Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Prețul barilului de petrol a crescut din nou în această săptămână la 129,6 dolari. Față de ianuarie 2022 când prețul barilului era 78,5 dolari, cotația petrolului la Brent a crescut cu 64%, trecând  printr-un prag intermediar de 95,4 dolari/baril în 24 februarie. Recordul prețurilor la petrol s-a înregistrat în 2008 – 140$/baril – iar contextul actual creează condițiile pentru a atinge din nou acest prag.

În aceste condiții, firmelor de transport le este foarte greu să își ajusteze politica de preț, în condițiile creșterilor uriașe de la momentul trimiterii ofertei și până la finalizarea cursei. Asta ca să nu mai vorbim că cele mai multe termene de plată se învârt în jurul a 60-90 de zile de la primirea CMR-ului după livrarea mărfii.

Astfel, acceptarea unor prețuri mici de transport în această perioadă este echivalent cu falimentul, dacă ținem cont și de celelalte scumpiri la camioane, piese de schimb, taxe de drum și de creșterile salariale în contextul respectării condițiilor de detașare impuse prin Pachetul de Mobilitate.

Potrivit www.peco-online.ro, prețul motorinei la pompă pe teritoriul României variază între 7,31- 7,52 lei/litru.

Federația transportatorilor spanioli FETRANSA atrage din nou atenția asupra faptului că benzina a ajuns la început de februarie la un preț record, de 1,538 de euro/l, că motorina, cu 1,422 de euro/l, rămâne foarte aproape de prețul său maxim din toate timpurile, atins în 2012, și că CNG este cu 130% mai scump decât în perioada similară a anului trecut. După un final de 2021 în care combustibilii nu s-au mai scumpit, 2022 a adus noi creșteri de preț, de până la 5,6% până în prezent, așa cum arată Buletinul Petrolier al Uniunii Europene.

Printre cauzele acestor scumpiri se numără scăderea ofertei țărilor producătoare și creșterea prețului barilului de petrol Brent până la 90 de dolari, un nivel nemaiatins din 2014 – acesta fiind întotdeauna extrem de sensibil la incertitudine geopolitică, adică exact ceea ce trăim acum pe fondul conflictului dintre Ucraina și Rusia.

Buletinul UE arată că prețurile benzinei și motorinei sunt în Spania sub media europeană, care este de 1,680 de euro/l sau chiar mai mare, de 1,745 de euro/l dacă ne limităm la zona euro, iar motorina costă în medie 1,567 de euro/l în UE și 1,606 euro/l în zona euro.

Dar, dacă în cazul benzinei și motorinei creșterea pare disproporționată, în cazul gazului ea este exorbitantă, consideră FETRANSA, acesta ajungând la 1,95 de euro/kg pe 4 februarie 2022, față de 0,845 de euro/kg în ianuarie 2021. Ca și alte asociații din această țară, FETRANSA amintește că în Spania există peste 32.000 de vehicule comerciale pe gaz natural, din care mai mult de 10.000 de camioane grele, adică circa 4% din flota de vehicule de peste 16 t a țării, iar acestea nu mai sunt profitabile în condițiile prețurilor actuale ale gazului.