Un sondaj privind locurile de parcare din Europa și realizat de Iwona Blecharczyk (Trucking Girl) la solicitarea asociației poloneze de transport și logistică TLP, la care au participat aproximativ 1.700 de șoferi polonezi, belaruși, bulgari, olandezi, lituanieni, români, ucraineni, maghiari ș.a., arată că țara în care ei se simt cel mai puțin în siguranță când staționează este Franța (indicată de 43% dintre respondenți), urmată de Belgia (17%) și Germania (13%). Iar țările cele mai sigure sunt Polonia (35% din răspunsuri), Germania (20%) și Austria (14%).
Evaluările diferite cu privire la Germania pot rezulta din faptul că, atunci când au răspuns la întrebarea cu privire la sentimentul de securitate din parcări, șoferii au luat în considerare mai multe aspecte, de la probabilitatea furtului, agresiunii sau a altor astfel de evenimente până la atitudinea autorităților pentru menținerea ordinii și securității.
„În Germania, avem de-a face cu un număr mare de incidente în parcări și de aici opiniile negative ale șoferilor despre această țară. Totuși, poliția germană contracarează și reacționează activ la orice situații negative, ceea ce este apreciat de alți respondenți. Din păcate, nu același lucru se poate spune despre Franța. Cu un număr mare de furturi și tâlhării, șoferii se plâng că serviciile locale nu numai că nu iau măsuri preventive, dar ignoră toate rapoartele despre astfel de evenimente. În Franța șoferii sunt lăsați să se descurce singuri“, explică președintele TLP, Maciej Wroński.
Rezultatele acestui sondaj au fost prezentate în Parlamentul European la final de aprilie în cadrul Conferinței „Condiții de muncă și de odihnă pentru șoferii profesioniști din UE – când vor fi ele demne și normale?“, dar și în timpul vizitei de lucru a TLP la DG MOVE.
În timpul conferinței, doi eurodeputați polonezi au declarat că vor iniția o dezbatere oficială pe această temă în cadrul unei reuniuni a Comisiei pentru transport și turism a Parlamentului European (TRAN). Iar rezultatele sondajului au servit drept justificare factuală și convingătoare pentru propunerile TLP privind măsuri de reglementare specifice pe care ar trebui să le ia instituțiile UE. „Din păcate, nu mă aștept ca atingerea obiectivului de îmbunătățire a condițiilor de odihnă ale șoferilor să fie rapidă și ușoară. Activitatea din actualul mandat al autorităților UE se va concentra asupra proiectelor deja inițiate. Cu toate acestea, subiectul este important din punct de vedere social. Prin urmare, acțiunile consecvente, inclusiv în cooperare cu sindicatele, vor mobiliza după un timp politicienii și funcționarii pentru a rezolva problema. Pentru noi, asigurarea unor condiții bune pentru șoferi este una dintre cele mai importante provocări. De aceea nu vom renunța la acest subiect“, a concluzionat președintele TLP.
Asociația poloneză de transport și logistică TLP i-a solicitat Iwonei Blecharczyk (Trucking Girl) să realizeze un sondaj privind locurile de parcare din Europa, iar la acesta au participat aproximativ 1.700 de șoferi polonezi, belaruși, bulgari, olandezi, lituanieni, români, ucraineni, maghiari ș.a. 66% dintre ei au declarat că problemele pe care le întâmpină la oprire și condițiile de odihnă îi fac să se gândească să renunțe la această meserie. Fenomenul este larg răspândit în întreaga Uniune Europeană, iar situația diferă de la o țară la alta doar în ceea ce privește amploarea și intensitatea problemei.
Concluzia președintelui TLP, Maciej Wroński, este că, dacă nu există preocupare pentru demnitatea și drepturile fundamentale ale șoferilor care merg pe drumurile europene și dacă nu se îmbunătățesc condițiile de odihnă vor fi mai multe persoane care vor renunța la această meserie decât care vor începe să lucreze în domeniu, în contextul în care deja există criză de conducători auto de mulți ani. Și nicio campanie care urmărește să promoveze atractivitatea acestei meserii nu va acoperi situația jenantă din parcări, inclusiv din țările cele mai dezvoltate ale lumii, care sunt țările UE.
Sondajul arată că cele mai proaste condiții de odihnă pentru șoferii de camioane sunt în Germania, țară indicată de 32% dintre respondenți. Pe locul al doilea se află Franța și Belgia (cu 16% fiecare).
Evaluarea vizează condițiile sanitare și sociale, zgomotul și numărul de locuri de parcare. În Franța există un număr mai mare de locuri de parcare decât în Germania, dar dotarea lor este mult mai proastă: multe dintre ele nu au infrastructură socială și sanitară suficientă și sunt numite de șoferi „sălbatice“. Paradoxal, opiniile sunt extrem de împărțite, deoarece Franța și Germania au fost indicate de 18%, respectiv 15% dintre șoferi, la întrebarea privind țările cu cele mai bune condiții de odihnă. Pe de altă parte, în cazul Poloniei lucrurile sunt clare, 26% dintre șoferii intervievați numind această țară pe primul loc în ceea ce privește condițiile bune din parcări. Dar TLP subliniază că primul loc înseamnă doar că aceste condiții sunt cele mai bune, nu că sunt neapărat bune.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit