Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Până în prezent, pentru conducerea autovehiculelor se aplica o limită maximă de 1,0 nanogram de tetrahidrocannabinol (THC), substanță activă din canabis, pe mililitru de ser sanguin. Aceasta este, de asemenea, limita tehnică de detecție. Chiar și o primă abatere poate duce la o interdicție de conducere de o lună și la o amendă de 500 de euro.

În contextul liberalizării parțiale planificate a posesiei și cultivării canabisului, guvernul federal dorește să ridice limita astfel încât, pe de o parte, participarea la traficul rutier în stare de ebrietate să poată fi în continuare sancționată, iar, pe de altă parte, să nu fie pedepsiți în mod inutil participanții la trafic cu „canabis rezidual” în sânge care sunt pe deplin apți să conducă. În acest scop, o comisie interdisciplinară de experți, sub auspiciile Ministerului Federal al Transporturilor, urmează să facă o propunere pentru o valoare limită concretă.

Canabisul este posibil, cel mai devreme, din primăvara anului 2024

Ministrul federal al sănătății și-a exprimat încrederea că limitele vor fi disponibile până la intrarea în vigoare a Legii privind canabisul, la începutul anului 2024; cu toate acestea, proiectul de lege însuși precizează în expunerea de motive că rezultatele grupului de lucru nu vor fi disponibile până în primăvara anului 2024.

Apoi, însă, procedura legislativă pentru modificarea necesară a Legii privind circulația rutieră (StVG) și a catalogului de amenzi (BKatV) este încă în curs de desfășurare. Prin urmare, este puțin probabil ca limitele să fie majorate înainte de vacanța de vară din 2024. Șoferii care consumă legal canabis în timpul liber vor trebui, prin urmare, să se asigure că efectul canabisul a dispărut complet atunci când încep lucrul.

Provocare: Reacții diferite la canabis

O provocare deosebită în cazul unei limite de THC este faptul că oamenii reacționează foarte diferit la canabis. Spre deosebire de alcool, nu există o relație aproximativ universală între concentrația de THC din sânge și gradul de conducere sub influența alcoolului.

Cum poate fi detectat canabisul în traficul rutier?

O altă provocare este faptul că nu există încă o metodă rapidă de detectare a THC, cum ar fi testul de alcoolemie, care să corespundă cerințelor autorităților. Așadar, în cazuri individuale, trebuie să se ia întotdeauna o probă de sânge. Cu toate acestea, deoarece THC este descompus relativ rapid de către organism, o probă de sânge – pentru care suspecții de droguri așteaptă adesea ore întregi – nu mai poate fi folosită în mod fiabil pentru a deduce concentrația de THC în momentul conducerii.

Conferința germană a tribunalelor de circulație recomandase deja legiuitorului din 2022 ca limita actuală să fie majorată în mod corespunzător. Valoarea limită aplicată în prezent este atât de scăzută încât permite detectarea consumului de canabis, dar nu permite neapărat o concluzie privind un efect relevant pentru siguranța traficului. În practică, acest lucru conduce la o amploare nejustificată a pedepselor pentru persoanele afectate, pentru care un „efect” în sensul reducerii siguranței la volan nu poate fi justificat din punct de vedere științific.

Ce presupune, de fapt, proiectul de lege privind canabisul?

Proiectul de lege privind canabisul prevede, în principiu, posesia a până la trei plante de către adulții în vârstă de 18 ani și peste pentru consumul personal, precum și autorizarea „asociațiilor de cultivare” – de exemplu, cooperative sau asociații. Deținerea a până la 25 de grame de canabis va fi scutită de pedeapsă. Membrii asociațiilor de cultivare pot achiziționa maximum 50 de grame pe lună. Adolescenții cu vârsta de până la 21 de ani sunt parțial supuși unor reguli mai stricte de achiziție. Scopul legii este de a stopa piața neagră și criminalitatea asociată, precum și de a îmbunătăți protecția sănătății împotriva canabisului falsificat. Ca efect secundar al procesului legislativ, ministrul federal al sănătății speră că pericolele consumului de canabis, în special pentru tineri, vor fi discutate pe larg.

sursa foto: wikipedia.org

Programul de transport judetean s-ar putea transforma integral in serviciu de utilitate publica, aceasta fiind forma finala a proiectului de lege de la Camera Deputatilor, care a fost votat in unanimitate in acest sens. Informatia a fost prezentata la conferinta Tranzit de presedintele Comisiei de Transport din Camera Deputatilor, Lucian Bode.
Astfel, pentru a da timp consiliilor judetene sa pregateasca atribuirea programului de transport in noile conditii, acesta se va prelungi pana pe 2 decembrie 2019, data dupa care regulamentul european 1370 se va aplica direct si in Romania.
Chiar daca beneficiul invocat de legiuitor este accesarea de fonduri europene pentru investitii de catre administratiile locale, nu trebuie omis insa ca in noile conditii intreg transportul actualmente judetean va primi compensare (pretul cel mai mic al biletului fiind in criteriu ce va cantari greu), lucru care se va rasfrange asupra bugetelor locale mici. In plus, consiliile judetene nu au capacitatea de a organiza si sustine financiar intreg transportul judetean, lucru recunoscut si de reprezentantii consiliilor judetene prezenti la conferinta de la Cluj.