Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În cadrul primei audieri orale, Curtea Europeană de Justiție (CEJ) a examinat ieri un total de 14 plângeri depuse de 7 state membre ale UE împotriva dispozițiilor Pachetului Mobilitate al UE.

Reclamanții solicită revizuirea sau eliminarea completă a dispozițiilor din pachetul de mobilitate pe care le contestă. Dacă acest lucru nu se întâmplă, unele dintre statele reclamante doresc ca întregul pachet de mobilitate să fie retras.

Un avocat din Bulgaria a vorbit despre o „afacere tristă” la audierea de o zi și jumătate de la Luxemburg. Potrivit acestuia, pachetul de mobilitate nu oferă reguli echitabile, ci ascunde interesele economice ale statelor membre ale UE situate în centrul continentului. Noile reguli ar trebui să servească pentru a face aceste state și mai puternice și să slăbească statele membre periferice ale UE. Noile reguli au fost motivate politic, a spus avocatul Bulgariei.

Un avocat lituanian a criticat reglementările privind perioadele de odihnă ca fiind nerealiste deoarece, potrivit Comisiei Europene, 100.000 de locuri de parcare sigure pentru camioane lipseau deja în UE în urmă cu patru ani. Situația nu s-a îmbunătățit în mod vizibil. Mai mult, reglementările care le impun șoferilor de camion să se întoarcă în țările lor de origine restricționează dreptul fundamental al acestor șoferi la odihnă. „Dreptul ar trebui să fie un drept și nu o obligație”, a spus el.

Pe de altă parte, avocații Parlamentului European și ai Consiliului UE, susținuți de reprezentanți ai altor state UE, precum Suedia, Germania, Franța și Italia, au apărat pachetul de mobilitate și au respins acuzațiile. Avocatul Consiliului UE au răspuns acuzației Bulgariei referitoare la faptul că Pachetul Mobilitate ar fi încercat în mod deliberat să dezavantajeze țările periferice ale UE. „Atunci unde sunt plângerile din partea Irlandei sau Finlandei?”, a întrebat el. Aceste două țări se află, de asemenea, în situații periferice sau insulare și nu merg în instanță împotriva Pachetului Mobilitate. Nu există niciun criteriu obiectiv care să susțină acuzația Bulgariei. Există doar modele de afaceri”, a spus avocatul Consiliului. “Iar unul dintre modelele de afaceri este să se bazeze pe salariile mici din unele părți ale UE. Rezolvarea acestei probleme este ceea ce a încercat să facă legiuitorul UE cu Pachetul Mobilitate.”

După audierea orală, următorul pas va fi ca avocatul general al CEJ să își formuleze concluziile. Se consideră că acestea vor arăta calea spre hotărârea finală.

La finalul audierii, avocatul general nu a precizat când își va prezenta concluziile. De regulă, între audierea orală și concluzii trec câteva luni. După concluzii mai trec câteva luni până la pronunțarea deciziei, astfel că este foarte probabil ca audierile să aibă efect abia spre sfârșitul anului. Reamintim că țările aflate în litigiu și-au depus plângerile la CEJ în octombrie 2020, la câteva săptămâni după adoptarea Pachetului Mobilitate. Mai multe dintre ele consideră că noile norme de cabotaj, obligația șoferilor de a se întoarce acasă sau la societatea-mamă după cel mult 4 săptămâni și obligația camioanelor utilizate în străinătate de a se întoarce în țara de origine după cel mult opt săptămâni, sunt discriminatorii și ilegale.

Asociațiile poloneze Lewiatan și TLP au format o coaliție, alături de organizații patronale din Lituania (LPK) și Cehia (SPCR), pentru a cere Comisiei Europene, Parlamentului European (PE), Consiliului UE și statelor membre să suspende obligația de a se face teste Covid-19 și de a se folosi atât de multe formulare de înregistrare pentru șoferii profesioniști, astfel încât lanțul de aprovizionare la nivelul UE să nu fie întrerupt sau blocat.

Formarea acestei coaliții a avut loc imediat după întâlnirea Comitetului pentru Transportul din cadrul PE, de la final de februarie, în care s-a discutat mai ales despre faptul că Germania a adăugat pe 14.02.2021 noi țări pe lista celor cu risc ridicat din cauza Covid-19, ceea ce înseamnă că de la această dată toți șoferii de camion care intră în Germania nu doar din Marea Britanie, Irlanda sau Portugalia, ci și din Cehia, Slovacia și Tirol (Austria), trebuie să prezinte un test negativ Covid-19, ceea ce a cauza imediat întârzieri foarte mari la granițele dintre aceste țări. Pentru a fi testați, mii de șoferi de camioane așteaptă ore în șir la coadă, în frig sau zăpadă, și în unele cazuri trebuie să plătească circa 50 de euro pentru test.

Reamintim că pentru a intra în Germania șoferii trebuie să arate rezultatul unui test efectuat cu cel mult 48 de ore înaintea trecerii frontierei, ceea ce înseamnă că ei trebuie să se testeze o dată la câteva zile dacă trec cu regularitate prin aceste zone, devenind astfel profesia cea mai testată Covid-19 din întreaga lume, în ciuda faptului că procentul de teste pozitive este de numai circa 0,2%.

În plus, multe state membre le cer șoferilor de camion să aibă câteva formulare de înregistrare de fiecare dată când trec granița: pentru intrarea în țară, pentru a putea circula în intervalele orare în care populația de acolo este obligată să stea în casă ș.a. Aceste reguli se schimbă foarte des și este aproape imposibil să ții pasul cu ele, mai ales când nu sunt publicate decât în limba țării care le inițiază. Și la cât de multe probleme au în prezent transportatorii această povară birocratică nu este absolut deloc necesară.

Noua coaliție mai solicită CE, Consiliului, PE și tuturor statelor membre să ia toate măsurile necesare pentru implementarea cât mai curând a Liniilor directoare UE privind coridoarele verzi și a Recomandării Consiliului 2020/1475 privitoare la restricțiile la mișcarea liberă a mărfurilor în perioada pandemiei, pentru a nu lăsa ca aceasta să perturbe lanțul de aprovizionare atât de bine integrat din UE și ideea de piață comună, care s-a construit cu eforturi atât de mari.