În contextul problemelor aduse pe piața de transport de criza Covid-19, de Pachetul Mobilitate și, mai nou, de războiul din Ucraina, în Polonia s-au făcut mai multe studii despre flota de transport a țării și despre activitatea sa, dar și despre modalitățile de a face ca această ramură economică, atât de importantă pentru Polonia, să aibă cât mai puțin de suferit ca urmare a noilor reglementări și realități geo-strategice.
În cea mai recentă dintre analize, citată de asociația de transport și logistică TLP, este subliniat faptul că, dacă pe piața europeană comună germanii sunt renumiți pentru producția de mașini și italienii pentru bucătărie, polonezii sunt, cu siguranță, specialiști în transportul rutier. În ultimii ani, companiile din această țară au dobândit o poziție de lider pe rutele comerciale europene și au ajuns să facă un sfert din transportul rutier de mărfuri între Germania și Franța. Iar acum ele își apără această poziție, în ciuda încercărilor de a li se restricționa accesul la piața comună.
Polonia este cea mai mare piață europeană de transport rutier, depășind în 2019 Germania, iar firmele de acolo transportă aproape 360 de miliarde de tone-kilometri pe an, majoritatea în țară sau din/spre Polonia. Creșterea din ultimul deceniu se datorează în principal muncii prestate în străinătate, mai ales în transportul transfrontalier.
Volumul de activitate la intern a crescut în medie cu 4,2%/an din 2010 până în 2020, iar cabotajul și transportul cross trade cu 9,5%/an. De exemplu, în 2008 polonezii transportau 8% din mărfurile dintre Germania și Franța, ca greutate, iar în 2020 ajunseseră la 25%, depășindu-i din acest punct de vedere pe francezi.
Companiile de transport din Polonia desfășoară o activitate intensă din Germania în Belgia, Italia, Cehia sau Marea Britanie, iar pe ruta dintre Marea Britanie și Germania aproape jumătate din mărfuri sunt transportate cu vehicule înmatriculate în Polonia, așa cum reiese din raportul „Transport rutier în Polonia 2021+“, realizat de SpotData și TLP.
Nicio altă țară nu joacă un rol similar în transportul internațional, se mai arată în raport. Schimbul de bunuri între țările UE, precum și exporturile și importurile UE se bazează pe transportatorii polonezi. Pe rutele internaționale, cu sau fără legătură cu Polonia, companiile poloneze efectuează de trei ori mai multe curse de transport (230 de miliarde de tone-kilometri) decât companiile din Germania, Franța și Italia împreună (72 de miliarde t-km). Veniturile din exportul serviciilor de transport rutier de marfă polonez se ridică la 9,3 miliarde de euro și sunt aproape la nivelul valorii vânzărilor la export generate de companiile germane, franceze și italiene la un loc (aproximativ 10 miliarde de euro). În concluzie, transportul de mărfuri a devenit o specialitate poloneză.
Aceasta înseamnă că, în ciuda mediului economic și legislativ dificil, creșterea importanței transportului polonez în economia europeană nu poate fi oprită, se mai arată în raport, deoarece cifrele sunt deja prea mari, iar competitorii nu au suficiente resurse și experiență pentru a ataca această poziție pe scară largă.
Dar transportul rutier polonez este benefic și pentru economia europeană în ansamblul ei, deoarece le permite producătorilor occidentali să economisească bani, deci să fie mai competitivi pe piețele internaționale. În prezent, întreaga Europă Centrală reprezintă mai mult de un sfert din serviciile de transport din UE, în ciuda faptului că ponderea acestor țări în PIB-ul UE nu depășește 10%, iar importanța lor, cred polonezii, nu mai poate fi redusă.
Exportul de servicii de transport joacă un rol macroeconomic important în Polonia, printr-un impact benefic asupra balanței de plăți. Vânzările de servicii de transport ale companiilor poloneze către întreprinderile occidentale reprezintă 28% din totalul exporturilor poloneze de servicii și aproximativ 6% din totalul exporturilor interne – numărând bunurile și serviciile la un loc. Polonia are un excedent uriaș în comerțul cu servicii de transport, ajungând la 8,9 miliarde de euro în 2020, cu 6 miliarde de euro mai mult decât în urmă cu 10 ani. Iar impactul pozitiv asupra soldului contului curent se traduce prin scăderea datoriei externe, o mai mare credibilitate financiară a țării, un rating mai mare și costuri mai mici de administrare a datoriilor.
Aceasta este concluzia raportului „Transportul Rutier din Polonia în 2021“, realizat de asociația poloneză de transport și logistică TLP și de centrul de analize SpotData, care mai arată că transportul rutier joacă un rol tot mai important și la nivelul economiei europene și crește cu circa 10% în fiecare an, în timp ce se confruntă totuși cu numeroase probleme, printre care cele mai importante sunt lipsa de șoferi și schimbările din legislația comunitară, pe care companiile chestionate le notează cu 8,1 de puncte ca gravitate, pe o scară de la 1 la 10.
Raportul se bazează pe analize ale informațiilor publice din Polonia și Europa, pe declarațiile financiare de la cele mai mari 100 de companii din țară, pe un sondaj cantitativ realizat pe un eșantion de 115 firme și pe interviurile cu manageri de transport. Scopul său este acela de a arăta cum este de fapt transportul rutier din Polonia, pe cine servește el, cu cine colaborează și ce valoare aduce economiei poloneze în ansamblul ei, dar și societății poloneze și europene în general, și se dorește a fi un instrument util atât pentru managerii de transport, cât și pentru clienții și partenerii de afaceri ai transportatorilor, pentru potențialii investitori și pentru politicieni și administrația publică, de care depind condițiile de operare ale firmelor din domeniu.
Pentru Polonia, transportul rutier de mărfuri este una dintre cele mai mari trei sectoare economice, alături de comerțul en-gros și retail. Acesta contribuie cu doar 6% la PIB-ul țării, dar rolul său pentru economie este mult mai important, deoarece comerțul și industria nu ar putea funcționa fără el. Conform raportului TLP și SpotData, transportul este un element critic pentru industrii care contribuie cu 50% la PIB-ul țării și creează un milion de locuitori de muncă, se ocupă de 85% dintre exporturile Poloniei și plătește taxe de peste 16 miliarde de zloți (un zlot polonez este echivalentul a circa 1,066 lei).
Transportul rutier polonez are o contribuție importantă și la nivelul economiei europene, firmele din această țară efectuând aproape un sfert din transportul rutier de mărfuri din Germania spre Franța (față de 8% în 2008) și peste 20% din transportul rutier de mărfuri din Germana spre Italia, Cehia și Marea Britanie.
În total, firmele poloneze generează peste 300 de miliarde de tone-kilometri de transport, dintre care aproximativ 120.000.000.000 t-km pe piața internă. Totuși, cea mai mare creștere au înregistrat-o la transport cross trade și cabotaj, cu o medie de 9,4% pe an în ultimii 10 ani, în timp ce rata de creștere la export, import și transport intern a fost de 4-5%/an.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit