In cadrul evenimentului „Real Estate & Construction Forum”, organizat de BusinessMark la Bucuresti, pe 27 martie 2020, Costin Blideanu, Head of Leasing Retail Division, AFI Europe Romania, observa o maturizare a pietei, dar si un moment psihologic in care se schimba dorintele consumatorilor.
„Nivelul de happiness a scazut foarte tare, iar consumatorii nu mai stiu ce vor. Frica nu creeaza consum. Cred ca vom dezvolta proiecte interesante numai punand consumatorii pe primul plan. Anul trecut s-a vorbit cel mai mult de online, dar nu credem in semnul egal intre o vanzare online si cea din mall. Magazinul online creste vanzarea din offline.”
Venera Munjev, Senior Associate| Retail Agency, Colliers International Romania, intareste aceasta opinie. „Trebuie sa te adaptezi consumatorului. Consumatorul este high-demanding, iar piata este mult mai variata. Deja nu mai vorbim doar despre 2-3 dezvoltatori; avem inclusiv dezvoltatori din alte tari, iar oamenii vor sa fie informati. Online si offline se completeaza. Este bine sa fii si acolo, si acolo. Nu cred ca brandurile sunt amenintate de comertul online. Suntem bine daca lucram intr-un parteneriat.” In acest context, Cristian Turculet, Expansion Director Romania & Bulgaria, AMREST (Starbucks, Burger King), a explicat ca zona de retail trece in prezent printr-o mare schimbare. „In momentul de fata, esti extrem de expus – atat ca dezvoltator, cat si ca operator – pe internet. Felul in care au evoluat obiceiurile de consum ne fac sa ne adaptam; suntem mult mai atenti la relatia cu clientii, la vizibilitatea in online. Este foarte usor sa construiesti, dar si sa pierzi, printr-o anumita greseala pe care o putem comite. A fi in online este foarte important, pentru ca acolo se misca lucrurile. Acolo este viitorul”, a spus acesta, completat de Lucian Anghel, Founder & CEO, Energypal – Timepal Romania & FMS: „am observat magazine care isi doresc sa aiba interfete, pentru a monitoriza eficienta consumului. Noi am promovat partea de condition-based monitoring; decat sa fac mentenanta mai des, prefer sa merg pe baza semnalelor primite in teritoriu, pe baza de monitorizare. Eficienta energetica, consumul, sunt foarte importante.”
Pentru a ajunge la milioane de consumatori chinezi si a impulsiona vanzarile pe piata asiatica, Starbucks incheie un parteneriat cu gigantul jucator din comertul electronic, Alibaba. Astfel, Starbucks a anuntat ca, incepand cu luna viitoare, va livra in 150 de magazine din Beijing si Shanghai, utilizand platforma Ele.me de livrare a alimentelor la cerere. Platforma, apartinand Alibaba, gazduieste 3 milioane de utilizatori inregistrati, catre care livreaza in principal comenzi alimentare, dar si medicamente si flori.
Flota a fost customizata special, pentru a putea transporta bauturile livrate de Starbucks. Dupa proiectele pilot de la Beijing si Shanghai, programul de livrare se va extinde la peste 2.000 de magazine din 30 de orase din China.
Pe langa vanzarile via Ele.me, Starbucks va intra si in supermarketurile Hema ale Alibaba, in Hangzhou si Shanghai, in asa-numitele „bucatarii de livrare Starbucks“ care se vor ocupa de comenzile online.
De asemenea, Starbucks si Alibaba lanseaza un magazin virtual Starbucks, prin integrarea ambelor platforme mobile pentru clienti, printre care Starbucks Rewards, Taobao, Alipay, Tmall si Koubei. In cadrul ecosistemului de aplicatii, cumparatorii vor putea sa comande o bautura Starbucks sau sa ii trimita unui prieten, folosind platforma sociala de cadouri „Say it with Starbucks“.
Cu consumul de cafea in crestere in China, Starbucks vede oportunitatea de extindere pe o piata care in mod traditional a optat pentru ceai.
Starbucks a intrat pentru prima data in China in 1999. In acest an, compania intentioneaza sa deschida 600 de magazine noi in China, astfel incat la sfarsitul anului fiscal 2022 sa opereze 6.000 de magazine in 230 de orase din China.