Sistemul RO e-Transport ar trebui eliminat complet sau cel puțin modificat semnificativ pentru a reduce povara administrativă asupra companiilor. În prezent, acestea sunt obligate să aloce resurse umane și tehnice considerabile pentru a obține codurile UIT necesare, relatează Alexandru Pop, Tax Manager la TPA România. TPA România este o companie de top în Europa Centrală și de Est, specializată în contabilitate, consultanță fiscală, consultanță juridică și audit. De asemenea, Alexandru Pop argumentează că acest sistem contravine tratatelor, directivelor și regulamentelor Uniunii Europene, inclusiv principiului proporționalității, deoarece în România există deja alte măsuri pentru combaterea fraudei fiscale în comerțul internațional.
Experții TPA România au redactat și trimis autorităților europene documentul „Sistemul RO e-Transport în contextul reglementărilor UE și internaționale”. Acesta analizează incompatibilitatea sistemului cu tratatele, directivele și regulamentele Uniunii Europene, subliniind efectele negative asupra companiilor și mediului de afaceri din România. Totodată, documentul include și recomandări concrete pentru îmbunătățirea situației.
„Sistemul RO e-Transport este privit ca un mecanism destinat combaterii fraudei și reducerii decalajului de TVA. Unul dintre principalele obiective ale sistemului RO e-Transport, conform OUG nr. 41/2022 („OUG nr. 41/2022”), este îmbunătățirea colectării impozitelor la buget, în special a TVA-ului. Dar acesta încălcă sau este incompatibil cu principiile internaționale care stau la fundamentul pieței unice a UE: proporționalitatea, libera circulație a mărfurilor în cadrul UE, eliminarea controalelor și verificărilor la frontierele statelor membre ale UE potrivit Codului Frontierelor Schengen. În plus, avem exemplul Ungariei care, în 2017, a fost supusă unei proceduri de infringement pentru un sistem de raportare similar cu cel implementat de RO e-Transport în România. Chiar dacă sistemul maghiar era mai simplu decât cel românesc, Comisia Europeană a concluzionat că normele contravin principiilor de neutralitate și de proporționalitate și libertății de a desfășura afaceri – libertate garantată de Carta Drepturilor Fundamentale a UE.”,
a explicat Sorana Cernea, Managing Partner al TPA România.
Sistemul RO e-Transport, împreună cu RO e-Factura și SAF-T, face parte din inițiativele de digitalizare accelerate ale administrației fiscale susținute de Guvernul României pentru combaterea evaziunii fiscale. Inițial, OUG nr. 41/2022 avea scopul de a viza doar mărfurile cu risc fiscal ridicat, dar a extins obligațiile și asupra mărfurilor care nu sunt considerate astfel. Nerespectarea înregistrării acestor bunuri poate duce la sancțiuni între 20.000 și 100.000 de lei pentru persoanele juridice, precum și la confiscarea contravalorii bunurilor neraportate.
Experții TPA România au observat că procedura de conformare cu sistemul RO e-Transport reprezintă o povară administrativă semnificativă pentru firme. Acest proces necesită resurse umane și tehnice considerabile pentru monitorizarea și declararea datelor necesare în timp util, implicând costuri ridicate și ajustări ale infrastructurii IT, în special pentru companiile mari. De asemenea, unele situații impun disponibilitatea resurselor 24 de ore din 24 pentru a face modificări sau a obține coduri UIT, din cauza imprevizibilității timpilor de așteptare la frontiere sau a schimbărilor vehiculelor de transport, care pot apărea în afara programului normal de lucru.
De asemenea, experții TPA observă că legislația și ghidurile disponibile pentru Sistemul RO e-Transport sunt neclare și incomplete, neacoperind multe situații frecvent întâlnite în practică. Companiile se confruntă cu provocări specifice în cazul achizițiilor intracomunitare realizate prin Incoterms, precum DDP/DAP, unde furnizorii străini sunt responsabili pentru transport, lăsând firmele românești dependente de terțe părți pentru conformarea cu procedurile naționale de conformitate.
„Analizând toate datele necesare pentru generarea codului UIT, se poate presupune că furnizorii străini pot fi reticenți în a coopera, deoarece trebuie să aloce resurse pentru acest flux de informații. Aceste obstacole au un impact negativ semnificativ asupra companiilor care acționează în conformitate cu legea, deoarece întâmpină frecvent situații care nu pot fi deloc raportate sau nu pot fi raportate corect în sistem. O astfel de situație expune companiile riscului amenzilor impuse de legislație, care sunt adesea excesive și nu sunt neapărat direcționate doar împotriva celor care comit fapte ilicite pentru care acest cadru legal a fost creat inițial.”,
adaugă Alexandru Pop, Tax Manager al TPA România.
În România, există deja măsuri alternative la raportarea extinsă solicitată de Sistemul RO e-Transport, implementate atât la nivel național, cât și în cadrul Uniunii Europene. De exemplu, „Soluțiile rapide din 2020” au introdus cerințe suplimentare pentru tranzacțiile intracomunitare și pentru aplicarea scutirii de TVA pentru aceste livrări, determinând modificări ale legislației naționale pentru a reflecta aceste reguli.
„O companie se poate afla în situația în care respectă pe deplin condițiile stabilite la nivelul UE, în timp ce nu este conformă cu o regulă națională, fapt care afectează sever comerțul intracomunitar, generează incertitudine pentru mediul de afaceri și nu este armonizată cu tratatele și reglementările UE privind comerțul liber. De asemenea, prin stabilirea obligației de a utiliza sistemul RO e-Transport, legiuitorul român creează un obstacol pentru companiile care aleg să importe mărfuri din alte state membre. Deși a fost creat ca o formalitate ce trebuie urmată înaintea transportului, în practică sistemul RO e-Transport provoacă întârzieri și instituie noi controale la granița României cu celelalte state membre ale UE. Orice obstacol creat de un stat membru în calea liberei circulații a mărfurilor în cadrul UE constituie o încălcare a Tratatului privind Funcționarea Uniunii Europene.”,
a menționat Dan Iliescu, Legal Partner al TPA România.
Există o lipsă de predictibilitate în ceea ce privește lista mărfurilor cu risc fiscal ridicat, stabilită prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și poate fi modificată cu ușurință. De la intrarea în vigoare a OUG nr. 41/2022, lista se propune a fi modificată, un proiect de ordin fiind deja publicat în aprilie. Lista se actualizează pe baza “riscului fiscal evidențiat în acțiunile de control recente efectuate de autoritățile fiscale”. Experții TPA remarcă că riscul ar trebui analizat pe termen lung, iar dacă Sistemul RO e-Transport rămâne în vigoare, lista ar trebui fie aprobată prin Hotărâre de Guvern, pe baza unei analize detaliate a oportunității și proporționalității, pentru a evita sancționarea nedreaptă a companiilor din cauza unui caz izolat identificat de autorități.
„Sistemul RO e-Transport, deși conceput pentru combaterea fraudei fiscale, impune sarcini legale și economice semnificative asupra companiilor. Alinierea cu principiile UE privind proporționalitatea și libera circulație a mărfurilor este crucială. Factorii de decizie politică ar trebui să ia în considerare eliminarea completă sau cel puțin revizuirea sistemului pentru a reduce povara sarcinilor administrative, iar companiile ar trebui să dezvolte strategii pentru a gestiona eficient raportarea. Ca profesioniști în domeniul fiscal, înțelegem necesitatea combaterii evaziunii și fraudei fiscale, însă acest scop nu poate justifica implementarea sistemului RO e-Transport prin ordonanță de urgență, fără parcurgerea procesului legislativ constituțional și fără a documenta și înțelege consecințele practice asupra mediului de afaceri.”,
a concluzionat Sorana Cernea, Managing Partner al TPA România.
Clienții DKV Mobility, furnizorul european de top de servicii și soluții de plată B2B pentru domeniul transportului rutier, pot acum deconta taxele de drum din Slovacia pentru vehiculele cu o greutate mai mare de 3,5 tone folosind DKV Box Europe, eliminând necesitatea unei soluții individuale de la operatorul de taxare slovac.
DKV Box Europe este ușor de instalat, poate fi configurat și actualizat prin rețeaua mobilă, iar cei care îl dețin deja pot activa funcția de decontare online pentru Slovacia fără a schimba dispozitivul de bord.
Sistemul de taxare slovac și DKV Box Europe sunt conforme cu Serviciul European de Taxare Electronică (EETS), facilitând accesul utilizatorilor la drumurile cu taxă din Europa printr-un singur contract și un singur dispozitiv oferit de un furnizor EETS.
În prezent, DKV Box Europe acoperă un total de 16 zone de taxare din 14 țări europene, inclusiv Austria, Belgia, Bulgaria, Franța, Germania, Ungaria, Italia, Spania, Polonia, Portugalia, Slovacia și Elveția. De asemenea, aparatul de bord include și poduri și tuneluri, așa cum Tunelul Warnow și Tunelul Herren din Germania, Liefkenshoektunnel din Belgia, Podul Storebælt din Danemarca și Podul Øresund din Suedia. Detalii suplimentare pot fi găsite pe www.dkv-mobility.com.
„Mulți dintre clienții noștri din sectorul logisticii auto traversează Slovacia și folosesc țara ca pe un hub logistic central, cu conexiuni directe de transport către țările învecinate și către Europa de Sud-Est. Prin utilizarea DKV Box Europe pentru decontarea taxelor de drum, ei își pot reduce semnificativ costurile administrative și pot lucra mai eficient. Acest lucru se datorează faptului că taxa de drum este achitată prin intermediul unui singur dispozitiv, al unui singur contract și al unei singure facturi – ușor și automat.”,
a declarat Jérôme Lejeune, Managing Director Toll / Refund Services în cadrul DKV Mobility.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit