Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Reluarea transportului după faza acută de izolare cauzată de pandemia Covid-19 aduce în prim plan problema deficitului de șoferi, pe care asociația de transport rutier Anita o definește ca o „urgență națională”, care amplifică alte probleme de transport rutier, precum creșterea timpilor de așteptare pentru încărcare și descărcare, probleme de-a lungul autostrăzilor și presiunea pe timpi de livrare din ce în ce mai scurți. În aceste condiții, explică președintele Thomas Baumgartner, „companiile de transport și logistică riscă să nu poată garanta aprovizionarea cu bunuri, inclusiv produse de primă necesitate”.

Pentru a aborda această problemă, asociația propune câteva măsuri pe termen scurt și mediu. Printre primele, se remarcă solicitarea de a introduce o cotă dedicată șoferilor în numărul de imigranți cărora li se poate acorda viză de muncă în Italia. Anita subliniază că aceasta nu reprezintă „soluția” problemei, dar ar mai ajuta puțin la relaxarea crizei de șoferi.

Pentru a interveni intern, asociația propune „consolidarea politicilor active de muncă și lansarea unei acțiuni eficiente pentru calificarea persoanelor, chiar șomere sau implicate în situații de criză corporativă care ar putea fi plasate în sector”.

Un capitol este, de asemenea, dedicat școlii , cu scopul de a „lărgi grupul de potențiali interesați de a prelua profesia de șofer profesionist care nu mai este cea de acum douăzeci de ani”. Intervențiile în formarea profesională ar aborda, de asemenea, problema costurilor ridicate pentru obținerea permisului de conducere și a atestatului profesional, „care astăzi sunt cu siguranță un factor de descurajare suplimentar pentru tineri”.

Un exemplu al modului în care s-ar putea degrada situația transportului rutier vine din Marea Britanie, care suferă deja consecințele unei penurii de șoferi exacerbată de Brexit. Pe insulă, lanțurile de distribuție pe scară largă, care se confruntă cu probleme grave în aprovizionarea supermarketurilor, au declanșat o adevărată „vânătoare de șoferi”, cu stimulente pentru noi angajări și creșteri salariale. În UK s-a atins creșterea anuală de 5.000 de lire sterline oferită de lanțurile John Lewis și Waitrose.

Se tot vorbește despre încurajarea accesului femeilor în cabine de camioane pentru a soluționa lipsa șoferilor, o problemă care afectează întreaga Europă. O inițiativă în acest sens vine din Franța, unde agenția pentru ocuparea forței de muncă RAS și centrul de formare ECF au lansat în noiembrie, în regiunea Maine-et-Loire, un curs de formare pentru șoferi de camioane dedicat doar femeilor.

Primul obiectiv este obţinerea permisului de conducere CE, după care participantelor li se va oferi un contract de ucenicie de douăsprezece luni.