Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 2 noiembrie Înalta Curte de Casație și Justiție a respins ca nefondat recursul înaintat de Administrația Județeană a Finanțelor Publice Mureș față de Sentința Curții de Apel Târgu Mureș, prin care s-a dispus suspendarea executării deciziei de impunere emisă de fisc pe seama firmei mureșene Kraft Logistic pentru sume rezultate din reîncadrarea diurnei ca venituri de natură salarială, în primă instanță reținându-se aparența existenței unei ilegalități a deciziei de impunere.

Controalele ANAF au început în iulie 2019, Sentința Curții de Apel Tg. Mureș a fost data în 11 ianuarie 2021, iar recursul ANAF Mureș a fost respins pe 2 noiembrie 2021. Astfel, după doi ani de controale, contestații și procese, se încheie coșmarul unei firme de transport înainte ca Parlamentul să voteze Proiectul de Lege de amnistiere a datoriilor fiscale constituite în urma controalelor ANAF pe reîncadrarea diurnei ca venit de natură salarială.

Din fericire, societatea mureșeană a avut noroc de avocați buni și de o evidență contabilă foarte aplicată pe cerințele reglementărilor în materie de detașare transnațională. Cu toate acestea, pregătirea controlului, a contestației și a fiecărui proces i-a solicitat intens atât financiar, cât și psihologic pe cei implicați, astfel că succesul este resimțit mai degrabă ca unul amar. Instrumentarea dosarului s-a realizat de către Cabinetul de Avocatura Ludușan din Târgu – Mureș sub coordonarea domnilor Florin Ludușan si Mihăiță Adrian Pui.

Din păcate, însă, mulți transportatori nu au avut același noroc și au fost nevoiți să-și închidă firmele, nefiind capabili să-și continue activitatea cu conturile blocate.

Deși amnistia fiscal pe diurnă este iminentă, Comunicare fiind suficient de publică încât fiecare inspector fiscal din din orice județ să afle acest lucru, chiar și în prezent se derulează și inițiază controale pe diurnă. Sunt birouri județene ale ANAF unde s-a luat decizia locală de a suspenda orice control pe diurnă și altele unde se continuă această hărțuire și muncă în zadar, desi au fost declarații publice ale Ministrului Finanțelor care au precizat acordul cu transportatorii pe amnistia fiscală pe diurnă.

Din păcate, însă, Comisiile de Muncă și Buget/Finanțe nu își făcuseră încă cunoscute punctele de vedere pe actualul Proiect de Lege aflat în Parlament, astfel că momentan nu a intrat la vot. Astfel, cele 6 săptămâni date ca sigure de inițiatorii liberali ai proiectului de lege a amnistiei fiscale pentru a avea legea votată în Parlament s-au scurs fără niciun rezultat.

Cele șapte asociații patronale ale transportatorilor – APTE2002, ATM Bucovina, Apulum Alba Iulia, FORT, COTAR, UNTRR și ARTRI – se pregătesc pentru protestul de miercuri, 29 septembrie, din Piața Victoriei. Primăria Municipiului București a autorizat acțiunea cu participarea a 500 de camioane, însă condițiile pandemice ar putea micșora numărul participanților, care trebuie să fie toți vaccinați, trecuți prin boală sau declarați negativ în urma unui test rapid antigen.

Asociațiile patronale se întâlnesc mâine pentru a face ultimele pregătiri. Transportatorii care doresc să participe la protest, indiferent că sunt sau nu membri ai unei asociații, se pot alătura uneia dintre asociațiile de mai sus.

În capul listei de revendicări este reîncadrarea abuzivă a diurnei șoferilor care lucrează în transportul internațional ca venit de natură salarială și obligarea firmelor la plata (retroactivă pe 5 ani) a impozitelor și contribuțiilor sociale aferente. Astfel, pe lângă solicitarea amnistiei fiscale pe diurnă, firmele de transport cer și eliminarea discriminărilor dintre angajații de la privat și cei de la stat, ultimii beneficiind în caz de deplasare de o indemnizație de cazare de 230 de lei pe noapte, fără obligația de a prezenta documente justificative în acest sens.

În același timp, însă, transportatorii cer să fie consultați înainte de a modifica Codul fiscal în ceea ce privește regimul fiscal al indemnizațiilor de orice fel și de a modifica pragul de neimpozitare a diurnei pentru ca aceste modificări să țină cont și de menținerea competitivității firmelor românești de transport internațional, pentru ca acestea să contribuie în continuare activ la PIB-ul României și la o balanță comercială cât mai sănătoasă, datorită aportului serios de valută, transporturile internaționale aducând anual încasări de peste 5 miliarde de euro.

Carantinarea șoferilor veniți din zone roșii face parte de asemenea dintre nemulțumiri, din cauza presiunii și mai mari pe disponibilitatea forței de muncă în transporturi, cu atât mai mult cu cât alte țări europene exceptează șoferii de la carantinare în caz de nevaccinare.

Creșterea necontrolată a prețului la RCA după falimentul City Insurance este o altă lovitură dată industriei de transport din România, pe care patronatele doresc să o discute cu reprezentanții autorităților. Printre revendicări se regăseste și rezolvarea problemei organizării de licitații în transportul regulat de pasageri (transport județean, interjudețean) – aspru lovit de pandemie și care, din cauza unei suprareglementari, este paralizat și aproape de colaps.