îmbunătățit între importuri și exporturi. Acum suntem pe cale să revenim la raportul de aproape 50-50, care este tipic aici, în Göteborg, dar este destul de unic în comparație cu alte porturi, atât în Suedia, cât și la nivel internațional”, a declarat Claes Sundmark, vicepreședinte pentru vânzări la Portul Göteborg.
Numărul de containere transportate din și către port pe calea ferată a crescut cu 7% în primele trei trimestre ale anului. Această creștere este determinată, în principal, de destinațiile feroviare din interiorul țării, cu importuri mari, precum Falköping și Nässjö, precum și de noile navete feroviare către și de la destinațiile din nordul Suediei. Volumul produselor forestiere transportate pe calea ferată pentru export prin portul Göteborg a înregistrat, de asemenea, o creștere semnificativă în cursul perioadei.
Recesiunea economică europeană continuă să afecteze volumele RoRo în multe porturi, inclusiv în Portul Göteborg. În primele nouă luni, volumul total RoRo a scăzut cu 4%, ajungând la 389.000 de unități. Cu toate acestea, volumele către țările non-europene au crescut ușor.
În această perioadă, au fost manipulate 188.000 de mașini, o scădere de 2%. Exporturile sunt în creștere, în timp ce importurile de mașini noi sunt în scădere. Importurile reduse de mașini sunt legate de slăbiciunea pieței auto suedeze, unde numărul de înmatriculări noi continuă să scadă.
Produse energetice, croaziere și vrac
Manipularea produselor energetice în port a crescut cu 17% față de aceeași perioadă a anului trecut. Anul trecut, volumele au fost relativ scăzute din cauza întreruperilor planificate pentru întreținere, precum și a investițiilor în creșterea capacității de producție a biocombustibililor.
Portul Göteborg a primit 53 de escale ale navelor de croazieră din ianuarie până în septembrie, cu 20 mai puține decât în aceeași perioadă a anului trecut. Scăderea se datorează lucrărilor planificate la unul dintre terminalele de croazieră ale portului.
În această perioadă, au fost manipulate 378.000 de tone de mărfuri uscate în vrac, ceea ce reprezintă o creștere de 16%. Manipularea de produse precum celuloză, granule și pietriș a contribuit la creștere.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit