Conform mai multor estimări, firmele de transport din Polonia au nevoie de 150.000-200.000 de șoferi în plus față de angajații din prezent, dar din cauza birocrației ele îi pot pierde nu numai pe ucrainenii care lucrează pentru ele, ci și pe conducătorii auto din alte state extracomunitare, așa cum arată asociația poloneză de transport și logistică TLP.
Deci necesarul de șoferi din prezent ar putea crește, deoarece accesul la profesie poate fi limitat din cauza Profilului Șoferului Profesionist introdus de curând de Ministerul Infrastructurii din această țară.
La final de 2021 existau 103.766 de certificate valide emise pentru cetățeni ucraineni, deci înainte de începerea războiului circa 37% dintre camioanele poloneze care lucrau în Europa erau conduse de șoferi din țara vecină. Dar la fiecare cinci ani toți șoferii profesioniști trebuie să facă training și să obțină un certificat de calificare profesională. Problemele apar când șoferii ucraineni vor să obțină un Profil de Șofer Profesionist, datorită căruia vor avea mai multe drepturi: cei care aplică pentru un card de calificare sunt refuzați, deoarece autoritățile cer să se depună o cerere pentru schimbarea permisului de conducere ucrainean cu unul polonez., ceea ce nu se poate face, deci nu se poate emite nici cardul de calificare. Apoi, este necesar să se confirme datele din permisul de conducere de către biroul ucrainean care l-a emis, dar din cauza războiului adesea este imposibil să se obțină o astfel de confirmare.
În plus, transportatorii polonezi și asociațiile profesionale informează de câteva săptămâni despre neregulile în obținerea Profilului de Șofer Profesionist. Oficial, sistemul care le emite ar fi trebuit să înceapă să funcționeze pe 6 aprilie 2022, dar unii șoferi nu au putut obține pur și simplu profilul și au pornit în curse fără trainingul periodic. Iar situația durează de mai mult de o lună.
Războiul împotriva Ucrainei va accentua deficitul de forță de muncă din sectorul logistic, deoarece sancțiunile impuse Rusiei împiedică recrutarea navigatorilor și șoferilor. Rușii reprezintă 10,5% (198.123 de persoane) din forța de muncă la nivel global în transportul maritim, iar Ucraina, 4% (76.442 de persoane), arată datele Camerei Internaționale de Transport Național (ICS).
„Pentru a menține comerțul neîngrădit, navigatorii trebuie să poată intra și debarca liber navele din întreaga lume. Cu zborurile anulate în regiune, acest lucru va deveni din ce în ce mai dificil. Capacitatea de a plăti navigatorii trebuie, de asemenea, menținută prin intermediul sistemelor bancare internaționale”, arată ICS.
Săptămâna trecută, guvernul Regatului Unit a anunțat că va bloca toate navele care au „legături cu Rusia” din porturile sale. Deși nu vizează în mod specific marinarii comerciali ruși, aceste sancțiuni au un impact indirect, echipajul care debarcă în unele porturi nu poate zbura acasă din cauza închiderii spațiului aerian și a interdicțiilor zborurilor rusești. În plus, există îngrijorări atât din partea rușilor, cât și a ucrainenilor cu privire la salariu. Un purtător de cuvânt al Camerei Maritime din Marea Britanie a declarat că problema salariilor este discutată zilnic cu partenerii europeni și internaționali. Deși prea devreme pentru a evalua impactul anulărilor zborurilor din și către Rusia și a zborurilor restricționate între Europa și Asia, alături de celelalte sancțiunile economice și bancare, atât echipajele rusești, cât și cele ucrainene vor în continuare să lucreze. Totuși, potrivit unei surse citate de Loadstar, mulți ucraineni nu doresc ca salariile lor să fie plătite în băncile ucrainene. Oficialii ICS au declarat însă că operatorii maritim au învățat această lecție încă din pandemie și își plătesc membrii echipajului, inclusiv pe cei ruși și ucraineni, prin utilizarea portofelelor electronice și a cardurilor preplătite.
Pe lângă preocupările navigatorilor, transportul rutier european de mărfuri este pregătit pentru o penurie tot mai mare de șoferi de camioane ucraineni, potrivit publicației comerciale franceze www.actu-transport-logistique.fr. Așa cum arată diversele raportări, mulți dintre acești șoferi s-au întors acasă la familiile lor sau s-au înrolat în forțele armate ucrainene în urma deciziei guvernului lor de a mobiliza bărbați cu vârste cuprinse între 18 și 60 de ani. „Am observat că un anumit număr de șoferi ucraineni nu s-au întors la muncă după festivitățile Bisericii Creștine Ortodoxe de la începutul lunii ianuarie”, a comentat Federația germană de transport de marfă, BGL.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit