Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cererea crescută pentru livrări online coroborată cu lipsa de șoferi profesioniști care să se alăture industriei au atins un punct culminant, se arată în cea mai recentă analiză SNAP, platforma digitală pentru piața de transport marfă din Marea Britanie.

Datele arată că peste o treime (34%) dintre șoferi au vârsta de 55 sau peste, iar vârsta medie europeană este de 47 de ani, ceea ce înseamnă că mulți conducători auto se apropie de pensionare în următorul deceniu.

Inclusiv Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) a constatat anul trecut o lipsă de 380.000 de șoferi, reprezentând doar 10% din cererea actuală, iar locurile de muncă disponibile în transport și logistică înregistrează o creștere lunară de 13% în 2023. Prin urmare, Europa are nevoie urgentă de mai mulți șoferi.

Secretarul general al IRU, Umberto de Pretto, a declarat: „Criza penuriei de șoferi din Europa se accelerează rapid, reprezentând o amenințare majoră pentru industrie dacă nu se face nimic. Prăpastia tot mai mare dintre șoferii pensionați și noii șoferi se va tripla în 2026, deficitul va depăși două milioane de angajați și vor fi afectate jumătate din toate mișcările de marfă din UE.”

Myra McPartlin, șeful departamentului comercial la SNAP, a opinat: „Ne confruntăm de multă vreme cu lipsa șoferilor tineri care să se alăture industriei, plus că mulți dintre cei actuali se reprofilează. Combinând acest lucru cu efectele Brexit și cu o creștere importantă a cererii de servicii de livrare post-pandemie ne dăm seama că suntem într-un punct de cotitură, iar industria devine în mod natural nesustenabilă.”

Creșterea cererii de șoferi profesioniști se datorează parțial unui aflux de cumpărături online și livrări de alimente, datele arătând că în primele 8 luni ale 2023 au existat 239 de milioane de livrări de mâncare și 180 de milioane de livrări de alimente în Europa.

Un alt factor care contribuie la deficitul de șoferi – potrivit publicului SNAP – este lipsa siguranței în parcările de camioane. De altfel, Comisia pentru Transport a Parlamentului European (TRAN) a decis la începutul acestui an să impună termene stricte pentru construcția și deschiderea de locuri de parcare mai sigure și securizate în toată Europa.

„Siguranța șoferilor este esențială și contribuie în mare măsură la asigurarea reținerii angajaților, dar acest lucru trebuie făcut pe lângă salariile echitabile și condițiile de conducere mai bune. SNAP Access and Security (A&S) se angajează să asigure siguranța șoferilor, oferind prin aplicația Intruck toate detaliile de securitate la fiecare oprire, pentru a le permite șoferilor să ia deciziile cele mai bune cu privire la locul de odihnă“, a precizat McPartlin. Într-adevăr, problema crizei de șoferi este tot mai presantă, a fost concluzia ultimului webinar organizat de IRU pe această temă. O soluție care s-a desprins în urma dezbaterilor a fost aceea că trebuie încurajat accesul femeilor și al tinerilor de 18 ani la această meserie, printr-o promovare mai bună a domeniului și o legislație favorabilă. De altfel, în cadrul webinarului au fost invitate să își împărtășească experiența profesională pozitivă femei care au făcut o carieră din a fi șoferi profesioniști atât în Europa, cât și în America de Nord.

O nouă analiză realizată de SNAP, piața digitală a industriei de transport rutier de mărfuri, arată că cererea crescută de livrări online și lipsa de noi șoferi care să se alăture industriei a creat un „punct de cotitură”, în condițiile în care nu există suficienți șoferi calificați pentru a face față cerințelor actuale de transport rutier de mărfuri.

Datele arată că peste o treime (34%) dintre șoferi au vârsta de 55 de ani sau mai mult, iar vârsta medie europeană este de 47 de ani, ceea ce înseamnă că mulți șoferi de camion se vor îndrepta spre pensionare în următorul deceniu.

În plus, Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) a constatat un deficit de 380.000 de șoferi anul trecut, ceea ce reprezintă doar 10% din cerere, iar ofertele de locuri de muncă în sectorul transporturilor și al logisticii înregistrează o creștere de 13% de la o lună la alta în acest an în Europa, ceea ce evidențiază o nevoie urgentă de mai mulți șoferi. 

Secretarul general al IRU, Umberto de Pretto, declară: „Criza deficitului de șoferi din Europa se accelerează rapid, reprezentând o amenințare majoră pentru continent dacă nu se iau măsuri. Prăpastia tot mai mare dintre șoferii care ies la pensie și noii șoferi se va tripla până în 2026, ceea ce va duce la pierderea a peste două milioane de șoferi și va avea un impact asupra a jumătate din toate transporturile de marfă și a milioane de călătorii de pasageri.”

Myra McPartlin, șefa departamentului comercial al SNAP, spune: „Există de mult timp o provocare în ceea ce privește păstrarea șoferilor de TIR, iar când combini acest lucru cu provocările cu care se confruntă Brexit și cu o creștere a cererii de servicii de livrare de la pandemie, industria devine în mod natural nesustenabilă. Numărul șoferilor noi în scădere și al celor care părăsesc industria înseamnă că ne aflăm la un punct de inflexiune.”

Creșterea cererii se datorează în parte afluxului de cumpărături online și de livrări de alimente, datele arătând că, până în 2023, până în prezent, în Europa au avut loc 239 de milioane de livrări de mese și 180 de milioane de livrări de alimente.

Cercetarea Audience de la SNAP arată că lipsa de siguranță în parcările de camioane este o preocupare majoră pentru mulți șoferi și este un alt factor care contribuie la lipsa de personal în Europa.

Comisia pentru transporturi a Parlamentului European a decis la începutul acestui an să impună termene stricte pentru construirea și deschiderea mai multor parcări sigure și securizate în Europa, în încercarea de a suplini deficitul de șoferi – dar SNAP se întreabă dacă acest lucru va fi suficient.

Siguranța șoferilor este primordială și contribuie în mare măsură la asigurarea retenției angajaților, dar acest lucru trebuie făcut în plus față de salarii echitabile și condiții mai bune de conducere.

SNAP Acces și securitate (A&S) se angajează să asigure siguranța și bunăstarea șoferilor. A&S colaborează cu partenerii noștri de servicii pentru a îmbunătăți siguranța stațiilor de camioane din întreaga Europă, furnizând șoferilor, prin intermediul aplicației Intruck, toate detaliile de securitate din fiecare stație, pentru a le permite să ia propriile decizii cu privire la locul de odihnă. Acest lucru le asigură că se opresc în siguranță pentru a face pauze regulate și pentru a-și păstra concentrarea asupra drumului care îi așteaptă. Dacă ritmul continuă, previziunile Cedefop4 arată că, până în 2035, industria „șoferilor și a operatorilor de vehicule” va înregistra o scădere de 1,6 % în ceea ce privește creșterea numărului de locuri de muncă, în pofida cererii în creștere și a solicitărilor pentru mai mulți șoferi.