Industria transportului rutier de marfă se află în prezent într-un peisaj dificil, caracterizat de diverse obstacole. Potrivit Colliers, transportul intermodal de mărfuri, ajuns în al treilea și al patrulea trimestru al anului, indică o scădere semnificativă în „sezonul de vârf” tipic al acestui an și va fi amânat până anul viitor.
Printre provocările cu care se confruntă industria transportului rutier se pot enumera:
Inflația, creșterea costurilor și impactul asupra utilizatorilor finali:
Costurile de transport pe mare au cunoscut o creștere semnificativă din cauza inflației, cu prețurile medii ale containerelor crescând de la 4.000-6.000 de dolari la 20.000-24.000 de dolari. Această escaladare semnificativă a costurilor a determinat multe companii să ezite în a cheltui banii în plus pentru a-și menține expedierile în mișcare eficientă. Astfel, eforturile de reducere a costurilor duc adesea la creșterea costurilor pentru utilizatorii finali, afectând în cele din urmă consumatorii. Găsirea unui echilibru între inițiativele de reducere a costurilor și necesitatea unor operațiuni eficiente reprezintă o provocare semnificativă pentru industrie.
Provocări feroviare:
Sectorul feroviar funcționează sub o structură de conducere diferită față de alte industrii de transport. Ca urmare, prioritățile și accentul lor în reducerea întârzierilor și timpilor de așteptare în transport pot fi diferite. Această divergență în priorități ar putea contribui la întârzieri în mișcarea stocurilor, deoarece operatorii feroviari sunt compensați atunci când containerele stau pe șine.
Cererea fluctuantă și schimbarea modelelor de cumpărare:
Companiile se confruntă cu provocări în expedierea unor volume mari din cauza fluctuațiilor dramatice ale stocurilor și schimbărilor în modelele de cumpărare ale clienților. În ultimii trei ani, industria transportului rutier a asistat la epuizarea stocurilor, unele depozite raportând că sunt ocupate doar în proporție de 50-60% din cauza impactului COVID-19 și a declinului economic rezultat. Această epuizare a afectat stabilitatea și previzibilitatea industriei și a perturbat lanțurile de aprovizionare tradiționale, generând cereri fluctuante în diverse industrii.
Perspectiva economică sumbră:
Sentimentul general al industriei pare sumbru după un an de boom. Unele afaceri mici au înregistrat o scădere de 20% în veniturile pe parcursul anului, comparativ cu anul precedent, în timp ce altele au înregistrat o scădere de până la 50%. Acest mediu economic dificil a determinat afacerile mai mici să fie mai precaute, în timp ce companiile mai mari sunt într-o poziție mai bună pentru a face față provocărilor și pentru a explora oportunități de extindere.
Potrivit unui raport al firmei de analiză a transporturilor FTR, perspectivele pentru companiile de transport rutier în 2024 rămân moderat nefavorabile. Indicele condițiilor de transport rutier (TCI) pentru luna martie a indicat condiții persistent nefavorabile, cu o valoare de -5,83, față de -5,17 în februarie. Factori precum costurile dificile de finanțare, un mediu cu rate negative și scăderea tarifelor la cerere au contribuit la această scădere. Deși costurile combustibilului au scăzut ușor, iar ratele de utilizare s-au îmbunătățit, acestea nu au fost suficiente pentru a compensa condițiile negative în ansamblu.
Avery Vise, vicepreședintele transporturilor de la FTR, consideră că redresarea pieței pentru companiile de transport rutier va fi probabil mai puțin pronunțată în comparație cu anii precedenți. Industria nu a înregistrat o migrație semnificativă a șoferilor, ceea ce ar putea deschide calea unei redresări bazate pe capacitate. În timp ce transportatorii mai mari au preluat capacitatea de șoferi de la transportatorii mici care au eșuat, cererea de transport existentă nu este suficient de puternică pentru a folosi în totalitate forța de muncă disponibilă a șoferilor.
În timpul unei întâlniri a reprezentanților industriei cu noul ministru al transporturilor și comunicațiilor din Bulgaria, Georgi Gvozdeykov, transportatorii au subliniat că principala problemă a sectorului este lipsa șoferilor.
Potrivit patronatelor, industria are nevoie de 3.000 de șoferi pentru autobuze și camioane. De asemenea, s-a ridicat problema reducerii timpului de obținere a permisului de muncă pentru șoferii din afara Uniunii Europene, precum și crearea unor soluții specifice pentru formarea forței de muncă în Bulgaria.
Ministrul Gvozdeykov a subliniat că va aduce această problemă în atenția tuturor celor responsabili pentru a găsi cea mai bună soluție, potrivit presei locale. Totodată, va analiza și va lua în calcul experiența altor țări europene, adăugând că va căuta un echilibru pentru rezolvarea problemele, protejând interesele întreprinderilor, ale statului și ale cetățenilor.
La reuniune s-au discutat și aspecte legate de implementarea legislației europene privind detașarea șoferilor, sistemul de taxare, luarea de măsuri pentru combaterea transportului nereglementat, accelerarea schimbărilor de reglementare în sector, precum și păstrarea fondurilor din buget pentru subvenții și compensații pentru serviciile de autobuz.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit