Sancțiunile complementare privind reglementările RO e-Transport, care au intrat în vigoare începând cu noiembrie 2024, vor fi aplicate gradual. Acestea includ confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate în sistemul RO e-Transport, a bunurilor pentru care au fost declarate cantități eronate în sistem sau cele descărcate pe teritoriul României, dar care fac parte dintr-o tranzacție intracomunitară de tranzit (sub rezerva anumitor excepții). Astfel, la prima abatere bunurile nu vor fi confiscate, însă la a doua abatere, constatată în maximum 12 luni de la prima, vor fi confiscate 15% din contravaloarea bunurilor. La a treia abatere, sancțiunea crește la 50%, iar începând cu a patra abatere, autoritățile confiscă 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate, potrivit informațiilor publicate de TPA Romania.
În vederea aplicării graduale a sancțiunii complementare, autoritățile vor accesa registru Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală („ANAF”), al Autorităţii Vamale Române („AVR”), precum și al ofiţeriilor şi agenţiilor de poliţie din cadrul Poliţiei Române (Ministerului Afacerilor Interne, „MAI”), pentru a vedea istoricul contribuabililor.
Cu toate că existența acestui registru electronic de evidență centralizată a sancțiunilor aplicate este prevăzut încă din noiembrie 2024 în legislația RO e-Transport, procedura de accesare a fost publicată de către autorități abia în 7 iulie 2025, prin Ordinul comun al ANAF, AVR și MAI nr. 1.659/1.622/101/2025 privind aprobarea Procedurii de accesare a registrului electronic de evidenţă centralizată a sancţiunilor aplicate, prevăzut la art. 14 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Prin urmare, datele vor fi înregistrate în registru de îndată de către agenții constatatori sau personalul desemnat din cadrul instituțiilor competente. De asemenea, ordinul mai prevede o serie de proceduri pe care instituțiile și persoanele desemnate din cadrul acestora vor trebui să le aibă în vedere pentru asigurarea funcționării corespunzătoare a registrului.
Reamintim că sancțiunea principală se aplică independent de numărul contravențiilor de mai sus, acesta constând în amenzi cuprinse între 10.000 lei și 50.000 lei în cazul persoanelor fizice, respectiv între 20.000 lei și 100.000 lei în cazul persoanelor juridice.
Sursă: Ordinul ANAF, AVR, MAI nr. 1.659/1.622/101/2025 privind aprobarea Procedurii de accesare a registrului electronic de evidenţă centralizată a sancţiunilor aplicate, prevăzut la art. 14 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Scania, lider mondial în furnizarea de soluții de transport, a anunțat lansarea unui nou sistem de încărcare Megawatt Charging System (MCS) pentru camioanele sale electrice, care va fi disponibil comercial la începutul lui 2026.
Cu o încărcare mai rapidă, MCS marchează un pas important către un viitor mai durabil și mai eficient pentru transportul greu. Noul MCS are un curent de 3.000 de amperi (primul MCS al Scania atingea aproximativ 1.000 de amperi). Datorită acestei tehnologii, autocamionul poate fi încărcat de la 20% la 80% în mai puțin de 30 de minute, sincronizându-se perfect cu timpul de odihnă al șoferului. Această descoperire face ca transportul electric de marfă pe distanțe lungi să fie atât practic, cât și profitabil.
Camioanele electrice Scania pot fi încărcate cu MCS până la 750 kW, ceea ce este de două ori mai rapid decât standardul CCS2 actual. Această încărcare de mare capacitate necesită soluții inovatoare și sigure, cum ar fi conectori răciți cu lichid în încărcător și protocoale de comunicare îmbunătățite pentru a asigura o funcționare stabilă și previzibilă.
“La Scania, angajamentul nostru față de inovare ne-a determinat să dezvoltăm soluții de încărcare de mare capacitate, cum ar fi MCS pentru camioanele noastre, care le permite să se încarce de două ori mai repede decât standardul convențional.”, a precizat Daniel Schulze, Head of e-Truck Solutions la Scania.
“Noua noastră tehnologie de încărcare nu numai că asigură eficiența și fiabilitatea operațiunilor pe distanțe lungi, dar sprijină și obiectivul nostru de transport durabil. Cu ajutorul camioanelor compatibile cu MCS și al unei infrastructuri de încărcare robuste în întreaga Europă, punem bazele unui viitor mai eficient și mai ecologic pentru transportul greu.”
MCS abordează, de asemenea, un alt punct sensibil în tranziția actuală către electrificare: costul de preț și costul de timp al procesului de încărcare. TRATON Charging Solutions, un furnizor de servicii dedicate e-mobilității din cadrul grupului TRATON, care include Scania, consideră că acesta este un pas crucial.
“La TRATON Charging Solutions, recunoaștem că succesul vehiculelor electrice de mare tonaj depinde de accesul la încărcare publică rapidă la un preț accesibil. Tehnologia MCS permite infrastructurilor de încărcare publice și private să asigure o încărcare de mare capacitate, asigurând operatorilor posibilitatea de a-și reîncărca bateriile rapid și rentabil. Totodată, acesta este o componentă cheie în succesul vehiculelor electrice de mare tonaj.”, a declarat Petra Sundström, Managing Director, Traton Charging Solutions. Petra Sundström: “Acest lucru este esențial pentru menținerea eficienței operaționale și a competitivității, sprijinind în același timp obiectivele mai largi de sustenabilitate ale industriei transporturilor.
Camioanele electrice Scania echipate cu MCS vor fi disponibile pentru comandă începând cu 2026. În același timp, Scania depune un efort major pentru a construi o infrastructură de încărcare puternică în întreaga Europă, având planuri de a construi în acest an coridoare MCS de-a lungul principalelor rute de transport.
În cooperare cu partenerii săi din programul Milence, Scania intenționează, de asemenea, să dezvolte 1.700 de puncte de încărcare de înaltă performanță în Europa până în 2027. Infrastructura completează mandatul existent al Regulamentului privind infrastructura pentru combustibili alternativi, permițând operatorilor să mențină un nivel ridicat de fiabilitate și eficiență în sarcinile de transport pe distanțe lungi.
“Încărcarea previzibilă și fiabilă, care permite șoferilor să conducă în timpul pauzelor obligatorii din punct de vedere legal, fără a risca întârzieri, este un factor important pentru a face din camioanele electrice o alternativă competitivă la diesel și un obiectiv climatic global.”, a adăugat Jorge Soria Galvarro, consilier tehnic principal pentru infrastructura de încărcare la Scania.
Ca parte a grupului TRATON, Scania are o poziție de lider orientată către client și va continua să joace un rol de lider în electrificarea transportului greu. De la concept la realitate, Scania adoptă o abordare holistică în calitate de consilier de încredere – analizând nevoile de transport, planificând infrastructura de încărcare și supervizând instalarea și întreținerea. De asemenea, compania consideră că atât cooperarea, cât și conducerea decisivă reprezintă baza pentru crearea unor soluții mai inteligente.
La standul CharIN din cadrul EVS38 din Göteborg, Scania va prezenta în exclusivitate viitorul tehnologiei de încărcare MCS. Daniel Schulze, Head of eTruck Solutions la Scania, și Petra Sundström, General Manager of Charging Solutions la TRATON, vor fi gazdele sesiunii.
În aceeași zi, între orele 13:45 și 14:30, Scania va găzdui o dezbatere la standul CharIN, intitulată “Condiții favorabile pentru încărcarea vehiculelor grele”, moderată de Jorge Soria Galvarro, având ca invitați reprezentanți ai Comisiei Europene, ACEA, TRATON, CharIN, EVRoaming Foundation, Hubject și Circle K.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit