Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Printre cele cinci tendințe care s-au manifestat în 2022 – considerat anul de sfârșit al ciclului de redresare economică de după pandemia de Covid-19 – pe piața transportului și a lanțurilor de aprovizionare, Upply menționează, desigur, și inflația.

Dacă economiștii au fost surprinși de amploarea încetinirii economice, creșterea inflației a fost o surpriză încă și mai mare. La final de 2021 OCDE estimase o creștere cu 4,5% a prețurilor bunurilor de consum pentru 2022, iar Banca Centrală Europeană a anticipat că la final de 2021 sau în prima parte a lui 2022 creșterea va atinge apogeul și că în a doua parte a lui 2022 inflația va scădea, ceea ce știm deja că nu s-a întâmplat.

În economia de piață mediană avansată și emergentă, creșterea totală a prețurilor de consum a ajuns la 9,6%, respectiv 10,8% în trimestrul al treilea din 2022, în special războiul din Ucraina exercitând presiuni în acest sens, prin creșterea imediată a prețurilor pentru unele materii prime importante – petrol, gaze și cărbune, o serie de metale, grâu și porumb și unele uleiuri comestibile, precum și îngrășăminte. Creșterea a fost ulterior anulată pentru majoritatea mărfurilor, în parte din cauza cererii slabe din China, dar prețurile gazelor și cărbunelui tranzacționate la nivel internațional rămân ridicate, așa cum arată OCDE.

Inflația a scăzut în Statele Unite la începutul verii, dar situația rămâne critică în zona euro, unde abia în noiembrie s-a observat o inflexiune și unde au fost revizuite semnificativ proiecțiile. Inflația medie a ajuns la 8,4% în 2022, înainte de a scădea la 6,3% în 2023, și Banca Centrală Europeană se așteaptă să scadă semnificativ pe parcursul anului.

Creșterea prețurilor de consum este un efect al creșterii costurilor de producție, în special al costurilor cu energia, care nu a putut fi complet absorbită de companii. Iar evoluția costurilor cu forța de muncă este un alt motiv potențial pentru care inflația se adâncește, așa cum explică OCDE.

Schmitz Cargobull a avut în 2021 probleme cu semiconductorii – necesari pentru sistemele de frânare și telematic – dar nu în aceeași măsură ca producătorii de vehicule cu motor, și nici nu a întârziat livrările din această cauză, ci din cauza lipsei de oțel, aluminiu, cauciuc, „lucruri la care de obicei nu te gândești că vor lipsi“.

Comenzile primite până la început de 2022 acoperă capacitatea de producție alocată României până în vară, iar pentru modelele vândute de acum înainte termenul de livrare este de 7-8 luni pentru prelate și frigorifice, trei luni pentru basculante și mai mare – dar diferit în funcție de tipul produsului – în cazul versiunilor de nișă. „Suntem în media pieței de semiremorci“, punctează Roland W. Schacht, Regional Director Central Europe, „dar avem comenzi foarte mari – mai mari decât am vrea, pentru că pe noi ne interesează și să le putem livra clienților – și uneori ne luptăm să livrăm produse comandate în octombrie 2020. Suntem limitați, la fel ca toții competitorii.“ Schmitz Cargobull caută să-și optimizeze capacitatea de producție fie prin adăugarea de noi schimburi de lucru, fie prin noi clădiri și facilități, „și sunt optimist că până la vară vom avea o imagine mai exactă asupra evoluției pieței“.

Materiile prime s-au scumpit în 2021 cu procente cuprinse între 20% și 500%, în funcție de tipul lor, scumpire care s-a reflectat și în prețul semiremorcilor Schmitz, deși nu deodată, ci în trepte, ducând la o creștere de 20-30% față de 2020. În prezent prețul materiei prime s-a stabilizat, „ceea ce ne aduce și nouă o stabilitate a prețurilor și a ofertelor viitoare. Dar situația se poate schimba din nou foarte rapid. În 2022 trebuie să reacționăm la ce se întâmplă, nu putem prezice ce va fi. Dar mereu în trecut am reacționat bine și vom face asta și pe viitor.“ Există multe alte necunoscute, ca inflația sau prețul energiei, „și totuși noi suntem optimiști, datorită comenzilor mari pe care le avem și faptului că transportatorii au nevoie de capacitate suplimentară“.