Comitetul Național Rutier (CNR) din Franța a publicat recent un studiu referitor la perspective economice și costuri de transport, din care reiese că situația economică generală rămâne incertă. Inflația, amplificată pe parcursul acestui an de crizele de pe piețele energiei și produselor agricole din toate țările, afectează mult puterea de cumpărare a gospodăriilor. Iar creșterea economică globală încetinește la sfârșitul anului, cu posibilitate de a vedea recesiune în multe țări în 2023.
Cu toate acestea, efectul redresării post-Covid-19 continuă în 2022 creșterea economică și datorită lui am putea vedea o creștere economică de peste 3% față de 2021 la nivel mondial și de 2,7% în Franța Începutul lui 2022 a adus mai multe perturbări economice, dar, după criza din primul trimestru, revenirea a fost mai rapidă decât se anticipase, iar dinamismul care a continuat și în trimestrul al treilea va duce la o creștere a economiei mondiale de 3% în întregul 2022, deși încetinirea economică se accentuează.
În 2023 incertitudinea continuă să crească, iar previziunile privind creșterea economică sunt revizuite descendent. Potrivit OECD, dacă creșterea economiei globale poate ajunge la +3% în 2022, în 2023 ar scădea la +2,2% în 2023. Iar inflația se va menține ridicată și se preconizează că va atinge un nivel maxim în primul semestru al anului viitor.
Pe termen scurt, punctul critic rămâne echilibrul de pe piețele europene ale energiei. Dar criza de energie nu se limitează la economiile europene.
În ceea ce privește estimările pentru principalele țări UE, prognoza de creștere economică a Germaniei pentru 2023 este deja descendentă, de -0,7%. Tot în scenariul OECD, creșterea SUA va trece de la +5,7% în 2021 la +1,5% în 2022 și +0,5% în 2023, iar creșterea Chinei încetinește puternic, până la +3,2% în 2022. Situația va fi diferită de la o țară la alta, în funcție de dificultățile de aprovizionare sau de expunerea la fenomene inflaționiste, care sunt diferite. În ceea ce privește inflația, care continuă să se răspândească și să afecteze veniturile gospodăriilor, se așteaptă ca ea să creeze contextul propice pentru tulburări politice și sociale. În zona euro se preconizează că inflația va depăși +8% la sfârșitul lui 2022, iar după un vârf la începutul lui 2023 ar putea scădea treptat.
Federația transportatorilor spanioli FENADISMER continuă să atragă atenția asupra impactului scumpirii carburanților asupra firmelor din domeniu, câtă vreme prețul motorinei a atins de curând în Spania 1,45 de euro/l, un nivel record, cu aproape 0,35 de euro/l mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut.
Lichiditățile transportatorilor au de suferit, mai ales în cazul patronilor-șoferi, deoarece scumpirile nu pot fi transferate în tarifele percepute de la clienți. FENADISMER estimează că scumpirea combustibilului duce la un cost suplimentar de două miliarde de euro pentru cei 100.000 de transportatori din țară, cât vreme factura lunară a unei firme pentru achiziția de combustibil ajunge la 5.800 de euro.
Creșterile necontrolate de prețuri nu pot fi puse, mai arată federația, numai pe seama situației internaționale de pe piața petrolului, ci și pe seama companiilor care operează în Spania, și care au prețuri înainte de taxe la cel mai înalt nivel din UE, ceea ce a determinat federația să intenteze un proces colectiv, în decembrie 2021, împotriva lor, pentru modul cum au stabilit prețurile în ultimii 14 ani.
Pe de altă parte, federația a aflat că guvernul finalizează în curând Decretul Regal pe care s-a angajat în decembrie 2021, în fața asociațiilor profesionale din transporturi, să-l aprobe, și care include, printre alte măsuri, și stabilirea unei clauze automate de revizuire a tarifelor primite de transportatori de la clienți. Aceasta îi va ajuta pe transportatorii să transmită mai departe inclusiv scumpirile din ultimele 12 luni.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit