Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Bosch, furnizorul de tehnologie și servicii, își extinde semnificativ activitatea în domeniul software-ului și al serviciilor digitale. Compania considerând că programarea este esențială pentru dezvoltarea sa viitoare și intenționează să genereze vânzări de miliarde de euro prin aceste activități până la finalul deceniului.

„De ceva timp, Bosch este și o companie de software. În cadrul companiei, expertiza noastră extinsă în domeniu ne permite să introducem linii de cod direct în produse. Software-ul integrat în produsele noastre reprezintă «tehnică pentru o viață» și îmbunătățește viața clienților noștri.”,

a declarat dr. Stefan Hartung, președintele consiliului de administrație Bosch, cu ocazia Bosch Tech Day 2024 de la Renningen.

Software-ul Bosch este integrat în diverse domenii, inclusiv în liniile de producție ale marilor întreprinderi industriale, în cadrul service-urilor auto și al echipamentelor medicale. Acesta oferă funcționalități avansate, precum avertizarea șoferilor despre vehicule aflate pe contrasens, protecția bunurilor valoroase și controlul tehnologiei clădirilor. De asemenea, software-ul Bosch a fost utilizat pe spațiul cosmic, Stația Spațială Internațională (ISS). În cadrul Bosch, 48.000 de angajați sunt programatori software, dintre care 42.000 lucrează în sectorul de activitate Mobilitate.

„Marșul triumfal al software-ului va revoluționa în mod fundamental industria auto”,

a declarat Hartung.

„În viitor, autovehiculele vor fi integrate perfect în lumea digitală. Drept urmare, vor fi mai presus decât orice altceva – actualizabile”,

a adăugat dr. Markus Heyn, membru în consiliul de administrație Bosch și președinte al sectorului Mobilitate.

Autovehiculele vor fi echipate cu funcții noi prin actualizări software „over the air”, fără a mai fi necesară vizitarea unui service auto. Markus Heyn afirmă că „Tehnologia Bosch va asigura îmbătrânirea mai lentă a mașinilor”. Aceleași actualizări vor aduce noi funcții de siguranță și confort și pentru camioane, motociclete și biciclete electrice. De la lansarea sistemului inteligent pentru biciclete electrice la finalul lui 2021, Bosch a introdus circa 70 de funcții și modificări prin aplicația eBike Flow, inclusiv funcții de alarmă, urmărire și noi moduri de mers.

Software-ul și serviciile digitale sunt esențiale pentru succesul afacerii Bosch, fiind motoarele inovației atât în companie, cât și în industrie. Bosch, cu expertiza sa vastă în mobilitate, producție și tehnologia construcțiilor, a devenit un partener valoros pentru companiile de top din domeniul IT.

„Pentru a exploata potențialul uriaș al software-ului și inteligenței artificiale, avem nevoie de parteneriate între egali. Foarte puține companii pot gestiona asta singure. În acest context, software-ul open-source oferă o modalitate deosebit de utilă de a reuni expertiza dincolo de granițele companiei, de a reduce costurile și de a crea soluții standardizate”,

a spus Hartung.

Factorii de decizie politică pot influența semnificativ dezvoltarea software-ului, în special în domeniul inteligenței artificiale (AI). Companiile au nevoie de certitudine în planificare pentru a inova eficient, ceea ce se aplică și în contextul noii Legi privind inteligența artificială adoptată de Uniunea Europeană (AI Act).

„UE trebuie acum să transpună rapid Legea privind inteligența artificială sub formă de standarde, pentru că, deși este necesară reglementarea, aceasta nu trebuie să blocheze în mod inutil ritmul tehnologiei”,

a completat Hartung.

Începutul unei ere în mobilitatea definită de software

În industria auto, noua tendință este autovehicul definit de software. Un studiu recent McKinsey estimează că piața globală de software și electronice pentru autovehicule va atinge 462 de miliarde de dolari până în 2030, iar ponderea software-ului în autovehicule se va tripla începând cu 2023. Bosch intenționează să capitalizeze pe această creștere și să rămână un partener de top și preferat pentru producătorii auto la nivel mondial.

„Ne aflăm la începutul erei autovehiculului definit de software”,

a precizat Heyn.

„Pentru Bosch, aceasta este o veste bună, pentru că ne descurcăm foarte bine în ambele domenii: hardware și software. Suntem una dintre puținele companii pe deplin competente în interacțiunea dintre electronicele auto și cloud.”

Având soluții software și servicii, precum Vehicle Health, Bosch îi ajută pe operatorii de flote să afle defecțiunile autovehiculelor și să sporească eficiența. În privința companiilor de logistică, platforma digitală Bosch L.OS facilitează digitalizarea și simplifică întregul lanț de operațiuni. Mai mult, Bosch a dezvoltat un software special care permite autovehiculelor să se oprească foarte lin, absolut fără niciun șoc, ca și cum la volan ar fi un șofer profesionist. Cu ajutorul funcției „eBrake to Zero” Bosch, pe lângă faptul că frânarea în traficul cu opriri și porniri frecvente este mult mai plăcută și mai relaxată, poate fi redus și riscul de rău de mișcare în rândul pasagerilor.

„Putem asigura un condus fără șocuri, într-un trafic cu opriri și porniri frecvente, utilizând un software care frânează la fel de lin ca un șofer profesionist”,

a adăugat Heyn.

Mobilitatea definită de software va transforma arhitectura vehiculelor de la o structură IT și electronică specifică domeniului la una centralizată și interdisciplinară, cu doar câteva calculatoare și senzori puternici. În loc de aproximativ o sută de unități de control de la diverși producători, vehiculele viitorului vor avea mai puțin de o duzină de computere care vor combina funcțiile de control. Bosch și Qualcomm au prezentat un nou computer auto ce integrează funcțiile de infotainment și asistență pentru șofer, reducând spațiul, cablurile, greutatea și costurile. Economiile din îmbinarea acestor funcții pot ajunge până la 30%. Bosch a generat aproape 4 miliarde de euro din vânzările de computere avansate pentru autovehicule în ultimii trei ani.

Indiferent de numărul lor, computerele și pachetele software dintr-un autovehicul trebuie conectate pentru a comunica eficient, chiar și între componente de la diferiți producători. Filiala Bosch, ETAS, furnizează middleware-ul necesar pentru această interconectare, traducând între componentele fizice și aplicațiile software. În viitor, la fel cum astăzi aproape toate autovehiculele conțin componente Bosch, acestea vor conține și linii de cod Bosch.

Stellantis îmbunătățește experiența de mobilitate pentru proprietarii vehiculelor care aparțin celor 14 mărci emblematice ale companiei, prin introducerea constantă de noi caracteristici conectate. Noile lansări au dus la creșterea veniturilor din software și din servicii conectate, caracterizate prin marje mari. Din 2021, aceste venituri s-au mărit de 2,5 ori, iar numărul global de abonați a ajuns la cinci milioane în aceeași perioadă.

Compania a înregistrat o creștere de 15% a parcului auto monetizabil, ajungând la 13,8 milioane de vehicule, și a livrat peste 94 de milioane de actualizări over-the-air (OTA) în 2023, îmbunătățind caracteristicile vehiculelor existente. Realizările au stabilit fundamentul pentru următoarea fază de creștere a software-ului la Stellantis. De asemenea, prin folosirea instrumentelor de proiectare și testare bazate pe cloud, precum Virtual Engineering Workbench, se poate redefini viteza, calitatea și implementarea dezvoltării software-ului pentru automobile. Software-ul dezvoltat intern și cu parteneri strategici permite implementarea unor caracteristici avansate atât pentru vehiculele viitoare, cât și pentru cele existente.

„Am făcut o schimbare decisivă de la o mentalitate tradițională a industriei auto la o funcționare mult mai asemănătoare cu cea a unei companii de tip start-up, inclusiv un accent puternic pe viteză și pe dezvoltarea propriilor noastre capacități de creare de software. Aceasta ne oferă o flexibilitate critică și un avantaj competitiv în viitor. Acum facem pasul următor și începem să ne extindem, ceea ce include pregătirea tehnică pentru integrarea platformelor noastre tehnologice transformative STLA Brain, STLA SmartCockpit și STLA AutoDrive, bazate pe inteligența artificială.”,

a declarat Yves Bonnefont, Chief Software Officer al Stellantis.

Stellantis și-a construit capacitățile interne pentru a-și dezvolta propriul software, profitând de o amprentă globală de centre de dezvoltare tehnologică pentru a lucra 24/7, construind și personalizând produse software pentru fiecare dintre platformele de vehicule ale companiei.

Printre platformele tehnologice de ultimă generație se află:

STLA Brain: Arhitectura de bază oferă calcul centralizat și acces complet over-the-air la senzori și actuatori. Aceasta reduce complexitatea, permite reducerea la jumătate a numărului de unități de control electronic (ECU) pe vehicul, până la aproximativ 60 de ECU. Noile caracteristici pot fi dezvoltate intern în mai puțin de șase luni, o pătrime din timpul procesului actual. Pregătirea tehnologică pentru integrare este așteptată până la finalul anului, cu integrarea vehiculelor în 2025.

STLA SmartCockpit: Platforma introduce o generație nouă de personalizare și capacități conectate, bazate pe tehnologii de învățare automată și inteligență artificială, oferind utilizatorilor o integrare perfectă cu viața lor digitală. Accentul pus pe meniuri simplificate, cu mai puține clicuri pentru a răspunde la intrările utilizatorului, îmbunătățește semnificativ ușurința de utilizare. Experiențele bazate pe inteligență artificială oferă ocupanților vehiculelor mai multe opțiuni în ceea ce privește funcțiile de navigație, media, climă, iluminare și productivitate. Cheia este un profil personal digital care cunoaște preferințele și care se deplasează cu dumneavoastră între vehiculele marca Stellantis. Pregătirea tehnologiei pentru integrare este așteptată până la finalul anului. STLA SmartCockpit debutează pe un vehicul marca Stellantis în 2025.

STLA AutoDrive: Acest sistem valorifică capacitățile STLA Brain și STLA SmartCockpit pentru a oferi o tehnologie utilă și actualizată în permanență a sistemului avansat de asistență a șoferului (ADAS), care este intuitivă, robustă și inspiră încredere șoferului. STLA AutoDrive are ca obiectiv creșterea semnificativă a timpului și a distanței neîntrerupte pentru conducerea asistată de ADAS. Strategia include un ADAS de top în industrie ce oferă șoferilor atât mobilitate hands-off/cu ochii pe șosea, cât și o revenire limitată hands-off/cu ochii pe șosea (nivel 2+) în același sistem. Pregătirea tehnologiei Eyes-off pentru integrare este așteptată până la finalul anului, iar lansarea comercială va avea loc în 2025.

Stellantis dezvoltă servicii conectate și funcții activate prin software pentru clienții de retail și de flote sub filozofia “Make my drive safer, make my life easier, and make my drive more exciting.”

Funcțiile disponibile în regiunile din întreaga lume includ:

e-ROUTES: Disponibilă în Europa și în curs de extindere la nivel global în acest an, Stellantis fiind și primul producător auto care lansează o aplicație smartphone de planificare a traseelor integrată cu date în timp real despre vehicule, special concepută pentru vehiculele electrice, potrivit companiei. Apple CarPlay și Android Auto proiectează e-ROUTES pe ecranul central al vehiculului. Opririle de încărcare sunt adaptate în funcție de preferințele șoferului, inclusiv opțiunile de plată și nivelul minim al bateriei.

Asistentul virtual îmbunătățit ChatGPT: După un pilot de succes în octombrie 2023, Stellantis este primul OEM care oferă ChatGPT ca o funcție standard pentru vehiculele noi și existente, disponibil în 20 de țări europene până la finalul lui 2024. Conversația în limbaj natural îi poate ajuta pe clienți să afle mai multe despre lumea din jurul lor, despre locurile în care merg sau chiar să le spună pasagerilor o poveste.

AppMarket: În America de Nord, AppMarket este hub-ul central pentru conectivitate, integrând servicii și experiențe reîmprospătate în mod regulat cu posibilitatea de a achiziționa abonamente în vehicul. AppMarket a fost pus la dispoziție în aproape jumătate din vehiculele Jeep® și Ram din anii model 2021-2023 și va ajunge la 99% din vehiculele eligibile până la finalul lui 2024. Un serviciu similar acoperă vehiculele eligibile din Europa.

Free2move Connect Fleet: Această platformă de gestionare a flotei conectează un manager de flotă cu vehiculele sale pentru o vizibilitate în timp real. Un tablou de bord online afișează date vitale privind starea vehiculului, cum ar fi uleiul rămas sau starea de încărcare a bateriei. Free2move Connect Fleet poate, de asemenea, să stabilească limite de geofence și oferă geolocalizare în timp real. În caz de furt, un dispozitiv de urmărire ajută la recuperare.

MyTasks: Acest instrument le oferă șoferilor toate informațiile de care au nevoie pe ecranul de divertisment de la bordul autovehiculului pentru a-și executa programul în mod eficient, chiar dacă există modificări sau întârzieri. Managerii de flotă primesc actualizări automate atunci când sarcinile sunt finalizate sau întârziate și reprogramate, astfel încât toate părțile pot gestiona progresul zilei.

Mobilisights își extinde baza de clienți prin valorificarea datelor provenite de la 13,8 milioane de vehicule conectate Stellantis pentru a oferi soluții inovatoare care nu numai că respectă confidențialitatea, ci și îmbogățesc experiențele clienților săi. Aceste informații îmbunătățesc gestionarea flotei, experiența șoferilor, gestionarea traficului și planificarea urbană, favorizând o lume a transporturilor mai inteligentă și mai sigură prin intermediul datelor personalizate și anonimizate.

Informații despre caracteristicile software-ului Stellantis pot fi găsite pe www.myconnectedcars.stellantis.com.

Strategia software-ului Stellantis vizează generarea a aproximativ 20 de miliarde de euro în venituri anuale suplimentare până la finalul deceniului.