Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Specialiștii companiei de top în Europa Centrală și de Est, specializată în contabilitate, fiscalitate, audit financiar și consultanță juridică, TPA Romania precizează că în momentul de față digitalizarea reprezintă un pas care nu mai poate fi amânat. Lipsa acestora nu reprezintă doar întârzieri și erori, ci și costuri suplimentare, dificultăți în interacțiunea cu autoritățile fiscale și riscuri de sancțiuni care pot afecta serios stabilitatea unei afaceri.

„Introducerea e-Factura a accelerat procesul de digitalizare, obligând companiile să adopte soluții digitale pentru emiterea și gestionarea facturilor. Aceasta măsură a fost esențială pentru creșterea transparenței fiscale și reducerea evaziunii, dar a reprezentat o provocare pentru firmele de dimensiune mai redusă, care au fost nevoite să investească rapid în tehnologie, adaptându-și bugetele din mers. În prezent, funcționarea unei companii fără digitalizarea proceselor contabile devine din ce în ce mai dificilă, afectând competitivitatea și eficiența operațională, dar, mai presus de toate, presupune costuri suplimentare în a răspunde cerințelor de clarificare venite din partea autorităților sau poate implica amenzi generate de calitatea datelor raportate.”, a explicat Maria Junghiatu, partener în cadrul TPA Romania.

Investițiile în digitalizarea proceselor contabile pot varia în funcție de companie și de complexitatea operațiunilor. Astfel, o firmă mică ar avea nevoie de un buget de 1.000-2.000 de euro, pentru software de contabilitate și instruirea personalului, în timp ce o companie mai mare poate ajunge la investiții de zeci de mii de euro, în sisteme integrate și personalizate.

„În domeniul financiar-contabil, digitalizarea oscilează între a fi o obligație și o opțiune strategică. Pentru companiile mari, unde volumul de date și complexitatea proceselor impun soluții eficiente, digitalizarea este adesea o necesitate pentru conformitate și performanță. În schimb, pentru companiile mici și mijlocii, aceasta poate fi o oportunitate de a economisi resurse și de a optimiza procesele, adoptând treptat soluții digitale scalabile.”, a completat Maria Junghiatu.

Experții TPA Romania au identificat o serie de provocări pe care le-au întâmpinat companiile în tranziția către digitalizarea proceselor contabile, printre care costurile inițiale mai mari, rezistența la schimbare din partea angajaților, lipsa competențelor interne și dificultăților de integrare a noilor sisteme.

„Provocările cresc în cazul companiilor din afara României care au reprezentanțe locale, din cauza cerințelor fiscale specifice țării noastre, cum ar fi raportarea SAF-T sau e-Factura, care sunt mai ample și mai detaliate comparativ cu alte țări. Astfel se explică de ce costurile de raportare fiscală pot fi mai mari în România.”, a menționat Maria Junghiatu.

Digitalizarea proceselor financiar-contabile devine un factor esențial în industriile care gestionează volume mari de date și necesită conformitate strictă cu reglementările fiscale.

„Printre industriile cu cea mai mare nevoie de digitalizare se numără sectorul financiar-bancar, unde reglementări specifice și cerințele complexe de raportare impun soluții digitale avansate. De asemenea, retailul și e-commerce-ul trebuie să optimizeze experiența clientului și să asigure conformitatea prin digitalizarea proceselor de plată. Și industria energiei, puternic reglementată, are nevoie de implemetări tehnologice dedicate. În schimb, domenii precum agricultura și construcțiile au un ritm mai lent de digitalizare, din cauza naturii activităților și a lipsei infrastructurii tehnologice adecvate.”, a precizat Maria Junghiatu.

Raportarea SAF-T (Standard Audit File for Tax) necesită respectarea formatului standard OECD, ceea ce impune utilizarea unor soluții digitale avansate pentru generarea și transmiterea fișierelor conform cerințelor. De asemenea, automatizarea proceselor asigură acuratețe în colectarea și prelucrarea datelor, minimizând riscul de neconformitate. Consultanții TPA Romania subliniază că impactul digitalizării nu este de neglijat în buna desfășurare a activității. Acesta facilitează respectarea termenelor impuse de autorități și transparența în comunicare, protejând totodată companiile de potențiale penalizări sau sancțiuni.

Tehnologiile sunt deja folosite la scară largă, precum RPA (Robotic Process Automation) pentru automatizarea activităților repetitive, de la reconcilierea conturilor până la generarea rapoartelor sau gestionarea facturilor. În prezent, aceste soluții sunt diverse și pot implica de la alternative simple de automatizare până la cele mai complexe, bazate pe inteligența artificială, în functie de complexitatea proceselor pe care le susțin și a bugetelor alocate digitalizării. În practică, soluțiile pot fi distincte de softul de bază al evidenței contabile, ceea ce implică și costuri la nivel de integrare, potrivit specialiștilor TPA Romania.

Tendințele actuale în digitalizarea proceselor financiar-contabile includ adoptarea tehnologiilor emergente precum inteligența artificială (AI), blockchain și automatizarea avansată. AI permite analiza predictivă și automatizarea proceselor complexe, reducând erorile și îmbunătățind luarea deciziilor, blockchain asigură transparența și securitatea datelor, fiind utilizat pentru audituri și conformitate fiscală, iar automatizarea avansată, prin RPA, simplifică sarcinile repetitive și crește eficiența operațională.

„Pentru a se pregăti, companiile trebuie să investească în infrastructura tehnologică, să instruiască angajații și să colaboreze cu experți pentru integrarea acestor soluții. Prin eliminarea proceselor manuale, aceste tehnologii transformă practicile tradiționale, reduce costurilor și crește viteza de procesare, oferind companiilor un avantaj competitiv semnificativ. Ele nu doar optimizează procesele, ci schimbă complet modul de lucru, trecând de la metode manuale și consumatoare de timp la soluții rapide, eficiente și sigure. Toate aceste soluții evoluate de operare asigură în timp reducerea erorilor, creșterea productivității și accesibilitatea datelor, susținând faptul că nu avem de-a face doar cu o tendință, ci cu un factor cheie al succesului operațional.”, a subliniat Maria Junghiatu.

Vânzările globale ale Renault Group au înregistrat un total de 511.000 unități în trimestrul al 3-lea din 2023 (T3) marcând o creștere de 6,1% față de aceeași perioadă din 2022. În Europa, acest succes a fost remarcabil, cu o creștere de 15,3%.

Renault Group a atins vânzări de aproape 357.000 unități, în creștere cu 11% în comparație cu T3 al anului precedent. În Europa, mărcile Renault Group au înregistrat o creștere semnificativă de 24,8%, ajungând la 223.000 unități.

Pe parcursul primelor nouă luni ale anului 2023, Renault Group și-a consolidat poziția ocupând locul al doilea în clasamentul celor mai vândute mărci din Europa, cu o creștere de 22,2% față de aceeași perioadă din 2022, și a continuat să fie lider pe piața auto din Franța.

De asemenea, a obținut rezultate de top în ceea ce privește vânzările de vehicule utilitare, cu o creștere de 21% în primele 9 luni (25,5% în Europa). Pe piața vehiculelor utilitare ușoare (LCV), Renault Group a fost lider în Europa.

Totodată, vânzările mărcii Dacia au crescut semnificativ în primele 9 luni ale lui 2023, atingând 494.000 unități, ceea ce reprezintă o creștere de 16,7% față de aceeași perioadă a anului precedent. În T3, Dacia a vândut 148.000 de vehicule, în creștere cu 2,4% față de T3 al anului 2022. Modelele de bază ale gamei Dacia au înregistrat creșteri semnificative ale vânzărilor în primele 9 luni, așa cum Spring +40,6%, Sandero +18,3%, Duster +4,1% și Jogger, +76,1%.

În segmentul de retail, Dacia își menține locul al doilea la nivel european.

Alpine a înregistrat peste 1.000 de unități vândute în T3, în creștere cu 31% față de aceeași perioadă a anului 2022.

Renault Group a pus un accent deosebit pe vânzările către clienții persoane fizice, reușind să realizeze 64% din vânzări în acest segment pe cele cinci piețe principale din Europa.

În segmentul de autoturisme de clasă C și superioare, Renault a înregistrat o creștere de 27% în T3 al lui 2023 în comparație cu aceeași perioadă din 2022.

Totodată, Renault Megane E-TECH Electric a avut un succes impresionant, cu 11.500 de unități vândute în T3 din 2023. Aproximativ 70% din aceste vânzări au fost reprezentate de versiunile superioare și 80% de motorizarea cea mai puternică. Acest model a avut o pondere de 2,2% în vânzările totale pe piața vehiculelor electrice (BEV) din Europa.

Renault Austral a marcat aproape 21.000 de unități vândute în T3 din 2023, cu versiunile hibride reprezentând 65% din total și versiunile superioare ale gamei, 60%.

Renault Espace, lansat în iunie, a avut succes, cu aproape 2.400 de unități vândute, și va fi introdus pe noi piețe în perioada următoare.

