Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Deoarece industria de transport rutier de marfă se plânge de mult timp de calitatea slabă a șoferilor tineri de camion, dar și pentru că în martie Polonia a început o reformă legată de pregătirea șoferilor profesioniști, asociația poloneză de transport și logistică TLP a organizat de curând o conferință dedicată acestor teme și a alcătuit inclusiv un chestionar menit să examineze eficacitatea procesului de obținere a permiselor de conducere din punctul de vedere al industriei de transport.

Cu această ocazie s-a amintit faptul că șoferii profesioniști polonezi urmează cursuri de pregătire inițială și continuă în centre de formare autorizate supravegheate de administrația publică, iar cunoștințele și aptitudinile le sunt verificate de centrele special înființate, care sunt persoane juridice independente supravegheate de administrația publică. În plus, programul de pregătire și modalitatea de examinare sunt descrise în detaliu în regulamentele emise de ministrul infrastructurii, iar procesul didactic în sine este înregistrat într-un sistem ICT despre care TLP spune că nu are echivalent în nicio altă țară.

Costurile totale necesare pentru obținerea certificatelor obligatorii pentru a lucra ca șofer profesionist sunt de 9-11 mii de zloți (1 zlot este echivalentul a circa 1,10 lei) și, cu toate aceste costuri mari și cu toate etapele prin care se trece, numeroși manageri de transport cred că abilitățile și cunoștințele dobândite sunt complet inutile în munca de șofer de camion.

Rezultatele obținute la sondajele efectuate de TLP în rândul companiilor de transport poloneze au confirmat evaluările negative ale procesului de obținere a permiselor de conducere pentru șoferii profesioniști (categoriile C, CE, D, DE și calificarea inițială). Doar 14,6% dintre respondenți au descris formarea profesională generală a șoferilor tineri ca fiind bună sau foarte bună, în timp ce 46,4% au spus că ea nu există deloc sau nu este suficientă.

41,5% dintre respondenți au indicat lipsa abilităților șoferilor tineri în efectuarea manevrelor de bază, iar în ceea ce privește capacitatea de a utiliza toate funcțiile vehiculelor moderne (controlul vitezei de croazieră, asistentul la schimbarea benzii de rulare, pentru mersul în pantă etc.) rezultatul este și mai slab, 61% dintre respondenți spunând că aceste abilități sunt inexistente sau insuficiente. Un procent similar, de 59,8%, a fost în ceea ce privește abilitatea de a plasa și ancora corect încărcătura. Iar recordul, de 68,2% de respondenți care spun că aceste abilități sunt inexistente sau insuficiente, s-a înregistrat în ceea ce privește evaluarea capacității de utilizare a sistemelor ICT din transportul rutier (sisteme telematice, navigație prin satelit cu informații despre trafic, plata electronică a taxelor de drum, SENT, aplicații utilizate de clienți etc.).

La întrebarea legată de cunoștințele și abilitățile necesare în munca șoferului au predominat aprecierile negative și numai circa 10% dintre respondenți au evaluat cunoștințele și abilitățile șoferilor ca fiind bune sau foarte bune – ceea ce înseamnă că mai sunt totuși instructori și lectori care își desfășoară activitatea în condiții bune. Și în general acestea sunt centrele care cooperează direct cu transportatorii și au vehicule relativ moderne și bine echipate și personal care, la rândul său, își îmbunătățește constant calificările.

În aceste condiții, una dintre concluzii este că pregătirea șoferilor trebuie repetată, de această dată în condiții corecte.

Un manager de recrutare și formare profesională a șoferilor profesioniști prezent la conferința TLP a arătat că din 100 de șoferi tineri care se prezintă la muncă în compania sa, după selecția inițială constând în verificarea capacității de a efectua manevre de bază, rămân circa 50 care pot controla bine vehiculul. Timp de câteva săptămâni, aceștia sunt învățați să conducă ansamblurile firmei respective, să folosească echipamentele de bord și să cunoască drepturile și obligațiile legate de munca de șofer. Apoi timp de un an conduc în echipaj cu un alt angajat cu experiență. Pe lângă costurile pregătirii propriu-zise, compania plătește și salarii șoferilor în perioada de instruire. Dar aceste costuri ar putea fi evitate dacă sistemul ar funcționa corect în Polonia și dacă șoferii nou recrutați ar avea din start calificările și competențele necesare.

Sursă foto: TLP

Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța (FNTR) a publicat barometrul pentru al doilea trimestru din 2021, din care reiese că, în ciuda unei ușoare îmbunătățiri a situației, unii indicatori arată că această industrie este în continuare fragilă, confruntându-se cu dificultăți reale în a recruta personal și mai ales cu nesiguranța legată de viitor.

Conform declaraților managerilor intervievați, activitatea economică și-a continuat creșterea, dar este în continuare sub media pe termen lung, iar pentru următoarele trei luni ei estimează un nou progres ușor. În plus, sunt mai mulți decât după primul trimestru din 2021 cei care estimează că activitatea se va stabiliza sau va crește în trimestru al treilea din 2021.

Indicatorul ce măsoară evoluția numărului de angajați este pentru a doua oară consecutiv mai mare începând din iunie 2018, dar rămâne sub media sa pe termen lung, iar estimările managerilor referitoare la efectivele viitoare de șoferi sunt și ele mai optimiste, deși dificultățile în a recruta personal se amplifică: în iulie, conform unui sondaj Insee, 53% dintre transportatori au avut probleme în a recruta șoferi, așa cum se întâmplă de un an.

În al doilea trimestru din 2021, barometrul ce măsoară satisfacția managerilor de firme de transport este în continuare ușor sub media pe termen lung, dar față de perioada similară din 2020 este mai bine. Totuși, un sfert dintre ei sunt însă nemulțumiți de situația firmelor lor, ceea ce indică multă prudență legată de viitor.