Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Așa cum rezultă din analiza realizată de Upply, Ti și IRU, pe ruta de la Madrid la Paris, tarifele de transport pe bază de contract au crescut în primul trimestru din 2023 cu +4,1% față de trimestrul anterior, până la 1.522 de euro (1,20 de euro/km), și cu 7,2% față de primul trimestru din 2022. Iar tarifele spot au scăzut cu 4,3% față de trimestrul anterior, în linie cu media europeană de -4,1%, până la 1.738 de euro (1,37 de euro/km), dar rămân cu 8,6% mai mari decât în primul trimestru al lui 2022.

Tarifele de transport pe bază de contract de la Paris la Madrid au crescut cu 12,5%, până la 1.475 de euro (1,16 euro/km), și sunt cu 15,1% mai mari decât în primul trimestru din 2022, iar tarifele spot au scăzut cu 1,5% față de trimestrul anterior, până la 1.494 de euro, dar au crescut cu 4,3% față de perioada similară din 2022.

Pe întreg continentul, tarifele de transport pe bază de contract au scăzut în medie cu 2,7%, în timp ce pe această relație au fost cele mai mari două creșteri ale respectivului indicator. Efectul schimbărilor climatice (vara trecută cu temperaturi record și efectele ei asupra producției agricole) este probabil unul dintre motivele pentru care tarifele pe aceste relații au fost pe contrasensul tendinței europene. Productivitatea agricolă scăzută și recoltarea în unele cazuri timpurie și în unele cazuri întârziată au dus la o cerere scăzută de mărfuri de transportat rutier din partea producătorilor francezi și spanioli de produse proaspete în trimestrele al treilea și al patrulea din 2022. Primul trimestru din 2023 a adus o recoltă mai bună, FEPEX (Federația Spaniolă a Asociațiilor Producătorilor și Exportatori de Fructe, Legume, Flori și Plante Vii) declarând că producția a revenit la niveluri normale în februarie, având drept consecință o presiune mai mare a cererii și o concurență mai puternică, deoarece clienții au fost dispuși să plătească mai mult pentru a asigura transportul fructelor și legumelor pentru care cererea de pe continent era mare, și la fel și prețul.

Datele de la Institutul Național de Statistică din Franța (INSEE) pentru primul trimestru din 2023 arată că volumul ajustat sezonier al alimentelor consumate a scăzut cu 1,4% față de ultimul trimestru din 2022 și este în prezent în scădere cu 7,9% față de perioada similară a anului trecut. Consumul de produse fabricate a scăzut cu 0,3% față de trimestru anterior și cu 3,4% față de acum un an. Și, deși inflația se menține în Franța la unul dintre cele mai scăzute niveluri din Europa, de 5,7% în martie, prețurile au crescut în martie cu 15,9%, ceea ce scade cererea, descurajează și pe viitor cheltuielile francezilor pentru bunurile neesențiale și menține presiunea exercitată de cerere în sensul scăderii tarifelor de transport de marfă.

Dinspre Madrid spre Paris scăderea tarifelor spot a fost limitată de cererea din sectorul agricol și de creșterea modestă a cheltuielilor pentru consum ale spaniolilor din cauza relaxării scumpirilor. Datele disponibile pentru primul trimestru din 2023 de la INE (Oficiul Național de Statistică din Spania) arată că prețul și volumele de comerț cu amănuntul ajustate sezonier au crescut cu +1,1% față de ultimul trimestru din 2022 și cu 4,9% față de începutul lui 2022. Recolta întârziată a dus la creșterea tarifelor de transport pe bază de contract, iar estimările pentru această relație sunt de reducere a presiunii din partea cererii, care va permite scăderea în continuare a tarifelor, încurajată și de ieftinirea combustibilului. Pe de altă parte, criza de forță de muncă și creșterile salariale determinate de inflație vor limita această scădere în 2023.

Încetinirea activității economice determină încet o inversare în transportul rutier: dacă în ultimii ani capacitatea nu a fost suficientă pentru a satisface cererea, ceea ce a avut un impact direct asupra puterii transportatorilor de a negocia tarifele, acum lucrurile se schimbă, așa cum remarcă și Transporeon.

Indicele de capacitate a crescut continuu și pe această platformă din mai 2022 încoace, iar acum este de 115 și a depășit punctul de break-even (100) din noiembrie. Iar în februarie 2023 a fost cu 6,3% mai mare decât în luna anterioară.

De aceea, prețurile de transport de pe piața spot sunt în scădere. Indicele prețurilor Transporeon a scăzut cu 7,5% în februarie 2023 față de ianuarie și cu 10,6% față de februarie 2022, fiind în declin continuu din august 2022 încoace. Iar Transporeon vede acum o tendință similară și la tarifele de transport pe bază de contract, unde indicele a scăzut mereu din septembrie 2022 până acum, dar într-o măsură mai mică (între -0,2% și -0,5%).