Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe fondul secetei care a cuprins culturile din mai multe zone arabile, producția agricolă pentru acest an va fi în scădere, cel puțin la grâu cantitățile recoltate urmând a fi mai mici față de cele de anul trecut, a declarat Alina Crețu, directorul executiv al Asociației Producătorilor de Porumb din România (APPR), în cadrul dezbaterii Constanța Grains & Intermodal Hub, organizată de revista Tranzit pe 7 iulie, în Capitală.

În numele fermierilor din România, Alina Creţu, directorul executiv al Asociației Producătorilor de Porumb din România (APPR), a dorit să transmită un mesaj de solidaritate colegilor fermieri din Ucraina, precizând că i-a susținut încă de la început și îi va susține în continuare, iar prin cooperarea la nivel european lucrurile vor merge înainte și semnalul dat va fi unul pozitiv.

Aș vrea ca și noi, fermierii, să fim la fel de mândri că putem astăzi să exportăm cereale din România și că avem o capacitate de producție crescută și suntem din ce în ce mai performanți pentru a produce nu doar pentru consumul nostru, ci și pentru export. Asta pentru că de cele mai multe ori ni se reproșează că nu avem tot lanțul, nu facem și procesare și din această cauză se importă mult. Considerăm că acest lucru trebuie să fie făcut de specialiști, iar dacă la un moment dat vom fi susținuți prin programe și politici publice durabile, probabil că și gradul de procesare va crește.

Din păcate, a explicat Alina Crețu, pe fondul secetei care a cuprins culturile din mai multe zone arabile, producția agricolă pentru acest an este estimată a fi în scădere, cel puțin la grâu cantitățile recoltate urmând a fi mai mici față de cele de anul trecut. Cu toate acestea, a continuat oficialul APPR, fermierii români nu le pot vinde și nici transporta.

Un paradox dacă ținem cont de creșterea costurilor de producție, de faptul că motorina și energia sunt mai scumpe, avem datorii la furnizori și nu putem stoca la nesfârșit. Ca să nu mai spun că acele capacități de stocare, chiar dacă la nivel național ele există, nu se află întotdeauna la dispoziția fermierilor, fiind obligați ca o mare parte din ceea ce producem să vindem direct din câmp.“

Directorul executiv al APPR crede că aceste importante cantități de cereale din Ucraina ce tranzitează România pot reprezenta un factor perturbativ în plus în ceea ce privește logistica şi diminuarea necesarului de transport pentru fermierii români, alături de creșterea costurilor de transport şi probleme pe lanțul de aprovizionare până în Constanța. „România în mod cert nu a fost pregătită din punct de vedere logistic pentru un asemenea aflux de marfă, avem discuții permanente cu autoritățile, noi avem probleme legate de logistică și în anii agricoli foarte buni.“

Mai multe despre situația actuală a fermierilor și situația exporturilor de grâne ucrainene prin România puteți citi în numărul următor al revistei Tranzit.

Fermierii mici și medii au început să recolteze și nu au spații proprii de depozitare, fiind nevoiți să trimită marfa direct către traderi la prețuri mici, dar cu costuri mari. Transportul cerealelor direct din câmp s-a scumpit cu 40%, potrivit fermierilor prezenți la dezbaterea Constanța Grains & Intermodal Hub 2022, organizată în Capitală de revista Tranzit la începutul lunii iulie.

Micii fermieri din zona Constanța se bazează pe transportul cerealelor direct din câmp, cu camioane, în portul Constanța. Nu putem transporta pe cale ferată sau apă. Din cauza lipsei de capacitate și a blocajelor din port, pentru că nu există spații de depozitare, prețurile cerealelor scad. Cei mai mulți închiriază până și combinele pentru recoltare.

Pe de altă parte prețurile pentru transport și recoltat cresc, vorbim de un preț mediu de 10 euro/tonă, în creștere cu 30-40% față de perioada similară de anul trecut“, a afirmat Gabriel Săndoiu (foto), managerul departamentului de transport al Unigrains Trading, societate care cultivă peste 2.000 de hectare de cereale în județul Constanța.

Dacă pe depozitare și infrastructura căilor ferate vorbim de termene destul de lungi, pe infrastructura auto se pot găsi soluții mai rapide, a mai spus Săndoiu, care a criticat problemele ce țin de marcajele rutiere și lipsa spațiilor de la intrarea în portul Constanța.

La momentul de față tirurile staționează pe banda de urgență a autostrăzii la intrarea în port , iar spațiile de parcare din port sunt aproape inexistente.

Recent, Administrația Portului Maritim Constanța a dat în folosință, în interiorul portului, o nouă parcare pentru 120 de camioane pe o suprafață de 34.000 mp. Totodată, o altă parcare, de data aceasta în exteriorul portului Constanța și de o mai mare capacitate, este în faza documentațiilor, urmând să fie realizată cât mai rapid.