Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Prima operațiune de aplicare a legii ROADPOL pentru anul 2024 a detectat o creștere bruscă a numărului de încălcări ale normelor privind camioanele și autobuzele, cel al autobuzelor aproape dublându-se într-un an.

Campania de aplicare a legii la nivel european privind transportul comercial s-a desfășurat în perioada 19-25 februarie 2024, prima din cele trei campanii de aplicare a legii în total pentru anul 2024. În locații aleatorii, operațiunea a fost sprijinită și de echipe sub umbrela instituțiilor de inspecție rutieră Euro Controle Route și de experți ai Agenției Europene a Muncii.

De data aceasta, un total de 29 de țări au luat parte la operațiune, numărul de vehicule inspectate fiind mult mai mare decât în timpul operațiunii de acum un an. Conform feedback-ului acestora, au fost verificate 248.498 (121.933 în 2023) de camioane și 130.519 (91.590 cu un an în urmă) de autobuze. În timpul acestei săptămâni de control au fost constatate 95.833 (51.468 în 2023) încălcări (camioane: 86.830 și autobuze: 9.003). De data aceasta, în 2.467 de ocazii a trebuit să se interzică continuarea călătoriei până la restabilirea stării corespunzătoare a camionului sau a încărcăturii. Această măsură administrativă a fost impusă și pentru 106 autobuze.

Astfel, rata de încălcare a fost de 34% în cazul camioanelor, ceea ce reprezintă o creștere de 41% față de anul trecut. În ceea ce privește autobuzele, deși nominal mai mică, rata de încălcare a legii este de 6,9%, aproape dublă față de cea de 3,5% de anul trecut. Pentru traficul de marfă, acest lucru înseamnă că 1 din 3 camioane verificate a înregistrat o încălcare.

„Acest lucru evidențiază riscul semnificativ pe care traficul de marfă îl reprezintă pentru siguranța rutieră, subliniind nevoia continuă de monitorizare. Ofițerii de poliție europeni sunt supuși unei pregătiri riguroase în ceea ce privește controalele în traficul greu, fapt evident în rata ridicată de încălcări detectate”, a declarat șeful Grupului de lucru operațional ROADPOL, comisarul-șef Jana Peleskova, de la Poliția Republicii de control.

În cazul camioanelor, cele mai multe infracțiuni au fost constatate în domeniul depășirii timpului de conducere, al setărilor sau manipulării tahografului, al vitezei și al infracțiunilor tehnice (inclusiv încărcături supraponderale și nesigure). În cazul autobuzelor, cele mai multe infracțiuni au fost constatate în domeniul centurilor de siguranță și al altor sisteme de siguranță, al vitezei, al depășirii timpului de conducere, al setărilor tahografului și al documentelor vehiculului.

Din nefericire, încă mulți șoferi au încălcat reglementările sociale valabile la nivel european, ceea ce înseamnă că au condus autovehiculul mai mult decât este permis prin lege, fără a respecta pauzele obligatorii. De multe ori, tahografele prescrise nu au fost gestionate corespunzător și, în cazuri izolate, au fost detectate manipulări deliberate ale tahografelor digitale.

“În fiecare an, manipularea setărilor tahografului sau manipularea intenționată a acestora devine tot mai proeminentă. Presiunile concurențiale din acest sector pot determina astfel de fraude, oferind transportatorilor câștiguri financiare semnificative în detrimentul unor riscuri sporite pentru siguranța rutieră”, a comentat Peleskova. Din punctul ei de vedere, oboseala șoferilor poate duce la coliziuni cu repercusiuni grave, având impact nu doar asupra șoferului de camion sau de autobuz, ci și asupra celorlalți participanți la trafic. Următoarea operațiune ROADPOL Truck & Bus va avea loc între 13 și 19 mai 2023.

PHOTO: BELGIAN PUBLIC PROSSECUTOR OFFICE

La o săptămână de la încheierea primei campanii europene din 2022 de controale rutiere extraordinare la camioane și autobuze Roadpol Truck & Bus, poliția rutieră a făcut publice primele rezultate obținute în Italia. În perioada 7-13 februarie, inspectorii italieni au controlat 7.732 de vehicule grele de marfă și 652 de autobuze și au dat amenzi pentru 5.559 de infracțiuni. Cel mai mare număr dintre acestea se referă la reglementările privind tahografele, care au dus la 1.144 de sancțiuni. Aceasta a fost urmată la distanță de nereguli în documentația vehiculelor și a transportului (700 de infracțiuni) și de ineficiențe tehnice și de încărcare (693 de infracțiuni).

De asemenea, polițiștii au depistat 469 de cazuri de depășire a limitelor de viteză, 215 cazuri de nefolosire a centurii de siguranță, 90 de încălcări ale reglementărilor privind transportul de mărfuri periculoase și 8 încălcări ale reglementărilor privind transportul deșeurilor. Rețeaua de control a identificat, de asemenea, un cetățean străin care conducea un vehicul comercial și care era căutat pentru a executa o pedeapsă de 3 ani și 8 luni pentru infracțiuni de furt.

Directorul Serviciului Poliției Rutiere, Paolo Maria Pomponio, comentează că “angajamentul și profesionalismul de care au dat dovadă patrulele italiene au fost apreciate de conducerea Roadpol, a cărei considerație față de Poliția de Stat Italiană este evidențiată prin alegerea orașului Cremona ca loc de desfășurare, începând cu 21 martie, a Roadpol Masterclass 2022. Este vorba de o reuniune la care participă 56 de ofițeri din cadrul polițiilor rutiere din 28 de state europene, extinsă pentru a include observatori din Dubai, unde vor fi abordate tehnici de control al camioanelor”.

Următoarea campanie europeană Roadpol Truck & Bus va avea loc de luni 13 până duminică 19 iunie 2022.