Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În calitate de emițător major de CO2, transportul maritim de mărfuri a înțeles că trebuie să se implice în tranziția energetică, ceea ce a început deja să facă. Dar obiectivele sale sunt dificil de atins în absența unei abordări sistemice, se arată într-o analiză recentă a Upply (Container shipping in 2023 (upply.com)). Companiile de transport maritim au profitat de profiturile pe care le-au obținut în 2021 și 2022 pentru a investi în ecologizarea flotelor, dar încă există multe incertitudini cu privire la sistemele alternative de propulsie. Amoniacul pare să se fi impus ca un combustibil alternativ, atâta timp cât industria rămâne dependentă de motoarele cu combustie.

De la 1 ianuarie 2024 va fi pus în funcțiune în industria navală sistemul Uniuni Europene de comercializare a certificatelor de emisii.

Iar pe 16 noiembrie Comisia Pentru Transport și Turism a Parlamentului European a votat în favoarea actualizării normelor UE privind prevenirea poluării de către nave în apele europene și impunerea de amenzi proprietarilor navelor contraveniente, ceea ce ar da asigurări că toate standardele internaționale privind prevenirea deversărilor ilegale de petrol, substanțe lichide nocive, ape uzate sau gunoi de pe nave, elaborate de Organizația Maritimă Internațională, devin parte a legislației UE și sunt mai ușor de aplicat.

Revizuirea Directivei privind poluarea de către nave face parte dintr-un pachet de măsuri de siguranță maritimă prezentat de Comisia Europeană în iunie 2023 cu scopul de a moderniza și consolida normele UE privind siguranța maritimă și prevenirea poluării.

În sesiunea plenară din 22 iunie, Parlamentul European a aprobat măsura de includere a transportului maritim și rutier în sistemul de comercializare a certificatelor de emisii, cunoscut sub numele de ETS, după ce, cu două săptămâni mai devreme, a aprobat includerea aviației pentru toate zborurile cu plecare din Uniunea Europeană.

În ceea ce privește transportul maritim, norma afectează navele cu un tonaj brut mai mare de 4.000 de tone. Companiile vor trebui să plătească o sumă legată de cantitatea de gaze cu efect de seră pe care le produc (CO2, metan și monoxid de azot) atunci când navighează în mările Uniunii și, până în 2027, jumătate din cele produse în afara acestei zone. După această dată, se vor calcula toate emisiile provenite de la navele care utilizează un port din UE.

În ceea ce privește transportul rutier, deputații europeni au stipulat că suprataxa pentru produsele poluante va fi împărțită în mod egal între companiile petroliere și consumatorii de combustibil. În practică, este interzis în mod explicit să se transfere mai mult de jumătate din sumă către consumatori.

Concret, această măsură ar trebui să ducă la o creștere a prețului combustibililor care emit gaze cu efect de seră și, prin urmare, a costurilor transportului rutier. Cu toate acestea, există o introducere treptată, care scutește 75% din emisiile din transporturi până în 2029. Totuși, acesta nu este încă textul care va intra în vigoare, ci cel pe care Parlamentul îl va putea discuta cu Consiliul Europei, alcătuit din reprezentanți ai guvernelor naționale.