De la 1 iulie 2025 în Slovacia vor fi majorate taxele de drum, care vor include și componenta de emisii de CO2, așa cum v-am informat deja și cum amintește și asociația transportatorilor ČESMAD Slovacia, care recomandă transferarea sumelor în plus în tarife și verificarea clasei de emisii de CO2 în care se încadrează fiecare vehicul care este superior clasei 1.
Fiecare camion și autobuz cu o greutate de peste 3,5 t înmatriculat pentru prima dată până la 1 iulie 2019 va fi clasificat automat și invariabil în clasa 1 de emisii de CO2, cea mai slabă din punct de vedere ecologic și pentru care se plătesc cele mai mari taxe de drum. Pentru clasele 2, 3, 4 și 5 transportatorul va trebui să-și înregistreze singur vehiculele la operatorul de taxe de drum din Slovacia și va putea face asta începând de luni, 23 iunie. Altfel vehiculele lui sunt considerate ca aparținând clasei 1.
În ceea ce privește autobuzele însă, ele sunt fie în clasa 1, fie în clasa 5, dacă sunt electrice sau pe hidrogen – nu există variante intermediare.
Instrucțiunile pentru determinarea clasei de emisii de CO2 și datele ce trebuie documentate pot fi găsite pe site-ul www.emyto.sk/sk/vyhladavac-co2.
De la 1 iulie 2025, un camion Euro 6 de până la 12 t din clasa 1, de exemplu, va plăti o taxă de drum cu 22% mai mare decât acum pe un drum de clasa I, paralel cu autostrada, adică de la 0,085 la 0,1039 de euro/km fără TVA. Pentru un autobuz de peste 12 t taxa crește cu 25%. Pe autostrăzi ea va ajunge de la 0,064 la 0,080 de euro/km fără TVA, iar pe drumul Bratislava-Banská Bystrica de la 16 la 20 de euro inclusiv TVA. În cazul autotractoarelor Euro 6 cu semiremorci procentul de creștere este cel mai mare, de aproximativ 40%, adică de la 0,19 la 0,2677 de euro/km fără TVA pe autostradă.
Transportul rutier asigură peste 70% din fluxurile de mărfuri din Slovacia și din comerțul internațional, amintește ČESMAD Slovacia, deci pentru a menține calitatea și disponibilitatea serviciilor de transport și supraviețuirea firmelor din domeniu este necesar ca aceste creșteri de costuri să se reflecte în tarife. Prin urmare, asociația face apel nu numai la transportatori, ci și la partenerii de afaceri și clienții lor să respecte nevoia de ajustare a tarifelor conform noii taxe de drum din Slovacia.
Pe 1 iulie 2025 intră în vigoare o nouă metodă de calcul al taxelor de drum din Slovacia, așa cum anunță asociațiile profesionale ale transportatorilor ČESMAD Slovakia și ČESMAD Bohemia. Concret, va fi introdusă și în această țară o nouă metodă de determinare a clasei de emisii de CO2 a vehiculelor, așa cum prevede Directiva europeană privind eurovinieta.
Pe lângă tipul, greutatea, categoria vehiculului, numărul de axe și clasa de emisii Euro, vor conta și clasa de emisii de CO2, grupul și subgrupul de vehicule și data primei lui înmatriculări. Deci tarifele vor consta din trei componente: taxa pentru folosirea infrastructurii, taxa bazată pe costurile externe pentru emisiile de CO2 din trafic și taxa bazată pe costurile externe pentru poluarea atmosferică.
Vor exista și în Slovacia cinci clase de emisii de CO2: clasa 1 include vehiculele cu cel mai înalt nivel de emisii, iar clasa 5, vehiculele cu emisii zero. În legătură cu această nouă clasificare transportatorii nu trebuie să ia nicio măsură: inițial toate vehiculele vor fi clasificate automat în clasa 1 – care, conform estimărilor preliminare, reprezintă peste 90% din totalul vehiculelor înmatriculate în țară.
Vehiculele cu data primei înmatriculări anterioară datei de 1 iulie 2019 și toate vehiculele din categoriile M2 și M3 (autobuze) nu sunt eligibile pentru încadrarea în clasele superioare de emisii de CO2 (2-5), care aduc o taxă mai mică, deci deținătorii lor nu trebuie să ia nicio măsură. Singurele excepții sunt în cazul celor alimentate exclusiv cu energie electrică sau hidrogen, care intră în clasa 5.
Operatorii de vehicule a căror dată de înmatriculare este după 1 iulie 2019 sunt sfătuiți să verifice clasa de emisii de CO2 folosind motorul de căutare web de pe www.emyto.sk/CO2 și dacă acesta indică posibilitatea de a plasa un vehicul într-o clasă de emisii superioară clasei 1 pot încărca documente care dovedesc respectarea condițiilor cerute în sistemul de taxare electronică, mai ales date din certificatul de înmatriculare și documentația producătorului: COC sau CIF. Și pot furniza documentele și după 1 iulie 2025.
În ceea ce privește stabilirea valorii vinietei anuale din 2025, Ministerul Transporturilor din Slovacia a declarat că s-a bazat pe experiența țărilor vecine, cum ar fi Cehia, Ungaria, Austria și Slovenia, unde ea costă mai mult, iar în ceea ce privește vinietele lunare, pe zece zile și pe o zi, ele se bazează pe directiva Comisiei Europene. Ministerul dorește să utilizeze veniturile din vânzarea de viniete pentru construcția de autostrăzi. Șoferii sunt scutiți de taxă pe 200 km de drumuri de ocolire a marilor orașe, adică pe aproximativ un sfert din rețeaua de autostrăzi slovacă
| Valabilitatea vinietei | 2024 | 2025 | Evoluție |
| 365 de zile | 60 | 90 | +50% |
| 30 de zile | 17 | 17.10 | +0,59% |
| 10 zile | 12 | 10,80 | -10% |
| O zi | 5,40 | 8,10 | +50% |
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit