Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002) a obținut promisiunea fermă a Ministrului Finanțelor, Dan Vîlceanu, că va corecta, prin Parlament, cel târziu până la jumătatea lunii noiembrie 2021, erorile de interpretare ale ANAF în ceea ce privește impozitarea diurnelor transportatorilor rutieri și suportul ASF pentru ca polițele RCA să fie corect calculate după falimentul City Insurance.

Ministrul Finanțelor a promis și rezolvarea acordării aceleiași indemnizații de cazare de 230 de lei/noapte, acordată în prezent funcționarilor de stat, și pentru sectorul privat, care ar putea îndrepta situația pentru șoferii care lucrează pe intern și care actualmente beneficiază de o diurnă maximă de 45 de lei/zi.

În urma promisiunilor importante, asociațiile patronale APTE 2002 și COTAR nu vor mai protesta miercuri în București.

Liberalii au depus la Camera Deputaților cu numai o zi înainte de protestul anunțat de transportatori pentru 29 septembrie Proiectul de Lege pentru anularea obligațiilor fiscale ale agenților economici vizați de controalele ANAF pe diurnă și modificarea Codului fiscal astfel încât nivelul diurnei neimpozabile să fie redusă la valoarea maximă a trei salarii de bază.

Noul Proiect de Lege vine cu o clarificare importantă față de forma din 16 august: plafonul maxim al oricărei indemnizații de delegare/detașare/detașare transnațională „aferent valorii a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat se calculează prin raportarea celor 3 salarii la numărul de zile lucrătoare din luna respectivă, iar rezultatul se multiplică cu numărul de zile din perioada de delegare/detașare”. În condițiile în care salariul minim pe economie ar crește la 2.500 lei pe lună de la 1 ianuarie 2021, proiectul de lege propus de liberali s-ar traduce prin faptul că la un salariu lunar brut de 500 de euro s-ar putea acorda o indemnizație/diurnă de 71 de euro zilnic, pentru o lună cu 21 de zile lucrătoare. Cu alte cuvinte, lucrurile ar rămâne aproape la fel ca și până acum pentru transportatori, iar politicienii de la guvernare ar putea raporta la Bruxelles că au îndeplinit condiția de a limita plafonul neimpozabil al diurnei, concomitent cu creșterea salariului minim pentru șoferi. Sunt încă și alte aspecte de clarificat aici, cel mai important fiind găsirea unei soluții și pentru firmele de transport care au contestat (și pierdut!) în instanță decizia de impunere a unor sume uriașe către bugetul de stat ca accesorii rezultate din reîncadrarea diurnelor ca venituri de natură salarială plus penalitățile calculate pe ultimii 5 ani. Sigur, trebuie tinut cont ca proiectul de lege va intra în dezbatere în comisii unde atât reprezentanții transportatorilor, cât și alți politicieni, mai au posibilitatea de a modifica proiectul de lege.

Neavând încredere într-o înțelegere cu o zi înainte de protest, celelalte asociații patronale – UNTRR, Apulum Alba Iulia, FORT și ATM Bucovina – vor protesta conform planului.

Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002) participă miercuri, 29 septembrie 2021, în Piața Victoriei, la cel mai amplu protest al transportatorilor rutieri din acest an, alături de toate celelalte 6 asociații patronale.

Patronatele din transporturi au solicitat aprobarea unei acțiuni cu 5000 de camioane însă, din cauza condițiilor pandemice, municipalitatea a aprobat o prezență mult mai mică.

Conform protocolului de organizare a acțiunii publice 100 de camioane vor intra în București în intervalul 6.00 – 9.00 și vor fi parcate în Piața Victoriei, unde se desfășoară protestul. Alte câteva sute de conducători de camioane vor veni din țară pentru a se solidariza cu protestul din Piața Victoriei și vor circula cu viteză redusă pe centura Bucureștiului. Simultan vor avea loc proteste similare la Oradea și în Arad.

Protestele sunt îndreptate împotriva “recalificării” intempestive a diurnelor conducătorilor de camioane din firmele românești drept “venituri salariale”, contrar legislației europene, ceea ce înseamnă de facto eșecul autorității de administrare fiscală din România. De la momentul aprobării protestului (8 septembrie 2021) transportatorii români se confruntă și cu problema eșecului de supraveghere a unei alte autorități naționale, Autoritatea de Supraveghere Financiară, în urma căruia tarifele de primă RCA anunțate de asigurători înregistrează creșteri de până la 70%.

APTE 2002 susține și cererea transportatorilor naționali care lucrează în România, în sensul eliminării discriminării manifestate în sectorul privat față de cel public în ceea ce privește indemnizațiile de cazare. APTE 2002 cere ca și transportatorilor care operează în România să li se aplice exact același regim al indemnizației ca și în cazul funcționarilor statului român, respectiv o sumă forfetară de 230 de lei/zi, fără documente justificative.

“Am venit în București pentru a rezolva situația impozitării abuzive decise de ANAF, cu efecte adverse asupra întregii industrii românești de transport rutier, service-uri, piese de schimb și în piața financiară, abuzuri ce afectează peste 300.000 de locuri de muncă. Este nevoie acum de un set important de măsuri, atât pe termen scurt cât și pe termen lung. Pe termen scurt vorbim despre intrarea în legalitate a ANAF în ceea ce privește pârghia stabilirii discreționare a impozitelor. Întrucât unele decizii de impunere pentru zeci de milioane de euro sunt deja emise, ele au deja efecte, prin sechestrul pus pe companiile de transport. Soluția este ca autoritățile să recunoască interpretarea abuzivă și să corecteze, prin Parlament, greșelile ANAF prin anularea sumelor impuse suplimentar transportatorilor pe păreri (așa numita recalificare a diurnelor ca venit salarial) și nu cu bază legală”, a declarat Dorin Jurjuț, vicepreședinte APTE 2002.

“Pe termen lung, soluția este împiedicarea unor astfel de abuzuri pentru totdeauna, prin Cod Fiscal. Respectiv astfel de interpretări, conform cărora diurnele conducătorilor de camioane ale companiilor românești trebuie să facă excepție de la toată legislația Uniunii Europene și să fie impozitate, trebuie să nu mai apară niciodată. E important de spus că o astfel de tentativă de falimentare a companiilor românești, prin aceeași interpretare abuzivă a apărut și în urmă cu 5 ani, dar atunci Parlamentul a decis că interpretările ANAF sunt abuzive și a fost nevoit să găsească soluția amnistiei pentru corectarea exceselor ANAF.

Chiar nu putem funcționa dacă din 5 în 5 ani suntem amenințați cu falimentul și cu naționalizarea patrimoniului companiilor românești. Treaba noastră este să facem transport eficient și facem asta: suntem pe al treilea loc în Uniunea Europeană ca sector de transport național și contribuim cu miliarde de euro la PIB-ul național. Treaba noastră nu este să stăm prin tribunale. Lăsați-ne să ne facem treaba și încetați să mai lucrați spre folosul altor economii concurente”, a adăugat Dorin Jurjuț.

“Soluția pe termen lung trebuie de asemenea aplicată imediat”, susține Adrian Pop, Președinte APTE 2002. “Atragem totodată atenția, că în cazul în care autoritățile nu elimină o dată pentru totdeauna astfel de abuzuri, prin cod fiscal, chiar și în situația puțin probabilă în care companiile de transport românești mutilate în prezent de politica discreționară a ANAF vor reuși să supraviețuiască, costurile de operare urmare a impozitării diurnelor ca salarii vor conduce imediat la o scumpire cu 15% a transportului și implicit o scumpire generalizată a bunurilor și serviciilor din România și simultan diminuarea competitivității sectorului de transport rutier național, falimente și pierderi definitive de locuri de muncă și încasări la bugetul public”, a adăugat Adrian Pop.

Anterior acțiunii din 29 septembrie 2021, APTE 2002 a sprijinit revendicările transportatorilor din Arad, Timișoara și Oradea care s-au derulat în 3 septembrie 2021. 400 de conducători de camioane au protestat pe centurile municipiilor Arad și Oradea. De asemenea, APTE 2002, care reprezintă mai mult de 1400 de companii de transport și operează peste

12.800 de camioane, a sprijinit în 17 septembrie 2021 protestul cu 150 de camioane al companiilor din Alba, Hunedoara și Sibiu organizat de APULUM Alba Iulia prin circularea cu viteză redusă în zona Sibiului.