„Pentru ca s-a inchis productia, nici nu mai avem ce sa transportam. Produc aici si nu mai produc in Rusia, relatia pe care mergem, si invers“, a explicat Igor Otel, administratorul companiei Kaipos.
In aceste conditii, 80% din flota este deja in garaj. Din 25 de camioane, doar sase mai sunt pe traseu, iar din acestea trei sunt pe drumul de retur.
„Sunt in coloana sa intre in vama la Siret. Coada este de 10 kilometri deja“, a mai spus Igor Otel.
Compania transporta textile din Turcia catre Rusia pentru un producator de fashion, dar fabrica si-a suspendat activitatea. Iar o alta problema semnalata de administratorul firmei nemtene este faptul ca Rusia deja nu mai permite accesul soferilor moldoveni. „Soferii mei aveau dubla cetatenie, avand carte de identitate romaneasca si pasaport moldovenesc, si nu se mai pot duce acolo. S-au inchis si directiile de pasapoarte si nu pot obtine altele.“
Vehiculele sunt achizitionate in leasing de la doua institutii de creditare, din care doar una a acceptat supendarea ratelor, iar cealalta a trimis deja factura, dar nu inainte de scadenta
André Hommen este sofer de camion si merge regulat in Elvetia. In contextul actual al transporturilor europene, un blocaj de 17 ore in frontiera fara acces la instalatii sanitare sau alimente nu este nimic iesit din comun. Acesta a descoperit modalitati alternative de a avea grija de el insusi.
Potrivit lui André Hommen, Elvetia a avut mereu o problema in frontiera, dar acum a devenit si mai grava. „17 ore am asteptat pe drumul spre Berna joia trecuta“, se plange Hommen.
Sase transporturi a avut de facut catre Elvetia in aceste conditii. Potrivit lui si altor soferi de origine germana, asta este usor de acceptat, insa au, pe de alta parte, o reala problema la centrele logistice ale marilor retaileri din Germania, care sunt depasite de situatie. „Aloca vehiculele de descarcare pe o anumita poarta, apoi anuleaza si tot asa.“
In vama, soferii trebuie sa se ocupe singuri de pregatirea mesei.
André le arata colegilor sai cum sa gateasca retete delicioase cu cele mai simple mijloace intr-un blocaj de trafic la frontiera. El este, de asemenea, incantat ca exista inca solidaritate. „Norbert de Sousa, care detine un studio de tatuaje Traben-Trarbach, dar care este inchis acum, mi-a dat tot dezinfectantul pentru a ne proteja. Acestia sunt oamenii care nu se gandesc la ei insisi in asemenea perioade dificile, ci la cei carora le este mai greu. Il apreciez foarte mult.“
ASTRE, cea mai mare retea europeana de logistica, a recunoscut problema blocajelor de trafic, a locurilor de parcare supraaglomerate si a spatiilor de odihna inchise din cauza Covid-19.
In plus, soferii au dificultati la incarcare si descarcare, deoarece nici mersul la baie nu mai este sigur. ASTRE a lansat o campanie de solidaritate la nivel european.
ASTRE are 161 de membri si trei sferturi dintre acestia s-au alaturat deja campaniei si le ofera soferilor acces la instalatiile sanitare, optiuni de cazare si catering, spatii de depozitare si asistenta tehnica.