În acest an, Renault Group a continuat să își extindă prezența în segmentul vehiculelor electrificate

Vânzările de autoturisme electrificate ale mărcii Renault au crescut cu 22%, reprezentând 43% din vânzările de autoturisme ale mărcii în Europa. Vehiculele full electric reprezintă 11% din vânzările mărcii în Europa în acest T3.

Această tendință a fost susținută de succesul modelelor Espace E-Tech Hybrid și de Noul Clio cu motorizare hibridă. În viitor, Renault Group are planuri de extindere a gamei de vehicule electrice, odată cu lansarea modelelor Scenic E-Tech și Renault 5 începând din 2024.

De asemenea, versiunea Hybrid 140 a modelului Dacia Jogger a reprezentat 25% din comenzile pentru acest model, susținând eforturile de a atrage noi clienți și tendința de electrificare a mărcii.

Dacia Spring, un model 100% electric, a înregistrat aproape 16.000 de unități vândute în Europa în T3 din 2023. Acest model s-a clasat pe locul al treilea în clasamentul celor mai vândute vehicule electrice către clienții persoane fizice, fiind considerat cel mai accesibil BEV de pe piața europeană.

De asemenea, Renault Group a raportat o cifră de afaceri de 10,5 miliarde de euro în T3 din 2023, în creștere cu 7,6% față de aceeași perioadă a anului 2022. La rate de schimb constante, cifra de afaceri a Grupului a crescut cu 13,8%.

Cifra de afaceri a perimetrului Automobile s-a cifrat la 9,4 miliarde de euro, în creștere cu 5% față de nivelul înregistrat în T3 al anului 2022, sau +11,3% la rate constante de schimb. Efectul negativ al ratelor de schimb a fost în principal legat de devalorizarea peso-ului argentinian și lirei turcești.

Alte factori care au contribuit la performanța financiară a Renault Group includ efectul volumelor de vânzări, mixul geografic, efectul puternic al prețurilor și vânzările către parteneri.

În plus, serviciile de mobilitate au contribuit cu 11 milioane de euro la cifra de afaceri a T3 din 2023, iar Mobilize Financial Services a înregistrat o cifră de afaceri de 1.102 milioane de euro, cu o creștere semnificativă datorată dobânzilor mai ridicate și a creșterilor numărului de contracte.

În ceea ce privește stocurile totale, acestea au scăzut la 542.000 de vehicule la finalul lui septembrie 2023, în concordanță cu obiectivul de a diminua stocul total sub 500.000 de vehicule până la finalul anului. Nivelul stocului curent corespunde portofoliului de comenzi, care la finalul lui septembrie a reprezentat echivalentul a 2,5 luni de vânzări.

Renault Group a reconfirmat perspectivele sale financiare pentru întregul an 2023, previzionând o marjă operațională a Grupului situată între 7% și 8%, precum și un free cash flow care va fi superior sau egal cu 2,5 miliarde de euro.

„Renault Group a reușit din nou o performanță solidă în trimestrul al treilea, cifra de afaceri totală fiind în creștere cu 13,8% la nivel constant al ratelor de schimb. Am intrat în ultimul trimestru al anului cu încredere și confirmăm ameliorarea profitabilității începând cu a doua jumătate a anului, ca urmare a lansării noilor modele și a efectului benefic al programului de reduceri de costuri și a politicii noastre comerciale disciplinate, orientată către crearea de valoare.

În paralel, continuăm punerea în aplicare a tuturor proiectelor prevăzute în planul strategic Revolution. Am lansat în mod oficial entitatea Horse și am semnat acordul de Joint Venture cu Geely. Ampere va deveni operațională în luna noiembrie și vom prezenta în detaliu strategia acestei noi entităţi cu ocazia unui eveniment „Capital Markets Day” care va avea loc în data de 15 noiembrie.

Am anunţat, de asemenea, proiectul Flexis împreună cu Volvo Group și CMA CGM, proiect care pune bazele unei entităţi ce va răspunde într-un mod ingenios provocărilor legate de electrificarea vehiculelor utilitare destinate logisticii în mediul urban. Construim astfel, treptat, viitoarea noastră companie auto de nouă generație.

Nu în ultimul rând, ca urmare a semnării, în luna iulie, a acordurilor definitive cu privire la evoluția Alianței, confirmăm faptul că încheierea tranzacției va avea loc până la sfârșitul anului, așa cum este planificat. Aceasta va conduce la crearea de valoare suplimentară prin proiecte operaționale comune și va oferi Renault Group oportunitatea de a realoca într-un mod optim o parte din capitalul său.”,

a declarat Thierry Piéton, Chief Financial Officer Renault Group.