Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Dan Manolescu, fost ministru secretar de stat în Ministerul Finanțelor Publice, actualmente președintele Camerei Consultanílor Fiscali, a declarat în cadrul videoconferinței Tranzit cu titlul „Amnistia fiscală, oferită la pachet cu plafonarea diurnei neimpozabile” că proiectul de lege privind amnistia fiscală va fi depus la Senat în următoarele zile unde reprezentanții industriei de transport pot veni cu propuneri argumentate de modificare a plafonului neimpozitării diurnei la de trei ori salariul de bază aferent zilelor de detașare.Dar, a atras atenția Manolescu, “trebuie să existe un punct de vedere comun la nivelul patronatelor din transporturi, pentru că, dacă sunt puncte de vedere divergente, există riscul ca autoritățile să nu mai înțeleagă nimic”.

“Cred că în Parlament trebuie mers cu un punct de vedere clar – se poate susține doar amnistia fiscală, fără modificarea regimului fiscal al diurnei, situație în care peste alți câțiva ani se poate ajunge din nou la reinterpretări ale ANAF, sau se poate discuta nivelul plafonării diurnei neimpozabile nu la 3 salarii de bază, ci la 4 salarii de bază, pentru că costurile implicate scot din piață transportatorii români care concurează cu firme din alte țări est-europene care încă își păstrează avantajul impozitelor mici plătite pe forța de muncă. Se poate cere clarificarea textului de lege cu privire la raportarea salariului de bază la zilele de detașare – se iau în calcul zilele lucrătoare (20-22 sau se iau în calcul zilele calendaristice (30-31 de zile)?”.

Dan Manolescu a subliniat că transportatorii trebuie să se organizeze și să-și facă cunoscut punctul de vedere în cadrul dezbaterilor din comisii, unde multe lucruri se mai pot încă modifica.

Până una alta, “e un pas înainte faptul că avem măcar un proiect de lege pe care îl discutăm, sunt alte industrii într-o situație similară care nu au nici măcar un propunere legislativă pe care să o dezbată. Eu zic că e important că s-a pus un picior în prag și trebuie să deschidem ușa și să mergem să discutăm. E timp de adus îmbunătățiri în cadrul comisiilor parlamentare. Important este să aveți un punct de vedere unitar”.

“Din punct de vedere procedural, amnistia fiscală nu poate fi dată decât prin lege. Numai Parlamentul poate da o astfel de lege de anulare. Prin urmare, e nevoie de un proiect de lege, care poate fi inițiat de Guvern, cum s-a întâmplat în 2015, când s-a dat prima amnistie fiscală pe diurnă, sau la inițiativa unor parlamentari – și avem modelul din 2017 (când s-au acordat amnistii fiscale pentru ciobani și pentru companiile de real-estate)”, a precizat Dan Manolescu, președintele Camerei Consultantílor Fiscali în cadrul videoconferinței Tranzit cu titlul „Amnistia fiscală, oferită la pachet cu plafonarea diurnei neimpozabile”, care a fost difuzată live pe paginile de FaceBook și respectiv LinkedIn a revistei Tranzit.

Cele două măsuri trebuie date la pachet pentru că perioada până la care se va da amnistia.

„Legea va trebui sa prevadă un termen din trecut, până la care se oprește amnistia, sau poate să se raporteze până la momentul în care va intra în vigoare respectiva lege, dacă aceasta va include și o modificare a regimului fiscal. Ele trebuie cumva să vină împreună pentru că altfel rămâne o perioadă de vid legislativ – între data la care intervine amnistia și data de la care se schimbă regimul fiscal – care pot fi urmate de alte posibile reinterpretări”, a mai spus Dan Manolescu.

Proiectul de lege datat în 16 august a fost ”substantial îmbunătățit”, a mai spus Dan Manolescu, care are informații că noul proiect de lege include observațiile transmise de CCF Guvernului la finalul lui august și anume ca modificările să nu vizeze Legea 16, ci Codul fiscal pentru că “toate elementele fiscale trebuie să stea în Codul fiscal, nu în actele normative”. Mai mult, „prevederea din proiectul de lege văzută ca soluție nu rezolva decât o parte a problemei. Noi am propus o modificare care vizează toate cele trei tipuri de remunerare a disconfortului lucrătorilor pentru scoaterea lor din mediul lor obișnuit de lucru, prevăzute de legislația muncii și anume indemnizația de delegare, cea de detașare și clauza de mobilitate.”

Indiferent de modul de plafonare a valorii maxime de neimpozitare a diurnei, aceasta trebuie să fie aceeași fie că este vorba de delegare sau de detașare, cu toate că Regulamentul 1057 de aplicare a detașării transnaționale în transporturi face referire numai la transporturile cross-trade, nu și la cele bilaterale. Însă cum majoritatea firmelor au curse combinate este foarte posibil ca un șofer să aibă într-o singură săptămână zile de delegare și altele de detașare transnațională. Dacă i s-ar plăti indemnizații diferite pentru aceeași cursă este foarte posibil ca ANAF să supună la un moment dat diferențele de bani dintre indemnizații reîncadrării ca venituri de natură salarială și să le impoziteze.